چاووش‌اوغلو در هشدار به آمریکا: حمایت از کردها روابط ما و شما را مسموم می‌کند

کدخبر: ۲۰۰۲۹۱
وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد، حمایت نظامی آمریکا از یگان‌های مدافع خلق نه تنها امنیت ترکیه را به خطر می‌اندازد بلکه روابط بلندمدت واشنگتن و آنکارا را مخدوش و مسموم می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه حریت، مولود چاووش‌اوغلو در گفت و گو با یک نشریه کانادایی اعلام کرد: آمریکا و ترکیه دوران حساسی را پشت سر می‌گذارند زیرا هر دو کشور دیدگاه‌های متفاوتی درباره مسائل مهم از جمله یگان‌های مدافع خلق در سوریه و حضور و فعالیت سازمان فتو (وابسته به فتح الله گولن) در آمریکا دارند.

وی در مصاحبه با نشریه "اوتاوا لایف مگزین" که ماه گذشته میلادی انجام گرفته و به تازگی منتشر شده ادامه داد: ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو به درستی این حق را دارد که از آمریکا بخواهد نگرانی‌های امنیتی و حیاتی ترکیه را به جای اهداف کوتاه مدت تاکتیکی‌اش در اولویت قرار دهد. به هر حال ترکیه و آمریکا دو متحد باسابقه طولانی هستند و روابط دو کشور از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است.

چاووش‌اوغلو در ادامه اظهاراتش تاکید کرد که آنکارا تماس‌های سطوح عالی با واشنگتن داشته و بر این باور است که باز گذاشتن کانال‌های ارتباطی بسیار مهم است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما نیاز داریم که بر یک دستور کار مثبت که منافع هر دو طرف را تامین کند، تمرکز کنیم. تقویت روابط اقتصادی برای هر دو طرف در اولویت قرار دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: در بحران سوریه ترکیه به تلاش‌های فشرده خود برای تضمین مذاکرات آستانه و ژنو و سوچی ادامه خواهد داد تا سال ۲۰۱۸ آخرین سال درگیری در سوریه باشد.

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: البته اگر جامعه بین‌الملل در بازسازی سوریه، تسهیل بازگشت پناهجویان و آوارگان و ارائه کمک‌های اقتصادی وارد عمل شود، می‌توان به این هدف دست یافت. به طور خلاصه جامعه بین‌الملل باید برای حفظ آینده نسل‌های سوریه تلاش کند.

وی در ادامه اظهاراتش درباره تصمیم ترامپ در مورد قدس گفت: هیچ‌کس حق ندارد که به طور یک‌جانبه تصمیماتی درباره قدس بگیرد که این مساله یکی از مسائل مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌هاست. تصمیم ترامپ درباره قدس یک نقض خطرناک قوانین بین‌المللی و منبع تنش‌ها در منطقه و غیرقانونی است.

وزیر خارجه ترکیه درباره تدابیری که دولت ترکیه در قبال همه‌پرسی استقلال کردستان عراق لحاظ کرد، گفت: ترکیه ساکنان کرد در اقلیم کردستان را به هیچ وجه هدف قرار نداد، حفظ حاکمیت و وحدت عراق مساله‌ای مهم و سرنوشت‌ساز برای ترکیه است و از این رو ترکیه با همه‌پرسی مخالف بود.

وی تاکید کرد، در صورت شروع مذاکرات بین بغداد و اربیل ترکیه یکی از بزرگترین حامیان آن خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید