ابعاد حمله ترکیه به عفرین

کدخبر: ۲۰۰۲۸۳
«جفری لفور» معتقد است که حمله ترکیه به منطقه عفرین یک اقدام سیاسی ـ نظامی پیشگیرانه بود و یکی از دلایل انجام آن ناهماهنگی سیاست های واشنگتن با سیاست های آنکاراست.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فاطمه محمدی پور: ارتش ترکیه از روز شنبه گذشته (۳۰ دی ماه) عملیات «شاخه زیتون» را در شهر عفرین واقع در شمال سوریه آغاز کرده است. از همان آغاز این اقدام ترکیه با واکنش های متفاوتی از سوی کشورها مواجه شد.

در حالیکه سفیر ترکیه در ایران اعلام می کند که آنکارا به کنسولگری سوریه در ترکیه در خصوص عملیات عفرین خبر داده است اما بشار اسد رئیس جمهوری سوریه این اقدام ترکیه را تجاوز خوانده و گفته است: تجاوز ددمنشانه ترکیه به شهر عفرین سوریه جدای از سیاست رژیم ترکیه از روز نخست بحران سوریه که بر اساس حمایت از تروریسم و گروه های مختلف تروریسم استوار بوده است، نیست.

جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای که از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه صادر شد ضمن تاکید بر احترام بر تمامیت ارضی ترکیه اظهار امیدواری کرد که این عملیات فورا پایان یابد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با ابراز نگرانی از عملیات نظامی ترکیه در شهر عفرین گفت: تضمین امنیت غیرنظامیان و دسترسی آن ها به کمک های بشردوستانه در خلال عملیات مذکور مهم است. راهبرد این عملیات باید متمرکز بر مبارزه با داعش باشد و ما نگران تأثیرگذاری این عملیات بر مذاکرات ژنو هستیم.

این در حالی است که ترکیه این عملیات را در راستای حفظ امنیت ملی کشور خود می داند و اعلام می دارد که پیش از آغاز این عملیات برخی از کشورها از جمله روسیه، ایران و آمریکا را در جریان این اقدام قرار داده است.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور ««جفری لفور»،‌  استاد  علوم سیاسی دانشگاه کنتیکت امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

*دلایل ترکیه جهت حمله به منطقه عفرین سوریه چیست؟

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ۱۳ ژانویه- زمانی که دولت ترامپ اعلام کرد از استقرار ۳۰۰۰۰ نیروی امنیتی مرزی که نیمی از آنها را اعضاء سازمان حفاظت خلق کردستان سوریه (YPG) تشکیل می دهند ، حمایت می کند - به شدت خشمگین شد. روز بعد از این اعلام، اردوغان  نیروهای پیشنهادی دولت ترامپ  را «ارتش ترور» نامید. ترکیه بر این باور است که نیروهای (YPG) با نیروهای (PKK) – سازمانی که از نظر ترکیه یک سازمان تروریستی قلمداد شده و از دهه ۱۹۷۰ تاکنون با آن در حال مبارزه است، مرتبط می باشد. بنابراین حمله ترکیه به منطقه عفرین یک اقدام سیاسی / نظامی پیشگیرانه بود و یکی از دلایل انجام آن ناهماهنگی سیاست های واشنگتن با سیاست های آنکاراست.

*اهداف ژئوپلتیکی ترکیه از حمله به این منطقه چیست؟

از لحاظ ژئوپلتیک کردهای سوریه (YPG) و متحدان آنها یعنی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF)  سرزمین وسیعی را در امتداد مرز ترکیه با عفرین که پایگاه اصلی کردها در شمال غربی حلب است، کنترل می کنند. آنکارا از تحکیم قدرت سیاسی نیروهای (YPG) و (SDF) که ممکن است یک پایگاه قدرت کردی را  تشکیل دهند که از PKK در مبارزه با آنکارا پشتیبانی کند ، می ترسند.

*اردوغان اعلام کرد قصد اشغال ترکیه را ندارد. آیا ترکیه بعد از انجام این عملیات از سوریه خارج می شود؟

من فکر می کنم ترکیه ترجیح می دهد در اسرع وقت از این منطقه خارج شود زیرا ممکن است به عنوان قدرت اشغال گر شناخته شود. با توجه به همکاری روسیه با حکومت سوریه، ترکیه باید مراقب باشد حمله به عفرین به عنوان اشغال بخشی از خاک سوریه از طرف دمشق قلمداد نشود. هر چند دمشق بنا به ضرورت با (YPG) در مبارزه با داعش همکاری نموده است، اسد همچنان از تضعیف موقعیت سیاسی و نظامی YPG/SDF در سوریه حمایت می کند.

*چرا جامعه جهانی اقدام مناسبی جهت محکومیت عملیات ترکیه در منطقه عفرین انجام نداد؟

مسئله اصلی که YPG در به دست آوردن حمایت بین المللی با آن مواجه است با عضویت ترکیه در ناتو و بی میلی متحدان اروپایی و امریکایی آن از نگران کردن آنکارا و به خطر افتادن منافع اتحادیه، مرتبط است. علاوه بر این ادعاهایی که در ارتباط با ارتباط YPG با PKK – سازمانی که توسط وزارت خارجه امریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی قلمداد شده است – مطرح است با تایید ظاهری این حمله توسط روسیه و حکومت سوریه همراه شده است و این باعث شده حمله ترکیه به عفرین توسط جامعه بین المللی به طور جدی محکوم نشود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید