آمریکا نیروی 30 هزار نفری در سوریه تشکیل می دهد/ واکنش تند ترکیه

کدخبر: ۱۹۷۹۶۰
ایرنا: ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا اعلام کرد که درحال تشکیل یک نیروی مرزی جدید با حضور شبه نظامیان سوری است.
آمریکا نیروی 30 هزار نفری در سوریه تشکیل می دهد/ واکنش تند ترکیه

 طرح تشکیل این نیروی 30 هزار نفری خشم ترکیه را برانگیخته است. یک مقام ارشد ترکیه به رویترز گفت که به دلیل آنکه آمریکا «نیروی امنیت مرزی» جدید را آموزش می دهد، چهارشنبه گذشته کاردار آن کشور در آنکارا را احضار کرده است.

آموزش بخشی از این نیروها آغاز شده و به مرزهای مناطقی که تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد، اعزام می شوند. نیروهای دموکراتیک سوریه متشکل از شبه نظامیان سوری در شمال و شرق این کشور است و تحت هدایت «یگان های حفاظت خلق – ی.پ.گ» عمل می کنند.

«اداره امور عمومی» ائتلاف بین المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در ایمیلی به رویترز جزئیات تشکیل این نیروها را تایید کرد. نیمی از اعضای نیروی امنیت مرزی را شبه نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» تشکیل می دهند و عضوگیری برای تکمیل اعضا در حال انجام است.

نیروهای جدید در مرز با ترکیه در شمال، مرز با عراق در جنوب شرقی و در امتداد دره رود فرات در سوریه مستقر خواهند شد. دره رود فرات خط جداکننده میان نیروهای دولتی سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه است.

 

حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه موجب تیرگی روابط میان ترکیه و آمریکا شده است. آمریکا ی.پ.گ را شاخه ای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می داند.

ائتلاف بین المللی ضدداعش اعلام کرد که درحال حاضر، حدود 230 نفر از نیروهای امنیت مرزی تحت آموزش قرار دارند.

«اداره امور عمومی» ائتلاف بین المللی افزود: تلاش بر این است که افراد آموزش دیده در مناطق نزدیک به محل سکونت خود مستقر شوند. بنابراین، ترکیب قومی نیروها به نسبت مناطقی که در آن خدمت می کنند، تعیین خواهد شد.

این ائتلاف همچنین گفت: کردها بیشتر در مناطق شمال سوریه، عرب ها در امتداد دره رود فرات و مرز عراق مستقر خواهند شد.

آمریکا حدود دو هزار نیرو در سوریه دارد و گفته می شود که واشنگتن آماده است نیروهایش را در این کشور حفظ کند. یک مقام کرد سوری هفته گذشته به رویترز گفت که به نظر می رسد که آمریکا عجله ای برای ترک سوریه ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید