نیچروان بارزانی برای از سرگیری گفت وگو با بغداد اعلام آمادگی کرد

کدخبر: ۱۹۹۱۵۱
نخست وزیر اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه برای از سرگیری گفت وگو با بغداد بر مبنای قانون اساسی عراق اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا، 'نیچروان بارزانی' در پیامی برای کنفرانس فدرالیسم و تمرکز زدایی در اداره کشور در بغداد که به نمایندگی از وی، 'ریکوت حمه رشید' وزیر بهداشت منطقه کردستان عراق آن را قرائت کرد، از آمادگی اربیل برای از سرگیری گفت وگوها با بغداد براساس قانون اساسی عراق خبر داد.

بارزانی گفت که منطقه کردستان عراق آماده از سرگیری گفت وگوها با بغداد برای حل مشکلات فی مابین براساس قانون اساسی عراق است.

وی خاطر نشان کرد که یکی از چالش های مهم بعد از سقوط رژیم صدام در بهار 2003، مسئله نظام اداره کشور و مبارزه با فساد بوده است.

رییس مجلس نمایندگان عراق نیز در این کنفرانس گفت که لازمه اجرای نظام فدرالیسم و تمرکز زدایی در اداره کشور تصویب قوانین متناسب با آن است.

سلیم الجبوری' خاطر نشان کرد که درهای پارلمان عراق برای ارائه پیشنهادهای قانونی لازم برای اجرایی کردن این نظام باز است.

وی از ضرورت های فدرالیسم و تمرکززدایی و اهتمام به زنان و جوانان یاد کرد و گفت که فدرالیسم و تمرکززدایی بدون در نظر گرفتن این دو قشر باشد، نظام ناقصی خواهد بود.

نماینده نخست وزیر عراق در این کنفرانس نیز گفت که برای توسعه نظام تمرکززدایی اداری و مالی در کشور باید بسترهای قانونی و اداری، مالی و همچنین فرهنگی آن فراهم باشد.

'برهان المفتی' که به نمایندگی از حیدر العبادی دراین کنفرانس سخنرانی می کرد افزود که دولت عراق در راستای گسترش نظام فدرالیسم و تمرکززدایی 17 نشست ویژه برگزار کرده است.

وی ضرورت تمرکززدایی را برداشتن موانع موجود در اجرای این نظام در عراق عنوان کرد.

حیدر العبادی نخست وزیر دولت عراق و نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به دلیل حضور در اجلاس اقتصادی داووس در کشور سوئیس نتوانستند در کنفرانس امروز چهارشنبه در بغداد حضور داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید