عجیب ‌ترین معاوضه‌های تاریخ فوتبال؛ مبادله با چند وزنه!

کدخبر: ۱۹۸۹۴۰
معاوضه بازیکنان بزرگ در فوتبال امروز تبدیل به امری غیررایج شده است اما معاوضه الکسیس سانچز و هنریخ مخیتاریان بهانه ایست تا جالب ترین معاوضه بازیکنان در تاریخ فوتبال دنیا را با هم مرور کنیم.
عجیب ‌ترین معاوضه‌های تاریخ فوتبال؛ مبادله با چند وزنه!

یکی از جالب ترین معاوضه بازیکنان مربوط به جا به جایی یان رایت و چند وزنه بوده اما نمونه های دیگری نظیر زامورانو و روبرتو کارلوس نیز وجود دارند. منچستریونایتد و آرسنال تصمیم گرفتند در فصل نقل و انتقالات زمستانی، مخیتاریان ارمنستانی و الکسیس سانچز شیلیایی را با هم معاوضه کنند.

ده معاوضه جالب و مهم تاریخ فوتبال دنیا را با هم مرور می کنیم:

۱- اندی کول در ازای گیلسپی و ۶ میلیون پوند (منچستریونایتد و نیوکاسل)


زمانی که الکس فرگوسن در فصل ۹۵-۱۹۹۴ تصمیم گرفت برخی از بازیکنانش را مرخص کند، خیلی ها تصور کردند او دیوانه شده است به خصوص که این بازیکنان در اولین قهرمانی منچستریونایتد در لیگ انگلیس از زمان مت بوسبی تا آن زمان نقشی کلیدی داشتند.اما همه چیز خوب پیش رفت. کول با وجود این که زمانی به گل نزن بودن مشهور شده بود، موفقیت های زیادی با شیاطین سرخ کسب کرد در حالی که گیلسپی با وجود موفقیت در نیوکاسل هرگز نتوانست حریف سرسختی برای یونایتد باشد. گیلسپی در سال ۱۹۹۸ از نیوکاسل رفت.

برنده این معاوضه: منچستر یونایتد

۲- زلاتان ایبراهیموویچ در ازای ساموئل اتوئو و ۳۵ میلیون پوند (بارسلونا و اینتر)


پپ گواردیولا قطعا یکی از باهوش ترین مربیان حال حاضر فوتبال است اما به نظر می رسد که در آن معامله چندان هوشمندانه عمل نکرده باشد. خیلی هاز این که مربی اسپانیایی در سال ۲۰۰۹ بعد از ان که تیمش همه چیز برده بود در آن تحول ایجاد کرد شگفت زده شده بودند. اتوئو، یکی از بنیان های بارسلونا راهی اینتر شد تا جای خود را به ایبراهیموویچ بدهد. بارسا برای این معامله ۳۵ میلیون پوند نیز به تیم ایتالیایی پرداخت. این معامله از آن معامله هایی بود که بعد از خروج از سوپرمارکت و تماشای رسید تازه متوجه می شوید که چه اشتباهی انجام داده اید.  اینتر با مربیگری مورینیو تیمی بود که از این معامله منتفع شد. اتوئو در قهرمانی چمپیونزلیگ در فصل آینده نقشی کلیدی داشت و اینتری ها توانستند بارسا را در نیمه نهایی اوت کنند. ایبراهیموویچ و گواردیولا با هم بعد از آن بازی درگیری لفظی پیدا کردند. ایبرا در کتاب خاطراتش نوشته بود:" می خواستم کله کچل گواردیولا را خورد کنم!"

برنده این معاوضه: اینتر

۳- فابیو کاناوارو و فابین کارینی (یوونتوس و اینتر)


در سال ۲۰۰۴ اینتر کاپیتان قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ را با فابین کارینی دروازه بان اروگوئه ای معاوضه کرد. کاناوارو در کنار تورام، زامبروتا و بوفون در یوونتوس خط دفاع فوق العاده ای را تشکیل داد هر چند که پس از رسوایی کالچیوپولی تیم تورینی را به مقصد رئال مادرید ترک کرد.. کارینی به سختی به ترکیب اصلی اینتر راه یافت و در سه فصل حضور در نراتزوری ها فقط چهار بازی انجام داد. کارینی در سال ۲۰۱۶ به علت مصدومیت از فوتبال بازنشسته شد. کاناوارو در حال حاضر هدایت تیم گوانگژو اورگرانده در لیگ چین را به عهده دارد.

برنده این معاوضه: یوونتوس

۴- روبرتو کارلوس به علاوه یک میلیون یورو در ازای ایوان زامورانو (رئال مادرید و اینتر)


زامورانو، مهاجم شیلیایی در سال ۱۹۹۵ یکی از پرطرفدارترین مهاجمان اروپا بود چرا که با ثبت ۲۸ گل در ۳۸ بازی در قهرمانی رئال در لالیگا نقشی کلیدی ایفا کرد اما درخشش رائول باعث شد که عرصه برای او تنگ شود. بدین ترتیب این بازیکن  به اینتر تحت مربیگری روی هاجسون ملحق شد و روبرتو کارلوس راهی برنابئو شد. مدافع برزیلی در رئال تبدیل به یکی از بهترین دفاع چپ های تاریخ فوتبال شد و زامورانو هر چند که ناکام نبود اما شاید بزرگترین خاطره از زمان حضورش در اینتر این بود که شماره پیراهنش را ۱۸ انتخاب کرد تا با قرار دادن "به علاوه" بین ۱ و ۸ جمع حروف را به عدد ۹ برساند!

برنده این معاوضه: رئال مادرید

۵- فرانچسکو کوکو در ازای کلارنس سیدورف (اینتر و میلان)


شاید تا الان تصور کرده باشید افتضاح ترین معاوضه تاریخ فوتبال مربوط به ایبراهیموویچ بوده است اما حقیقت این است که اینتری ها در سال ۲۰۰۲ نیز مرتکب کار وحشتناک تری شدند. آنها در سال ۲۰۰۲ سیدورف که دو دوره قهرمان چمپیونزلیگ شده بود را به حریف همشهری دادند و در ازای او کوکو را در خط دفاعی خریدند. بازیکنی که لقب پائولو مالدینی آینده را گرفته بود اما بیشتر به حواشی فوتبال توجه داشت و در سن ۳۰ سالگی بازنشسته شد تا شانس خود را برای بازیگری در هالیوود محک بزند. سیدورف دو بار در میلان قهرمان اروپا شد و دو بار هم سری آ را برد. گفته می شود که کوکو در حال حاضر در معاملات املاک مشغول است.

برنده این معاوضه: میلان

۶- اشلی کول در ازای ویلیام گالاس به علاوه پنج میلیون پوند (چلسی و آرسنال)


جدایی هیچ کدام از این دو بازیکن از باشگاه هایشان دوستانه نبود. شایعه شده بود که گالاس تهدید کرده اگر اجازه جدایی اش را ندهند گل به خودی می زند (البته خودش این قضیه را تکذیب کرد) و آرسنال در نهایت این بازیکن را به خدمت گرفت. گالاس با هم تیمی هایش در آرسنال رابطه خوبی نداشت و نتوانست در این تیم جا بیافتد. کول اما تبدیل به مدافع موفقی در چلسی شد، به قهرمانی لیگ رسید، چهار قهرمانی جام حذفی انگلیس را بدست آورد و فاتح چمپیونزلیگ شد.

برنده این معاوضه: چلسی

۷- ژرمین دفو و بابی زامورا به علاوه هفت میلیون پوند (وستهام و تاتنهام)


از معدود معاوضه هایی بود که برای هر دو طرف نتیجه خوبی داشت. دفو بخشی از وستهامی بود که با وجود این که امتیازات زیادی کسب کرد به لیگ دسته پایین تر سقوط کرد. به همین خاطر عجیب نبود که تاتنهام در سال ۲۰۰۴ به سراغ وی برود. وی در فصل اولش در وایت هارت لین ۲۲ گل زد و بعد از آن روند گل زدنش متوقف نشد. زامورا در وستهام چندان به چشم نیامد اما به تیمش برای بازگشت به لیگ برتر کمک کرد. او بعدها در کوئینز پارک رنجرز هم دوران موفقی داشت.

برنده این معاوضه: تاتنهام

۸- ریکاردو کوارشما در ازای ۱۳،۲ میلیون پوند به علاوه دکو (پورتو و بارسلونا)


دکو، هافبک پرتغالی – برزیلی در تابستان ۲۰۰۴ پیشنهادهای زیادی داشت. او در قهرمانی پورتو در چمپیونزلیگ و رسیدن پرتغال به فینال یورو ۲۰۰۴ تقشی کلیدی داشت. این بازیکن تصمیم گرفت راهی بارسلونا شود. کاتالان ها برای این انتقال علاوه بر کوارشما، ۱۳،۲ میلیون پوند نیز به پورتو پرداختند.  کوارشما یک سال در کاتالونیا حضور داشت و پس از درگیری با رایکارد از این تیم جدا شد. دکو دو بار قهرمان لالیگا شد و دو کوپا و یک چمپیونزلیگ در بارسا برد.

برنده این معاوضه: بارسلونا

۹- نمانیا ماتیچ به علاوه ۲۰ میلیون پوند در ازای داوید لوئیز (چلسی و بنفیکا)


چلسی می خواست همه استعدادهای فوتبال دنیا را در اختیار بگیرد و در این راه برخی معامله های عجیب را هم انجام داد. آنها در سال ۲۰۱۱ ماتیچ را در خط هافبک با لوئیز تاخت زدند.  ماتیچ پس از درخشش در بنفیکا دوباره به چلسی برگشت تا هم بازی لوئیز در تیم آبی پوش لندنی شود. هم ماتیچ هم داوید لوئیز در قهرمانی چلسی در لیگ برتر در فصل ۱۷-۲۰۱۶ نقشی کلیدی داشتند. در حال حاضر ماتیچ در منچستریونایتد توپ می زند و لوئیز نیز یکی از بازیکنان مهم و باتجربه چلسی است.

برنده این معامله: چلسی

۱۰- ایان رایت در ازای چند وزنه (کریستال پالاس و گرینویچ بورو)


ایان رایت، مهاجم اسطوره ای فوتبال انگلیس با دستمزد هفته ای سی پوند برای تیم نیمه حرفه ای گرینویچ بورو بازی می کرد که در سال ۱۹۸۵ نگاه استعدادیابان کریستال پالاس به سمت او جلب شد. کریستال پالاس به جای پول نقد به باشگاه نیمه حرفه ای گرینویچ بورو پیشنهاد داد تا چند وزنه تمرینی به آنها بدهد. این انتقال تا سالها به عنوان عجیب ترین معامله تاریخ فوتبال شناخته می شد. رایت در کریستال پالاس ۱۱۷ گل زد و عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم این تیم را از آن خود کرد. هنوز مقدار و وزن این وزنه ها اعلام نشده است!

برنده این معامله: کریستال پالاس

منبع:سایت نود

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید