راهنمای کامل افزایش سرعت اینترنت خانگی

کدخبر: ۱۹۹۰۷۵
وای فای یکی از مهم‌ترین فناوری‌های موجود در سیر تکاملی اینترنت است، چون هیچ کس دوست ندارد محدود به سیم باشد، ولی در عین حال همین فناوری یکی از آزاردهنده‌ترین فناوری‌های فعلی است. اگر سرعت کند، سیگنال ضعیف و سایر مشکلات مربوط به وای فای را تجربه کرده باشید، با ۱۰ روش زیر می‌توانید شبکه‌ی WiFi خانگی خود را تقویت کنید.
راهنمای کامل افزایش سرعت اینترنت خانگی

شما می توانید این ۱۰ روش را همزمان روی مودم خود اعمال کنید و بررسی نمایید اما گاهی فقط با تغییر یک عنوان از این ۱۰ روش می تواند تا حد زیادی سرعت شما را تغییر دهد. با ما همراه باشید.

۱۰. از جدیدترین فناوری‌های Wi-Fi استفاده  کنید

یکی از بهترین روش‌های موجود برای این که مطمئن شوید شبکه‌تان تا حد امکان سریع و امن است این است که سخت‌افزار خود را به‌روز کنید. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید این است که وایرلس‌های A، B، G و N از سایر استانداردهای وایرلس قدیمی‌تر هستند، در حالی که استاندارد AC جدیدترین استاندارد موجود می‌باشد.

اگر اهل تماشای ویدیوهای HD بر روی دستگاه‌هایی مثل Chromecast یا تلفن‌های هوشمند هستید، با استفاده از وایرلس AC می‌توانید نسبت به سایر استانداردهای قدیمی‌تر، با سرعت بیشتری داده جابجا کنید. مدل بعدی این استاندارد یعنی AX تا سال ۲۰۱۹ به بازار نمی‌آید، پس اگر استاندارد AC را دارید، حداقل تا چند سال لازم نیست نگران آپدیت کردن دستگاه‌های وایرلس خود باشید. دقت داشته باشید که برای استفاده از نهایت سرعت ممکن باید علاوه بر روتر AC و دستگاه خودتان، یک کارت شبکه یا دانگل USB با قابلیت پشتیبانی از وایرلس AC هم داشته باشید. با ظهور هر چه بیشتر دستگاه‌های هوشمند نظیر لامپ‌ها و سوئیچ‌های هوشمند، سیگنال وای فایی که با قدرت بتواند در سراسر خانه‌ی شما پخش شود ضروری است. ولی اگر روترتان ضعیف می‌باشد و حوصله ندارید که یک روتر ثانویه برای تقویت آن به خانه‌ی خود اضافه کنید، می‌توانید استفاده از سیستم شبکه‌ی وایرلس مش را در نظر بگیرید.

شرکت‌هایی مثل Luma، Eero و حتی گوگل روترهایی برای شبکه‌ی مش ارائه کرده‌اند که با اندازه‌ی کوچکشان به راحتی می‌توانند در سراسر خانه‌ی شما قرار بگیرند و به دستگاه‌هایتان سیگنال برسانند. در این شبکه‌ها معمولاً یکی از روترها نقش ایستگاه اصلی را دارد و بقیه در نقاط مختلف منزل قرار می‌گیرند. این روترها همگی به سادگی از طریق یک اپلیکیشن موبایلی که اجازه‌ی نظارت بر شبکه را به شما می‌دهد تنظیم می‌شوند. با کمک این برنامه حتی می‌توانید ببینید از چه سایت‌های بازدید شده و چه دستگاه‌هایی به شبکه‌ی شما متصل هستند.

 

۹. بهترین نقطه را برای روتر خود انتخاب کنید

 

افزایش سرعت وای فای

 

روترها شاید زشت باشند، ولی این دلیل نمی‌شود که آن‌ها را پشت میز تلویزیون مخفی کنید. اگر می‌خواهید بهترین سیگنال را داشته باشید، باید آن‌ها را جایی بگذارید که دید باز داشته باشند و هیچ دیوار یا مانعی بر سر راهشان نباشد. اگر بهترین نقطه‌ی خانه‌ی شما جایی نیست که میز یا سطح مناسبی داشته باشد، می‌توانید آن را به دیوار وصل کنید. همیشه آنتن‌ها را به سمت بالا ببرید و خود روتر را هم تا جای ممکن در یک سطح بلند قرار دهید. نهایتاً مطمئن شوید که روتر در مرکز خانه باشد تا سیگنال به خوبی به همه‌ی قسمت‌ها برسد.

۸. کانال وایرلس را به درستی انتخاب کنید

 

انتخاب کانال وایرلس

 

اگر همسایه دارید، ممکن است سیگنال روتر آن‌ها با شبکه‌ی شما تداخل داشته باشید. روترهای وایرلس می‌توانند روی کانال‌های مختلفی کار کنند، بنابراین شما باید کانالی را انتخاب کنید که کمترین تداخل ممکن را داشته باشد. برای انجام این کار می‌توانید از ابزارهایی مثل Network Analyzer Lite یا WiFi Analyzer استفاده کنید.

۷. از شر تداخلاتی که از سایر دسگاه‌ها به وجود می‌آید خلاص شوید

 

افزایش سرعت خانگی

فقط روترها نیستند که باعث تداخل در شبکه‌های یکدیگر می‌شوند. تلفن‌های بیسیم، مایکروویو و سایر دستگاه‌ها هم می‌توانند در این میان اختلال ایجاد کنند. خرید یک روتر دو بانده می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، اما تلفن‌های بیسیمی هم هستند که روی سایر باندها کار می‌کنند. اگر نمی‌خواهید سخت‌افزار جدید بخرید، باید سعی کنید روتر را از این دستگاه‌ها دور کنید.

 

۶. با تقویت امنیت دست سارقین را از شبکه‌ی Wi-Fi خود کوتاه کنید

 

امنیت و وای فای

روش‌های زیادی برای محافظت کردن از شبکه‌های WiFi در برابر سارقین و هکرها وجود دارد. ولی معمولاً اگر از یک عبارت مناسب به عنوان گذرواژه‌ی خود استفاده کنید، شبکه‌ی شما تا حد زیادی ایمن خواهد بود.

مخفی کردن هم یکی از دیگر روش‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا شبکه‌ی خود را دید بقیه پنهان کنید (البته افراد حرفه‌ای با استفاده از ابزارهای مناسب همچنان امکان پیدا کردن شبکه‌ی شما را دارند).

اگر شبکه‌ی وای فای شما دیده نشود، اکثر افراد دیگر نمی‌توانند به آن وصل شوند. با مخفی کردن SSID روتر می‌توانید دستگاه خود را پنهان و بقیه را مجبور کنید تا برای وصل شدن به شبکه حتماً به صورت دستی نام آن را وارد نمایند. برای انجام این کار باید به بخش تنظیمات SSID بروید.

در زمینه‌ی محافظت از گذرواژه هم، نام کاربری و گذرواژه‌ی پیشفرض روتر بلافاصله باید تغییر داده شود. به علاوه، برای شبکه‌ی خود باید از سیستم محافظتی WPA2 استفاده کنید. این سیستم رمزنگاری قدرتمندی دارد و امنیت آن از پروتکل‌های WPA یا WEP بهتر است.

 

۵. اپلیکیشن‌هایی که زیاد از شبکه استفاده می‌کنند را کنترل نمایید

 

کنترل مصرف کننده ها و اپ ها

 

اگر کسی در خانه‌ی شما دائماً ویدیو چت انجام می‌دهد، بازی آنلاین می‌کند، از تورنت دانلود می‌کند یا از سرویس‌هایی مثل نتفلیکس استفاده می‌نماید، این کارها می‌تواند باعث مصرف بخش عمده‌ای از پهنای باند شبکه شود و سرعت اینترنت را برای بقیه کم کند. خوشبختانه، شما می‌توانید با استفاده از چیزی به نام کیفیت سرویس (QoS)، پنهای باند را برای آن‌ها کم کنید. با QoS می‌توانید بین فعالیت‌ها اولویت‌گذاری نمایید تا کارهای مهم‌تر پهنای باند بیشتری داشته باشند.

 

۴. خودتان رنج شبکه‌ی Wi-Fi را افزایش  دهید

 

افزایش رنج شبکه وای فای

 

اگر هنوز هم در بعضی از نقاط خانه سیگنال ندارید، با استفاده از ترفندهای دستی (DIY)، خودتان می‌توانید این رنج را افزایش دهید. یکی از این روش‌ها استفاده از یک قوطی فلزی خمیده است که با قرار گرفتن بر روی روتر می‌تواند به افزایش رنج سیگنال‌دهی دستگاه کمک کند. نتیجه‌ی کار خیلی چشمگیر نیست، ولی به اندازه‌ی همین تلاش اندک می‌توانید تا حد کمی سیگنال وای فای خود را تقویت کنید.

 

تقریباً همه‌ی روترها و کارت‌های شبکه، معمولاً آن‌هایی که آنتن قابل جداسازی دارند، با کمی هزینه و استفاده از یک آنتن جدا و کانکتورهای RP-SMA قابل تقویت هستند.

 

۳. با یک هک ساده سیگنال روتر را تقویت کنید

 

تقویت سیگنال وای فای

 

روش فوق العاده‌ی دیگری که برای افزایش رنج روتر وجود دارد این است که دستگاه را هک کنید و روی آن فرم‌ور DD-WRT نصب نمایید. با این کار نه تنها به کلی قابلیت امنیتی عالی دسترسی پیدا می‌کنید، بلکه می‌توانید قدرت ارسال سیگنال‌ها را هم افزایش دهید. البته این کار می‌تواند برای روتر خطرناک باشد، ولی اکثر آن‌ها با کمی افزایش توان مثلاً تا ۷۰ mW دچار مشکل نمی‌شوند، و از این طریق می‌توانید به مسافت‌های بیشتری دست پیدا کنید.

 

۲. از روترهای قدیمی به عنوان تقویت‌کننده استفاده کنید

 

تقویت روتر با روتر های قدیمی

 

اگر هیچ کدام از این روش‌ها کارساز نبود، باید از یک تقویت‌کننده استفاده کنید. این دستگاه‌ها چندان گران نیستند، اما اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی اضافه بپردازید، می‌توانید یکی از روترهای قدیمی خود را با استفاده از فرم‌ور DD-WRT به تقویت‌کننده تبدیل کنید. به یاد داشته باشید که امکان دستیابی به سرعت روتر اصلی از طریق تقویت‌کننده وجود ندارد، ولی اگر سیگنال دریافتی در بخش‌هایی از منزل شما واقعاً کم است، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 

علاوه بر این با وصل کردن روترها به یکدیگر با استفاده از کابل اترنت، خودتان می‌توانید یک اکسس پوینت خانگی بسازید.

 

۱. یک برنامه‌ی زمانی مشخص برای راه‌اندازی مجدد روتر تنظیم کنید

 

ریست روتر در زمان مشخص

 

اگر از جمله افرادی هستید که برای رفع مشکلات روتر مجبورند هر چند وقت یکبار دستگاه خود را ریبوت کنند، یک راه‌حل برای شما وجود دارد. البته می‌توانید دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که گرمای بیش از حد، فرم‌ور قدیمی یا دانلود زیاد موجب این مشکلات نشده باشد، ولی روش ساده‌تر این است که روتر را طوری تنظیم کنید تا هر یک یا دو روز یکبار به طور خودکار ریبوت شود. انجام این کار به وسیله‌ی فرم‌ور DD-WRT یا صرفاً با کمک یک تایمر معمولی امکان‌پذیر است. وقتی کار تمام شد، دیگر لازم نیست نگران ریبوت کردن دستگاه باشید (خصوصاً اگر دستگاه با شما فاصله داشته باشد).

یک پیشنهاد متفاوت اما شدنی!

من مدت زیادی بود که با سرعت اینترنت مشکل داشتم و با توجه به اینکه راه های زیادی را تست می کردم اما در نهایت متوجه شدم که بهتر است که خدمات اینترنتی ام را مورد بررسی قرار دهم. این بار با افزایش سرعت از طریق سرویس ارائه دهنده سرعت، و البته کمی هزینه توانستم سرعت خود را تا حد راضی کننده بالا ببرم. هدف از این پیشنهاد این بود که گاهی تمام امکانات جور است اما نیاز به استفاده از منبعی بهتر مثل سرویس دهنده ای بهتر و حتی استفاده از سرویسی عالی تر دارید، تا بتوانید از کیفیت دانلود و آپلود و کاربری خوبی برخوردار باشید.

با انجام ترفندهای بالا، اکنون باید یک وای فای سریع‌تر، قابل اطمینان‌تر و امن‌تر داشته باشید. نظر شما چیست؟ آیا این روش‌ها برایتان مفید واقع شده است؟ شما روش دیگری در این رابطه می‌شناسید؟

منبع : گویا آی تی 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید