زلزله های 5 ریشتری امروز کشور پیش لرزه بودند یا زلزله اصلی؟

کدخبر: ۱۹۷۵۵۶
باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: وقوع زلزله های با شدت متوسط سبب تخلیه تدریجی انرژی زمین می شود.
زلزله های 5 ریشتری امروز کشور پیش لرزه بودند یا زلزله اصلی؟

مجید نبی بیدهندی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درباره وقوع زلزله‌هایی که امروز با بزرگی بالای پنج رخ داده است، اظهار کرد: این زلزله‌ها نتیجه فعالیت گسل های منطقه بوده است که فرآیندی کاملا طبیعی است و هیچگونه عامل بشری در وقوع آن دخالت ندارد.

وی ادامه داد: نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وقوع این لرزه‌ها داشت اما نکته مثبت این لرزه‌ها تخلیه تدریجی انرژی زمین بوده است که خسارات کمتری نسبت به بروز زلزله های قوی به دنبال دارد.

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گفت: به عنوان مثال وقوع چندین زلزله با بزرگی های چهار یا پنج ریشتر انرژی زمین را تخلیه می‌کند بدون آنکه اثرات تخریبی زیادی داشته باشد.

نبی بیدهندی هرگونه پیش بینی زلزله و شدت آن صحت ندارد و مردم فقط باید هوشیاری خود را حفظ کرده و مناطق امن در محل زندگی را شناسایی کنند تا در صورت بروز حادثه احتمالی کمترین خسارات جانی و مالی را داشته باشیم.

امروز ۲۱ دی ماه کشور شاهد وقوع پنج زمین لرزه با بزرگی بیش از پنج ریشتر در غرب کشور بوده است که تعداد زلزله‌های منطقه سومار و زرنه از ساعت ۱۰:۲۹ تا ساعت ۱۸ با احتساب زلزله اصلی، ۶۶ عدد بوده که زلزله اصلی دارای بزرگی ۵/۶ بوده (ساعت ۱۰:۲۹:۳۱)و بزرگ‌ترین پس لرزه‌ها هم با بزرگی ۵/۴ بوده‌اند (ساعت‌های ۱۰:۴۴ و ۱۰:۵۱).

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید