بودجه شورای نگهبان از پول تو جیبی برخی مسئولین کمتر است

کدخبر: ۱۹۸۶۲۲
سخنگوی شورای نگهبان با انتقاد از مسائلی که اخیرا در خصوص بودجه شورای نگهبان در برخی رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: آقایان باید با انصاف این موضوع را نگاه کنند، بودجه شورای نگهبان از پول تو جیبی برخی مسئولین کمتر است.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری شورای نگهبان ابتدا گزارشی اجمالی از مصوبات واصله و بررسی شده توسط شورای نگهبان ارائه کرد و ضمن تبریک سالروز فرار شاه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید نواب صفوی و تسلیت در پی حادثه دلخراش نفتکش سانچی، اظهار کرد: چهار مصوبه دارای مغایرت بوده و عدم مغایرت چهار مصوبه اعلام شده است.

وی گفت: طرح دوفوریتی اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی را داشتیم که فقهای شورای نگهبان نسبت به تبصره ماده 26 ایراد وارد دانستند و مجلس در پی آن اصلاحاتی به عمل آورد که در شورای نگهبان مورد بحث بود، این طرح سه ایراد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین دو اساسنامه از سوی هیات وزیران داشتیم و بیش از 20 مورد نامه دیوان عدالت اداری که مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در صورتی که مجلس در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت تغییرات زیادی را به وجود آورد، شورای نگهبان نسبت به آن ایراد می‌گیرد یا خیر؟ گفت: اگر تغییرات در حد متعارف باشد شورای نگهبان ایرادی نمی‌گیرد ولی اگر خارج از آن باشد ایراد خواهیم گرفت.

کدخدایی ادامه داد: طبق قانون اساسی، بودجه باید در قالب لایحه به مجلس برود. یکی از ایرادات ما در خصوص بودجه 96 همین بود؛ چرا که بودجه به عنوان متمم بودجه ارائه شده بود، در حالی که بودجه باید در قالب لایحه ارائه شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این خصوص که آقای نجفی شهردار تهران در صحن شورای شهر گزارشی مبنی بر تخلفات انتخاباتی مدیریت وقت شهرداری ارائه کرده، آیا شورای نگهبان با توجه به اینکه چند ماهی از انتخابات گذشته این موضوع را به قوه قضاییه اعلام می‌کند یا خیر؟ گفت: در خصوص تخلفات اگر گزارش یا مستنداتی باشد و اگر گزارشات در صلاحیت شورای نگهبان باشد اعلام نظر می‌کنیم. بخشی را هم باید برای قوه قضاییه ارسال کنیم. اگر این گزارشات را دریافت کنیم به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم.

خبرنگاری در خصوص موضع شورای نگهبان درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین پرسید و کدخدایی پاسخ داد: شورای نگهبان تلاش می‌کند که نظرش مبتنی بر نیازهای مردم باشد، البته اخبار حاکی از این است که دوستان در دولت و مجلس به این جمع‌بندی رسیده‌اند که چنین افزایشی نداشته باشند. باید منتظر باشیم و ببینیم که در لایحه چه اتفاقاتی می‌افتد. امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد و برای مردم گشایش باشد.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید یک ماه پیش مسائلی در خصوص ارائه گزارش تخلفات از سوی قوه قضاییه به شورای نگهبان رسید، در این مورد توضیح بفرمایید: گزارشات رسیدگی به تخلفات در صلاحیت قوه قضاییه است که دوستان در قوه قضاییه باید بفرمایند. آنچه برای ما ارسال شد در سه بخش بود؛ آن دسته که رسیدگی شد و منجر به صدور حکم شد، بخش دیگر منجر به تبرئه شدن بود و بخش دیگر در حال رسیدگی است. هنوز رسیدگی‌ها ادامه دارد. اگر قوه قضاییه صلاح بداند جزئیات اعلام می‌شود.

خبرنگاری از سخنگوی شورای نگهبان پرسید برخی رسانه‌ها سخنانی مبنی بر چند برابر شدن بودجه شورای نگهبان عنوان می‌کنند و از این موضوع انتقاد می‌کنند، در این باره توضیح دهید که خدایی گفت: بودجه شورای نگهبان مانند بودجه هر دستگاهی در لایحه بودجه پیش‌بینی و در مجلس تصویب می‌شود و توسط دیوان محاسبات بازبینی می‌شود. البته چند دیوان محاسبات بالقوه در شورای نگهبان داریم در واقع برخی علما در هزینه‌های شورای نگهبان ورود و نظارت می‌کنند اما در خصوص بودجه شورای نگهبان باید گفت بودجه سال 96 تا سال 97، هفت درصد پیش‌بینی شده که افزایش پیدا کند.

وی افزود: دوستان می‌دانند بودجه‌ای که تصویب می‌شود بخشی از آن تخصیص داده نمی‌شود و از آن میزان تخصیص داده شده مقداری پرداخت نمی‌شود، اما ما گلایه می‌کنیم چرا دوستان در برخی مسائل انصاف را رعایت نمی‌کنند. بی‌جهت یک فرد ضد انقلاب در بیرون حرف می‌زند و می‌بینیم دوستان تکرار می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان گفت: ردیف بودجه شورای نگهبان مانند مابقی سازمان‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود، یکی پاسداری از احکام اسلام و همان موضوع نظارت بر قانون، بحث دیگر حوزه‌های انتخاباتی و امر نظارت که هر ساله این دو موضوع در خصوص بودجه مطرح است و در سال‌هایی که انتخابات داریم بودجه مربوط به برگزاری انتخابات در نظر گرفته می‌شود و بودجه مربوط به نظارت در انتخابات برای مثال انتخابات 96 جداگانه پرداخت می‌شود. برخی می‌گویند بودجه نظارت بر انتخابات یک رقم 50 میلیاردی است، اما امسال که انتخابات نداریم شورای نگهبان چرا باید بودجه آن را دریافت کند. امسال در خصوص این موضوع بودجه‌ای در نظر گرفته نشده چون شورای نگهبان قرار نیست انتخاباتی را برگزار کند. این موضوع را هم دولت و هم مجلس می‌داند. توصیه می‌کنم که دوستان در چنین مواقعی به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنند و از آنها بپرسند.

کدخدایی گفت: آنهایی که خود را حقوقدان می‌دانند و بودجه سال 67 و 97 را مقایسه می‌کنند باید گفت که حقوق شما از سال 67 تا به امروز برابر بوده و قیمت منزلی که در بالا شهر دارید از سال 67 تا به امروز به یک میزان است یا برخی افراد که به بعضی وابسته هستند در خبرگزاری نشسته‌اند و این مطالب را می‌نویسند، اصلا چرا آن نهاد باید خبرگزاری داشته باشد؟ شورای نگهبان بودجه داشتن خبرگزاری را ندارد و از این پول‌ها خرج نمی‌کند، البته ما مثل شما هم نیستیم که تا انتقادی پیش می‌آید کیف خود را برداریم و برای شکایت به دادگستری برویم. شورای نگهبان برای شکایت از منتقدین هم بودجه ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: یک آقایی می‌گوید شورای نگهبان 12 عضو دارد، این بودجه را برای چه می‌خواهد. مانند این است که ما بگوییم بودجه قوه مجریه برای رییس‌جمهور و هیات وزیران است یا بودجه‌ای که نهادتان دریافت می‌کند فقط برای شماست. بودجه شورای نگهبان خیلی کمتر از پول تو جیبی برخی مسئولین است.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت بررسی‌ها در موضوع رجل سیاسی، گفت: عمده این موضوع را به اتمام رساندیم. جزء 5 بند 10 سیاست‌های کلی این بود که معیارها و شاخص‌های رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن توسط شورای نگهبان تبیین شود. در دو بخش این تعاریف در شورای نگهبان مورد بحث بود و یکی دیگر شرایط‌ها و معیارهای لازم برای تشخیص آنها مورد رسیدگی قرار گرفت. مثلا در حوزه مذهبی بودن افراد باید آگاهی لازم را به دین داشته باشند و در زندگی خود نسبت به آن ملتزم باشند و در حوزه سیاسی درک عمیقی از مسائل سیاسی داخلی و بین‌المللی داشته باشند و در حوزه مدیریت دارای مهارت باشند. سن متناسب برای ریاست‌جمهوری را داشته باشند و دارای صلاحیت علمی باشند. هنگامی که موضوع جمع‌بندی شد آن را به مجلس ابلاغ می‌کنیم. البته رییس مجلس کمیسیونی را در این خصوص ایجاد کرده تا کارها رسیدگی شود، به جمع‌بندی نهایی رسیدیم موضوع را اعلام می‌کنیم.

خبرنگاری از کدخدایی پرسید برخی از نمایندگان از ورود کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع بودجه انتقاد می‌کنند، آیا مجمع می‌تواند در این خصوص نظارت داشته باشد یا خیر؟ که کدخدایی گفت: بله در آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام چنین موضوعی پیش‌بینی شده و هر ساله این کار انجام می‌شود. مجمع تشخیص مصلحت نظام، کمیسیون نظارتی را تعیین می‌کند و نظرش را در خصوص برنامه بودجه اعلام می‌کند.

کدخدایی در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بودجه شورای نگهبان 50 میلیارد است یا خیر؟ گفت: بله، 50 میلیارد در بودجه جاری است اما اینکه این 50 میلیارد برای برگزاری انتخابات خاصی باشد خیر اینگونه نیست. بودجه مربوط به سال 96 را فقط 70 درصد آن را دریافت کردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید