احتمال تعلیق عربستان از شورای حقوق بشر سازمان ملل

کدخبر: ۱۹۹۹۳۱
باشگاه خبرنگاران: وکلای حقوق‌بشر اعلام کردند قصد دارند از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کنند عضویت عربستان در شورای حقوق‌بشر را تعلیق کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو وکیل انگلیسی حامی حقوق بشر اعلام کردند قصد دارند درخواست برای تعلیق عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را ارائه کنند. این افراد دلیل انجام این اقدام را «دستگیری خودسرانه و ناپدید شدن 61 نفر» در این کشور اعلام کرده اند.

این دو وکیل، کن مک‌دونالد و رادنی دیکسون، در بیانیه‌ای اعلام کردند گزارش خود را روز چهارشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ارسال خواهند کرد. در این گزارش، دستگیری این 61 نفر «مغایر با قوانین عربستان و نیز قوانین بین‌المللی» اعلام شده است.

این گزارش همچنین مقامات سعودی را به «هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر، معترضان سیاسی و افرادی که سعی در احقاق حقوق آزادی بیان خود دارند» متهم کرده است.

این دو وکیل همچنین اعلام کرده اند: «گزارش‌های مستدلی وجود دارد که شکنجه و بدرفتاری در طی بازداشت آن‌ها را نشان می‌دهد.»

در این گزارش همچنین از مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخواست شده است تحت قطعنامه‌ای که به سازمان ملل اجازه می‌دهد در صورت ارتکاب هر کشور عضو شورای حقوق بشر به «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر»، عضویت آن را از این شورا تعلیق کند، این نهاد «به سرعت تعلیق عضویت عربستان از شورای حقوق بشر» را مورد بررسی قرار دهد.

علی‌رغم ادعاهای عربستان مبنی بر انجام اصلاحات، عفو بین‌الملل اعلام کرده است از زمان رسیدن محمد بن سلمان به مقام ولیعهدی این کشور در ماه ژوئن سال 2017، وضعیت حقوق بشر «به شدت تشدید شده است.»

عربستان سعودی به دلیل دخالت در جنگ یمن، در آماج انتقادها قرار گرفته است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است جنگ یمن، شدیدترین بحران انسانی جهان را ایجاد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید