ماتیس: ترکیه قبل از حملات هوایی در عفرین به ما اطلاع داده بود

کدخبر: ۱۹۸۸۱۲
وزیر دفاع آمریکا گفت، ترکیه قبل از حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان کرد متحد آمریکا در سوریه در این باره به ما را اطلاع داده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در سفرش به آسیا در هواپیما به خبرنگاران گفت: ترکیه صادقانه عمل کرد. آنها به ما پیش از حمله اطلاع داده بودند و با ما مشورت داشتند.

وی درباره واکنش آمریکا به این ابلاغ ترکیه توضیحی نداد.

روز شنبه، ترکیه حملات هوایی علیه مواضع کردها در عفرین، شمال غرب سوریه انجام داد. نیروهای زمینی ترکیه نیز روز یکشنبه وارد این منطقه شدند.

وزیر دفاع آمریکا همچنین ادامه داد: ترکیه متحد ناتو و تنها کشور عضو این ائتلاف نظامی است که شاهد اقدامات شبه‌نظامیان در داخل مرزهایش است. نگرانی‌های امنیتی ترکیه مشروع است.

آمریکا میلیون‌ها دلار برای تجهیز و آموزش نیروهای کرد هزینه‌ها کرده که ستون و پایه اصلی نیروی زمینی است که بخش‌هایی از قلمرو داعش را پس گرفتند و رقه سوریه را نیز از دست داعش آزاد کردند.

وزیر دفاع آمریکا گفت: آنها کارایی خود را اثبات کرده‌اند. این روند باعث شده تا هزاران تن از آنها کشته شوند. اما شما دیده‌اید که آنها با پشتیبانی ائتلاف موفق شدند داعش در سوریه را از میان بردارند.

اطلاعیه اخیر واشنگتن در اوایل ماه جاری میلادی برای آموزش ۳۰ هزار نیروی کرد در سوریه به نظر فاکتور کلیدی است که باعث شد تا ترکیه به عفرین برود و علیه شبه‌نظامیان کرد دست به حمله بزند و حالا هم قصد دارد تا منطقه امن ۳۰ کیلومتری در قلمروی سوریه ایجاد کند.

سوریه و متحدش روسیه حمله هوایی ترکیه را در عفرین محکوم کردند و روسیه نیروهایش را از منطقه خارج کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید