کارشناسان درباره راهبرد جدید آمریکا در افغانستان دچار دودستگی شده‌اند

کدخبر: ۱۹۹۵۷۱
برخی تحلیلگران سیاسی افزایش نیرو‌های نظامی آمریکا در افغانستان برای مبارزه با تروریسم را غیرموثر می‌دانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، پنتاگون در چارچوب راهبرد جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص افغانستان تقریباً 3 هزار نیروی بیشتر را در این کشور مستقر کرده است. با این حال پنتاگون تصمیم گرفته تا پایان ژانویه 1000 نیروی مشاور جنگ، تعداد بسیار زیادی پهپاد و انواع مختلف تسلیحات را برای مقابله با گروه‌های تروریستی داعش و طالبان به افغانستان بفرستد.

«محمد رادمنش» سخنگوی معاون وزارت دفاع افغانستان، در مصاحبه با اسپوتنیک گفت نیروهای خارجی جدید برای مبارزه با تروریسم به افغانستان کمک می‌کنند.

رادمنش در این خصوص گفت: «این نیروها به آموزش نیروهای امنیتی افغان کمک می‌کنند، به فرماندهان درباره سطح عملیاتی و تاکتیکی جنگ مشاوره می‌دهند، از آنها حمایت مالی می‌کنند و آنها را برای نابود کردن مواضع دشمن در غارها و زیر زمین راهنمایی می‌کنند». او همچنین افزود نیروهای آمریکایی تا زمانی که نیروهای امنیتی افغان بتوانند دوباره روی پای خود بایستند به آنها کمک خواهند کرد.

اما برخی از کارشناسان بر این باورند که اعزام نیروهای خارجی تاثیر مثبتی در حل مشکلات افغانستان ندارد مگر اینکه سران این کشور تصمیم بگیرند امنیت و ثبات را در تمام منطقه برقرار و تقویت کنند و داعش و طالبان را ریشه کن کنند.

«محمد هاشمی هیکلزاده» تحلیلگر سیاسی افغان، باور دارد که افزایش نیروهای خارجی در افغانستان آتش جنگ 17 ساله این کشور را تشدید می‌کند. هیچ کس بجز سران افغانستان توانایی تغییر این شرایط را ندارند و حضور نظامیان خارجی باید پایان یابد. به گفته این تحلیلگر: «تجهیز کردن و آموزش دادن نیروهای افغان برای مبارزه به تروریسم موثر نیست مگر اینکه کسانی که در راس قدرت هستند سیاست‌هایشان را تغییر دهند».

ترامپ در ماه اوت راهبرد جدید آمریکا درباره افغانستان را اعلام کرد و متعهد به ادامه حمایت واشنگتن از دولت فعلی افغانستان و ارتش آن شد. ترامپ همچنین اعلام کرد اختیارات نیروهای نظامی آمریکا برای انجام ماموریت های مستقل در افغانستان افزایش می‌یابد.

آمریکا از اکتبر 2001 در افغانستان بوده است. از آن زمان 2350 سرباز آمریکایی کشته شده‌اند و بیش از 20 هزار نفر زخمی شده‌اند. از 30 سپتامبر 2017، 15282 سرباز آمریکایی و دست کم 1200 غیرنظامی وزارت دفاع در افغانستان بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید