آیا عراق بر فقر چیره می شود؟

کدخبر: ۱۹۹۱۹۷
عراق در 2014 چیزی نمانده بود که بر فقر چیره شود اما یورش غافلگیرانه گروه تروریستی داعش و فروریختن قیمت های جهانی نفت، درصد فقر را در این کشور به یکباره جهشی غیرمنتظره داد.

به گزارش ایرنا، براساس یک گزارش منتشر شده وزارت برنامه ریزی عراق در نوامبر 2017، این کشور موفق شد که میزان فقر را در سال های 2010 تا شش ماه اول 2014 از 23 درصد به 16 درصد کاهش دهد اما یورش داعش و کاهش جهانی قیمت نفت، این درصد را یکباره به بالای 22 درصد ارتقا داد.

گرچه عراق از حیث منابع زیرزمینی و رو زمینی، نیروی انسانی و موقعیت جغرافیایی جزو کشورهای ثروتمند به شمار می رود اما چالش های امنیتی و اقتصادی - به باور کارشناسان - همچنان دو مانع بزرگ بر سر راه این کشور برای گریز از فقر آشکار است.

وزارت برنامه ریزی عراق با همکاری پارلمان و تعدادی از وزارتخانه ها و صندوق بین المللی پول، طرحی راهبردی برای کاستن از میزان فقر را از چند سال قبل طراحی کرده است که فاز اول آن از 2010 تا 2014 به اجرا در آمد اما چنان که گفته شد، چالش های امنیتی و اقتصادی، دستاوردهای چهارساله این طرح را با شکست مواجه کرد.

اعضای این کمیته دیروز سه شنبه با نخست وزیر عراق دیدار کردند و برنامه جدید این کمیته را برای کاستن از میزان فقر در بازه زمانی 2017 تا 2021 اعلام کردند.

'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق نیز ابراز امیدواری کرده است که این کمیته بتواند میزان بالای فقر را در عراق کاهش دهد.

براساس گزارش های وزارت برنامه ریزی عراق در حال حاضر قریب 23 درصد جمعیت 37 میلیونی عراق (معادل 8 میلیون نفر) در زیر خط فقر به سر می برند.

این وزارتخانه شاخص خط فقر را برای هر شهروند عراقی 2.8 دلار در روز اعلام کرده است.

کارشناسان اقتصادی از مظاهر عینی کاهش فقر را فراهم بودن غذا، مسکن، بهداشت، داشتن احترام و محبت لازم، برخورداری از امنیت، خانواده، کار مناسب و سرگرمی می دانند.

گزارش کارشناسان اقتصادی حاکی است که در حال حاضر عراق به چهار منطقه از حیث فقر شامل منطقه کردستان عراق، بغداد، مرکز و منطقه جنوب عراق تقسیم بندی شده که در این رده بندی کمترین سطح فقر متعلق به کردستان عراق و سپس بغداد است.

دو منطقه مرکز و جنوب عراق با وجودی که دارای بیشترین سهم ثروت های زیرزمینی از جمله نفت و گاز و نیروهای انسانی عراق هستند، از حیث فقر نیز در بالاترین رده ها قرار دارند.

وزارت برنامه ریزی عراق همچنین به آمار تقسیم بندی مناطق عراق براساس درصد فقر، آوارگان ناشی از تروریسم را نیز اضافه کرده است.

'مهدی العلاق' مسوول دفتر نخست وزیری و عضو کمیته کاهش فقر در عراق در اظهاراتی که در اوائل 2017 منتشر شده گفته است که طبق آمارها از هر 10 آواره 4 نفر زیر خط فقر هستند.

وی اضافه کرد که 36 درصد فقرایی که بعد از 2014 به فقرای عراق اضافه شدند، جزو فقرای جدید هستند که اغلب آنها را آوارگان ناشی از تروریسم تشکیل می دهند.

براساس یک گزارش وزارت برنامه ریزی عراق که پیش تر منتشر شده است، میزان فقر در استان های شمالی و غرب بغداد قبل از اشغال این مناطق توسط داعش در حدود 20درصد بود و بعد از آن به 41 درصد رسید.

دوگانه اقتصاد و امنیت به شدت به آستانه فقر در عراق گره خورده، و برای همین، اکنون این سوال جدی مطرح شده است که عراق که توانست داعش راشکست دهد، امروز بویژه با توجه به بهبود نسبی قیمت های جهانی نفت، آیا خواهد توانست در مصاف هیولای فقر نیز پیروز این میدان باشد؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید