باشگاه‌ها علیه کی روش موضع گیری خواهند کرد؟

کدخبر: ۱۹۹۳۶۲
ورزش سه: از حرف‌های اوسیانو کروز اینطور برمی‌آید که کادرفنی تیم ملی قصد دارد باشگاه‌ها را تحت فشار بگذارد و در نهایت تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بدون حضور ملی‌پوشان در این رقابت‌ها شرکت کنند.
باشگاه‌ها علیه کی روش موضع گیری خواهند کرد؟

وقتی کارلوس کی‌روش چند ماه قبل اعلام کرد برای بازیکنان ملی‌پوش یک برنامه ریکاوری در نظر گرفته تا این نفرات بعد از هر مسابقه لیگ 24 ساعت در اختیار او و همکارانش باشند، صدای اعتراض برخی مربیان شاغل در لیگ بلند شد. در نهایت اما وقتی برانکو ایوانکوویچ مخالف سرسخت برنامه های تیم ملی از ریکاوری مورد نظر کارلوس کی‌روش حمایت کرد، سایر مربیان نیز موافقت خود را با برنامه مذکور را اعلام کردند و حالا چند هفته ای است بازیکنان ملی‌پوش تیم ها بعد از هر مسابقه به کمپ می‌روند و کمتر از 48 ساعت زیر نظر دستیاران کی‌روش ریکاوری می‌کنند.

حالا با وجود تحقق این خواسته کی‌روش، به نظر می‌رسد او برنامه جدیدی را در نظر گرفته که این بار دیگر با اعتراض شدید مربیان باشگاهی مواجه خواهد شد. حرف‌هایی که امروز اوسیانو کروز دستیار پرتغالی کی‌روش بر زبان آورد یک نکته ابهام‌آمیز مهم در خود داشت.

این جملات کروز را بخوانید: «اگر از الان شروع کنیم در وسط کار مسابقات لیگ قهرمانان را داریم و در بعضی تاریخ‌ها 3 روز قبل از شروع کمپ، لیگ قهرمانان برگزار می‌شود. از نظر من مهمترین کمپ، اردوی اردیبهشت است. در میانه این اردو مسابقات لیگ قهرمانان را داریم و برای بازیکنان داخلی خیلی بد است مدام در بین کمپ و مسابقات لیگ قهرمانان در رفت و آمد باشند. این برای هیچ کس خوب نیست، حتی برای باشگاه‌ها و بیشتر از همه به ضرر بازیکنان است. بنابراین ممکن است نیاز باشد فکر دیگر و تصمیم دیگری گرفته شود. به خاطر اینکه اگر نتوانیم با بازیکنان در ابعاد تاکتیکی که از اهمیت بالایی در جام جهانی برخوردار است تمرین کنیم و همینطور در ابعاد فیزیکی آنها را بهبود ببخشیم، شاید نیاز پیدا کنیم به فکر این باشیم که روی بازیکنانی حساب کنیم که بتوانیم از آنها استفاده کنیم.»

حرف‌های کروز که قطعا با کارلوس کی‌روش هماهنگ شده است، یک معنی مشخص دارد؛ اینکه او می‌خواهد باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بدون حضور ملی‌پوشان خود در این مسابقات شرکت کنند. به عبارت بهتر پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی و ذوب‌آهن(در صورت صعود به مرحله گروهی) 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا که بیشترین تعداد ملی‌پوش را هم در اختیار دارند، باید طبق نظر کی‌روش بدون نفرات اصلی خود به مصاف تیم‌های قدرتمند و تا بن دندان مسلح آسیایی بروند که این مساله عملا امکان‌پذیر نیست.

 کی‌روش در حالی چنین خواسته‌ای را از زبان کروز مطرح کرده که دستیار سرمربی تیم‌ملی چندی قبل در گفت‌وگو با سردبیر "ورزش سه" درباره شباهت‌های برنامه‌های کی‌روش با ایویچ قبل از جام جهانی 98 اینطور توضیح داد که هرگز قصد تعطیلی لیگ را ندارد و چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. اما اگر او بخواهد ملی پوشان را قبل از لیگ قهرمانان آسیا در اختیار داشته باشد، عملا باشگاه‌ها نه تنها در آسیا به مشکل می‌خورند که در لیگ هم مصائب زیادی را تجربه خواهند کرد.

سرمربی تیم ملی عملا قصد دارد به باشگاه‌های لیگ برتری پیام بدهد که ملی‌پوشان آنها باید در ماه‌های آینده بیشتر در اختیار تیم ملی باشند و این مساله می‌تواند تیم های قدرتمند لیگ برتر را خلع سلاح کرده و منافع ملی را در لیگ قهرمانان آسیا به خطر بیندازد.

از سوی دیگر زمان زیادی تا رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باقی نمانده و شاید وقت آن نیست که در این مقطع زمانی اختلاف های کی‌روش با مربیان باشگاهی دوباره شروع شود و شاهد جنگ‌های رسانه ای در این خصوص باشیم. اگر کی‌روش مصرانه بخواهد خواسته خود را اجرایی کند، بی‌تردید با واکنش سرمربیان لیگ برتری از جمله برانکو ایوانکوویچ، وینفرد شفر و امیر قلعه‌نویی مواجه خواهد شد و چنین تنش‌هایی قطعا برای فوتبال ایران در ماه‌های منتهی به جام جهانی اتفاق خوبی نیست.

جالب اینکه همین حالا مصاحبه کروز دستیار کی‌روش باعث شده تا برانکو ایوانکوویچ واکنش تندی به این موضوع نشان دهد. سرمربی پرسپولیس گفته است: «همه در ایران علاقه دارند که تیم ملی در روسیه نتیجه بگیرد؛ اما همین طور که مردم ایران علاقه دارند که باشگاه نتیجه بگیرد. فکر می‌کنم با این حساب باید از لیگ انصراف دهیم. این کروز اصلا چه کسی است؟! من هیچ صحبتی ندارم.»

بی تردید اگر این فشارها از سوی کی‌روش به باشگاه‌ها بیشتر شود، شاهد جنگی بزرگ در این خصوص میان سرمربی تیم ملی و همتایان او در باشگاه‌های آسیایی خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید