سی ان ان: بزرگترین بازنده تعطیلی دولت فدرال دونالد ترامپ بود

کدخبر: ۱۹۸۹۷۱
شبکه تلویزیونی 'سی ان ان' پس از خاتمه تعطیلی دولت فدرال که سه روز به درازا کشید، گزارش داد : در حالی که اکثریت؛ دمکرات ها را مقصر اصلی این تعطیلی می دانند اما برخی دیگر شخص رئیس جمهوری آمریکا را مقصر و بازنده اصلی این اتفاق معرفی کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، 'وندی گرئیل'(Wendy Greuel) عضو سابق'شورای زنان لس آنجلس'درتحلیلی پیرامون تعطیلی دولت فدرال و خاتمه یافتن آن به سی ان ان گفت: تقصیر ها را نباید متوجه دمکرات ها و یا جمهوریخواهان کرد.

گرئیل به صراحت به سی ان ان گفت : بازنده اصلی این موضوع شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است، چرا که وی قرار بود نقش یک مذاکره کننده مهم را ایفا کرده و در همان بار اول به توافق برسد.

عضو سابق شورای زنان لس آنجلس در ادامه گفت: ترامپ مایل است به 'مارولاگو' (فلوریدا) برود تا اینکه در کاخ سفید بنشیند و شاهد اعتراضات در بیرون از آن باشد.

سی ان ان گزارش داد: بودجه موقت که موعد آن تا هشتم ماه فوریه (19 بهمن ماه) است، سرانجام به تصویب هر دو حزب رسید.

بنابراین گزارش 'چاک شومر' رهبر اقلیت دمکرات ها در سنا که کاخ سفید وی را مسئول این تعطیلی دولت فدرال معرفی کرده بود، روز گذشته (دوشنبه) و در پی حصول توافق برای تصویب طرح بودجه موقت در صحن سنا درباره قانون مهاجرتی 'داکا' که مورد اختلاف دو طرف و موضع اصلی در به تعطیلی کشاندن دولت فدرال بود؛ گفت: اکنون اطمینان دارم که 60 رای برای (تصویب) قانون داکا در سنا خواهیم داشت، حال راه برای ارائه این طرح در صحن مجلس سنا هموار شد.

در همین حال 'میچ مک کانل' (Mitch McConnel) رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنا پس از تصویب طرح بودجه موقت در سخنانی ضمن انتقاد از دمکرات ها، اقدام آنان را شرم آور خواند و گفت: می توان درس هایی ازاین موضوع گرفت که گروگان گرفتن (مردم آمریکا برای مقاصد حزبی) دیگر جواب نمی دهد.

*** دونالد ترامپ: دمکرات ها فرو ریختند

درهمین حال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دقایقی پیش و در پی پایان یافتن تعطیلی سه روزه دولت فدرال آمریکا با انتشار توئیتی آن را یک پیروزی برای جمهوریخواهان و خرد شدن دمکرات ها توصیف کرد.

توئیت ترامپ که در گزارش خبری سی ان ان نیز انعکاس یافت، آمده است: پیروزی بزرگ برای جمهوریخواهان، درحالیکه دمکرات ها با تعطیلی دولت فرو ریختند، اکنون من خواهان پیروزی بزرگ برای همگان هستم، که شامل جمهوریخواهان، دمکرات ها و (قانون) داکا (DACA) می شود اما (پیروزی ) بخصوص برای ارتش و امنیت مرزها. شما را در میز مذاکره خواهم دید.

به گزارش ایرنا، با تصویب طرح بودجه موقت در مجلس نمایندگان آمریکا و امضای آن توسط رئیس جمهوری، تعطیلی دولت فدرال این کشور پس از نزدیک به سه روز پایان یافت.

مجلس نمایندگان پس از آن این طرح را با 266رای موافق در برابر 150 رای مخالف به تصویب رساند که سناتورهای مجلس سنا روزگذشته (دوشنبه) پس از حصول توافق ، این طرح که هزینه‌های دولت را تا 8 فوریه (19 بهمن) تامین می‌کند، با 81 رای موافق و 18 رای مخالف به تصویب رساندند.

طرح اضطراری اختصاص بودجه کوتاه مدت برای ادامه کار دولت فدرال آمریکا ، جمعه شب(29 دی ماه)در پی اختلاف دو حزب دمکرات و جمهوریخواه در سنا بر سر موضوع مهاجرت، به تصویب نرسید. تصویب این طرح نیازمند 60 رای در سنا بود که با 49 رای مخالف در برابر 50 رای موافق شکست خورد.

یکی از موارد اختلافی که به مذاکرات در مورد لایحه بودجه تاثیر گذاشته، سرنوشت آن دسته از پناهجویان غیرقانونی موسوم به «رویاپردازان» است که در زمان کودکی وارد خاک آمریکا شده اند. قانون 'داکا' برای حفاظت از این پناهجویان در سال 2012 به فرمان رئیس جمهوری پیشین آمریکا تصویب شد؛ اما ترامپ قصد دارد این قانون را لغو و طرح دیگری جایگزین کند. این مساله نزدیک به 800 هزار مرد و زن جوان را که در آستانه اخراج از آمریکا قرار گرفته اند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آخرین بار، دولت آمریکا در سال 2013 برای مددت 16 روز به تعطیلی کشیده شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید