از سوی دادستان کل کشور صورت گرفت

واکنش به برداشتن روسری در خیابان

کدخبر: ۲۰۰۱۰۳
روزنامه شرق: روز دوشنبه، دختری در خیابان انقلاب تهران، با بالارفتن از جعبه مخابراتی، روسری خود را از سر برداشت؛ اقدامی که عکس‌های آن به‌سرعت در شبکه‌های مجازی منتشر شد و بعد از آن در چند نقطه کشور هم چنین اقدامی دیده شد؛ اتفاقی که باعث شد دادستان کل کشور نسبت به آن واکنش نشان دهد.
واکنش به برداشتن روسری در خیابان

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح سامانه مجازی ضابطین، گفت: «برداشتن روسری در خیابان حرکتی بسیار بچگانه است که دختر جوانی در نقطه‌ای که افراد زندگی طبیعی‌شان را می‌کنند و راه خود را می‌روند در خیابان ناگهان روسری خود را بردارد و خود را نشان دهد و برخی مأموریت داشته باشند از او فیلم بگیرند و بلافاصله در فضای مجازی منتشر کنند». به گزارش ایلنا، او ادامه داد: «انتظار ما این است؛ خانم‌های محترم، به‌خصوص دخترخانم‌ها توجه داشته باشند که اگر اعتقاد به اسلام دارند، می‌دانند که شرع مقدس اسلام به صراحت آیه قرآن حجاب را برای زن مسلمان واجب کرده اگر هم اعتقاد به اسلام ندارند که یا مسلمان نیستند یا اعتقاد ضعیفی به مبانی اسلام دارند، کسانی که خود را ملتزم به اصول و قواعد جامعه مدنی می‌دانند، متوجه هستند که وقتی قانونی وضع شده و در کشور جمهوری اسلامی ایران برای خانم‌ها حجاب را لازم دانسته، وظیفه تبعیت از آن را دارند و کسی هم نباید مزاحم زندگی خصوصی افراد شود و حریم خصوصی اشخاص به هر ترتیبی که می‌خواهند زندگی کنند، محترم است، اما در جامعه باید ملتزم به یک‌سری قواعد و ضوابط قانونی باشند». دادستان کشور گفت: «کسانی که این کار را می‌کنند بیشتر از نادانی و فریب‌خوردگی است و از روی القائاتی است که از خارج کشور می‌شود و حرکاتی را انجام می‌دهند که کاملا بچگانه است». او همچنین با اشاره به اینکه اگر کسی مرتکب این حرکت شده و بی‌حجاب در جامعه حرکت کند، به موجب قانون مرتکب جرم شده، افزود: «فردی که بی‌حجابی و حرکاتی را که در شأن یک بانوی مسلمان نیست، مرتکب شود، از نظر قانون جرم مرتکب شده و تحت تعقیب است، البته ما اعتقاد داریم این افراد را قبل از مجازات هدایت و ارشاد کنیم تا متنبه و متوجه شوند که این حرکت صحیحی نیست و دستگاه قضائی نیز باید در چارچوب قانون حرکت کند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد». حجت‌الاسلام منتظری همچنین در پاسخ به این سؤال که یکی از وکلا گفته برای یکی از دخترانی که در خیابان حجاب خود را برداشته، وثیقه ۵۰۰ میلیون‌تومانی صادر شده است، آیا این فرد بازداشت شده و موضوع صحت دارد، گفت: «این مسئله را بسیار امر جزئی و غیرقابل‌توجیه می‌دانم، چراکه اکثر به اتفاق بانوان ما یا محجبه چادری هستند یا حجاب اسلامی درستی دارند یا برخی‌ها اگر حجاب درست و کاملی ندارند، قطعا پاکدامنی و عفاف لازم را دارند و حرکتی را انجام نمی‌دهند که مورد نظر دشمن است».

برهمین‌اساس، دادستان تهران هم از بازداشت یک نفر درباره آنچه که به‌عنوان «دختران خیابان انقلاب» معروف شده خبر داد و با تأکید بر اینکه تجاهر به گناه جرم است، اعلام کرد که فرد بازداشت‌شده به دادسرای ارشاد ارجاع شده است. عباس جعفری‌دولت‌آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا صدور قرار ٥٠٠ میلیون‌تومانی برای این فرد که مطرح شده صحت دارد، عنوان کرد: «از وثیقه آن اطلاعی ندارم. قرارها متناسب خواهد بود. این اقدام خلاف شرع و خلاف قوانین است و جرم تلقی می‌شود. تجاهر به گناه جرم است». او همچنین درباره اینکه، در صورت ادامه‌یافتن این مسئله، دادگستری چه برخوردی خواهد کرد، گفت: «دادستان به وظایف خود عمل خواهد کرد».

وکیل این دختر کیست؟

وکیلی که ادعای وثیقه ٥٠٠ میلیونی را کرده، نسرین ستوده است. این وکیل دادگستری اعلام کرد که به خواست این دختر که «نرگس حسینی» نام دارد و روز سه‌شنبه بازداشت شده و همچنین خانواده‌اش، قصد دارد وکالت او را برعهده بگیرد. ستوده اعلام کرد که در دادسرای عمومی ناحیه ۲۱ تهران، در خیابان وزرا، معروف به دادسرای ارشاد،‌ حاضر شده و این پرونده را پیگیری کرده است. این وکیل، همچنین به روزآروز گفته برای این دختر ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه تعیین شده و در زندان شهرری است. نسرین ستوده درباره ابعاد حقوقی و قضائی این پرونده هم گفت که اتهام او احتمالا «تظاهر به عمل حرام در انظار عموم» است. پیش از نرگس حسینی، در اوایل دی دختر دیگری، با نام «ویدا موحد» در همان مکان روسری خود را برداشته بود که نسرین ستوده اعلام کرده که بعد از بازداشتی کوتاه، آزاد شده است.

مطهری: ٤نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست

برداشت حجاب، واکنش نایب‌رئیس مجلس را هم به دنبال داشت. به گزارش ایسنا، علی مطهری، در جمع خبرنگاران پارلمانی در واکنش به حضور برخی زنان بدون حجاب در برخی معابر گفت: «هیچ اجباری برای حجاب زنان در جامعه دیده نمی‌شود و بسیاری از آنان با هر وضعی که دوست دارند در جامعه حضور پیدا می‌کنند پس اجباری در کار نیست. اینکه چهار نفر روسری خود را هوا می‌کنند، اتفاق مهمی نیست. اگر قرار بر مسئله مهمی باشد، باید پرسید که چرا دولت در رعایت حجاب نظارت کافی ندارد؟» او درعین‌حال متذکر شد: «مشکل امروز کشور حجاب نیست و بانوان کم‌وبیش حجاب را رعایت می‌کنند و ما هم قائل به سخت‌گیری نیستیم». نماینده مردم تهران همچنین مهم‌ترین اولویت‌های نظام در دهه چهارم انقلاب را تحقق آرمان‌های اولیه انقلاب که شامل عدالت، استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، آزادی بیان و اندیشه، معنویت و اخلاق و به‌طورکلی پیاده‌کردن اسلام دانست.

جریانی که اعتراضات را جرقه زد، حالا به سراغ زنان آمده

دبیرکل حزب اصلاح‌طلب جمعیت زنان مسلمان نواندیش هم به برداشتن حجاب از سوی چند دختر واکنش نشان داد. به گزارش پایگاه خبری «انصاف»، فاطمه راکعی با بیان اینکه این برخوردها در شأن زنان فرهیخته‌ ما که عموماً برای آزادی‌های مدنی و حقوق انسانی و اجتماعی تلاش می‌کنند، نیست، گفت: «به‌نظر می‌رسد که اینها کارهای سازمان‌یافته‌ مشکوکی باشد که اعتراضات اخیر را جرقه زد و این‌بار به سراغ زنان آمده؛ می‌خواهند با این ترفند دوباره آنها را درون خانه‌ها کنند». او ادامه داد: «من متأسف‌ می‌شوم وقتی می‌بینم همان‌طور که بسیاری از آقایان، خانم‌ها را در سطحی‌ترین شکل وجودی‌شان، یعنی شکل و قیافه و فیزیک بدنشان می‌بینند؛ متأسفانه برخی خانم‌ها خودشان هم مسائل بزرگ و بسیار جدی حوزه زنان را در «شکلِ ظاهر» و بود و نبود «حجاب» خلاصه می‌کنند». راکعی با بیان اینکه کسانی دهه‌هاست در زمینه جایگاه واقعی و حقوق شهروندی ‌که زنان باید به آن دست یابند، چه به لحاظ تقنینی و قانون‌گذاری و چه به لحاظ حقوق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: «اکنون در موقعیتی از تاریخ سیاسی و اجتماعی کشور به سر می‌بریم که بعضی از شایسته‌ترین زنان کشور هنوز حق آزادی بیان و اندیشه از آنها گرفته شده است و دیگرانی برای حقوق انسانی و اجتماعی همچنان در تلاش‌اند و بنابراین نباید با این رفتارها، حربه‌ به دست کسانی داد که به‌دنبال به‌انحراف‌کشاندن این حرکت جدی چندین ده‌های هستند». او درباره‌ شنیده‌ها مبنی بر بازداشت برخی از این افراد نیز گفت: «من فکر می‌کنم این کار، جرم سیاسی یا اجتماعی یا جرمی نیست که بخواهند آنها را بازداشت کنند و اگر جامعه بی‌اعتنایی کند و زنان و دختران فرهیخته‌، موضوع را جدی نگیرند و کسانی تصور نکنند احیانا کار بزرگی در حال وقوع است، خودبه‌خود چنین تحرکاتی خنثی می‌شود». صحبت‌های راکعی در شبکه‌های مجازی با بازخورد منفی کاربران مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید