روستا‌های نزدیک آتشفشان مایون فیلیپین تخلیه شدند

کدخبر: ۱۹۷۸۵۰
موسسه آتشفشان و زلزله‌شناسی فیلیپین از افزایش سطح فعالیت آتشفشانی «مایون» خبر داد که در پی آن دو روستا تخلیه شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، فیلیپین روز یکشنبه درباره فعالیت آتشفشان «مایون» هشدار داد و گفت موادی که در حال خروج از این آتشفشان است ممکن است به فوران‌های خطرناکی منجر شود.

ساکنان دو روستا نزدیک این آتشفشان که یکی از جاذبه‌های گردشگری استان «آلبی» است در روز شنبه تخلیه شدند و فوران پر سر و صدای این آتشفشان در روز یکشنبه نیز ادامه دارد.

موسسه آتشفشان و زلزله شناسی فیلیپین اعلام کرد خاکستر، بوی سولفوریک و سنگ هایی از این آتشفشان خارج شده که با یک نور در دهانه آن همراه بوده است.

این موسسه درجه هشدار را به سطح 2 رساند که یعنی ریشه این علائم فعالیت ماگمایی درون زمینی است و امکان دارد در نهایت به فوران‌های خطرناکی بی‌انجامد. با اینکه پیش از ظهر روز یکشنبه برای بار دوم خاکستر از این آتشفشان خارج شد این موسسه اعلام کرد هشدار را در سطح 2 نگه میدارد.

مرگبارترین فوران مایون در فوریه 1841 رخ داد که یک شهر در گدازه‌های آن سوخت و 1200 نفر نیز جانشان را از دست دادند. جدیدترین فوران این آتشفشان سرکش نیز در سال 2014 به وقوع پیوست که گدازه‌های آن هزاران نفر را به تخلیه شهر وادار کرد.

موسسه مذکور همچنین اعلام کرد مردم باید از ورود به شعال 6 کیلومتری منطقه خطر خودداری کنند تا با خطر فوران، پرتاب سنگ و رانش احتمالی زمین مواجه نشوند. همچنین هواپیماها هم اجازه نزدیک شدن به قله این آتشفشان را ندارند. از مردم این منطقه خواسته شده دهان و بینی خود را با یک پارچه مرطوب بپوشانند.

این آتشفشان از سال گذشته علائم خطرناکی از خود نشان داده است و احتمالاً برای یک فوران جدید آماده می‌شود. رئیس دفتر مدیریت بحران آلبی اعلام کرد کسانی که از روستاهایشان خارج شده اند و به پناهگاه ها رفته‌اند در صورتی که موسسه آتشفشان و زلزله شناسی سطح خطر را بالاتر نبرد اجازه دارند عصر امروز به خانه‌هایشان بازگردند.

هشدار سطح 3 حالت بحرانی، سطح 4 قریب الوقوع بودن فوران و سطح 5 وقوع فوران آتشفشان را نشان می‌دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید