رئیس جمهوری افغانستان: کشور بدون بازگشت مهاجرانش کامل نمی شود

کدخبر: ۱۹۸۲۷۰
رئیس جمهوری افغانستان در نشست «ملی مشورتی صلح» در کابل اعلام کرد که این کشور چهار میلیون مهاجر در خارج کشور دارد و بدون بازگشت آنها افغانستان کامل نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی» روز چهارشنبه در دیدار با جوانان، زنان و اعضای جامعه مدنی که برای مشاوره صلح در کابل گردهم آمده بودند گفت که مهاجران افغان در بیرون از کشور با مشکلات و چالش هایی مواجه اند که او آن را با پوست و گوشت خود درک می کند.

وی افزود: مصمم هستیم تا مهاجران به کشور بازگردند اما برای بازگشت آنها زمان و امکانات لازم است که دولت در حال حاضر آن را در اختیار ندارد.

اشرف غنی تصریح کرد که افغان ها در خارج از کشور با چالش هایی زیادی مواجه اند و آموزش که حق عادی برای انسان هاست در برخی موارد در دسترس قرار ندارند و این در حالی است که بعضی مهاجران دو نسل است که در برخی کشورها اقامت دارند.

وی به مشکلات تروریستی منطقه و فرامنطقه ای و موانع پیش روی صلح اشاره کرد و گفت که افغانستان با جنگ فرامنطقه مواجه است و اکنون در خط مقدم جنگی است که برای افغانستان نیست بلکه افغانستان دراین جنگ افتاده است.

به گفته رئیس جمهوری افغانستان برخی از کشورها به تروریست ها پناه داده اند و برخی هم از آنها به شیوه های مختلف حمایت می کنند که جامعه جهانی باید در این رابطه تصمیم واضح و روشن اتخاذ کند.

وی گفت که جهان باید در امر مبارزه با تروریست های فرا منطقه ای تصمیم روشن بگیرد تا همه به وظیفه خود برای نابودی آنها عمل کند و جنگ با تروریسم تنها وظیفه افغان ها نیست.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که تروریست ها از خاک این کشور سوء استفاده می کنند و در این کشور حضور یافته و به فعالیت های تروریستی دست می زنند و هر روز فرزندان، زنان، خواهران و مادران ما را می کشند.

وی به سرمایه های طبیعی افغانستان اشاره کرد و گفت که باوجود ذخایر طبیعی خوب در حال حاضر 40 درصد از مردم این کشور شب ها گرسنه می خوابند.

اشرف غنی تأکید کرد که در 40 سال آینده آب یک منبع مهم زیستی است و ما برای رسیدن به رفاه باید آب های کشورمان را مدیریت کنیم و از منابع طبیعی برای رفاه مردم باید استفاده شود .

رئیس جمهوری افغانستان برای چندمین بار در ماههای اخیر گفت که برای گفت و گوی دولت با دولت در برابر پاکستان آمادگی همه جانبه دارد و به اتفاقات گذشته افغانستان و پاکستان فکر نمی کند.

در حال حاضر افغانستان بیش از 4 میلیون مهاجر در خارج از کشور دارد که بخش بزرگی از این مهاجران طی سه دهه گذشته در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان بسر برده اند .

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید