سازمان ملل، رهبری ضعیف و انفعال را مقصر مرگ صلحبان‌ها دانست

کدخبر: ۱۹۸۹۷۶
یک گزارش سازمان ملل متحد درباره افزایش تعداد صلحبان‌های کشته شده در جریان حملات خشونت‌بار، مقصر بسیاری از این تلفات را عدم اقدام موثر و نیز رهبری ضعیف سازمان ملل در مکان‌های دورافتاده دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش خواستار ابتکارعمل، عزم، اقدام و استفاده بیشتر از زور در صورت لزوم شده است.

گردآورندگان این گزارش گفتند: هیچکس به یک دشمن قوی‌تر حمله نمی‌کند.   ‌

این گزارش که دوشنبه منتشر شد، به دستور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و تامین مالی از سوی چین انجام شده است. رهبری ‌آن را کارلوس آلبرتو دوس سانتوس کروز، ژنرال بازنشسته برزیلی بر عهده داشت که از فرماندهان سابق نیروهای صلحبان در هائیتی و کنگو بوده است. علاوه بر او، ویلیام فیلیپس، از نظامیان بازنشسته آمریکایی که فرمانده سابق هیات صلحبان در مالی بود، همکاری داشتند.

در این  گزارش آمده است: تلفات از سال ۲۰۱۳ افزایش داشته است. ۱۳۵ سرباز، پلیس و غیرنظامی در ۱۵ ماموریت صلحبانی حین حملات خشونت‌بار کشته شدند که بیش از هر دوره پنج‌ ساله دیگر در تاریخ است. دست‌کم ۵۶ مورد تلفات در سال ۲۰۱۷ بوده است که بالاترین میزان از ۱۹۹۴ است. این آمارها از حد نرمال یا قابل قبول خطر بالاتر است و حتی ممکن است این میزان افزایش هم داشته باشد.

این گزارش درباره حفظ امنیت برای بیش از ۱۰۰ هزار نیروی صلحبان هشدار داد. گزارش ۳۵ صفحه‌ای مذکور تاکید دارد، سازمان ملل متحد و کشورهایی که در اعزام سرباز و پلیس به هیات‌های صلحبان مشارکت دارند "باید با یک واقعیت جدید منطبق شوند؛ اینکه کلاه آبی‌ و پرچم سازمان ملل متحد دیگر به خودی خود حفاظت طبیعی به همراه ندارد."

این گزارش تاکید دارد: محیط‌های صلحبانی اکنون شامل گروه‌های مسلح، تروریست‌ها، جرایم سازمان‌یافته، باندهای خیابانی، استثمار جنایی و سیاسی و سایر تهدیدهاست. اما سازمان ملل متحد و دولت‌های مشارکت‌کننده در چنین عملیات‌هایی هنوز با این ذهنیت درگیر هستند که باید از استفاده از زور اجتناب کرد.

گزارش مذکور تاکید می‌کند: دستورات عملیات‌ها، قوانین مشارکت و سایر اسناد باید از انجام اقدام حمایت کند نه توجیهی برای عدم اقدام و انفعال باشد. تلفات به ندرت در نتیجه اقدام نیروها و رهبری پیش می‌آید و شاهد هستیم که صلحبان‌ها غالبا در نتیجه عدم اقدام موثر هدف قرار می‌گیرند. در نبردها و مبارزه‌ها، سازمان ملل متحد یا باید پیروز شود یا اینکه نیروها، پلیس و پرسنل غیرنظامی کشته خواهند شد.

براساس این گزارش، در ۶۹ سال از زمان تشکیل اولین هیات صلحبان و استقرار آن در سال ۱۹۴۸ مرگ ۹۴۳ صلحبان در نتیجه "اقدامات مخرب" ثبت شده است و در سه دوره میزان تلفات به صورت چشمگیری افزایش داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی