آلمان: سفارت کره شمالی به محلی برای تهیه قطعات موشکی و هسته‌ای تبدیل شده است

کدخبر: ۲۰۰۴۳۰
رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان به رسانه‌های این کشور گفت، کره شمالی از سفارتش در برلین برای تهیه تجهیزات لازم برای برنامه‌های موشکی‌ و هسته‌ای استفاده می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این خبر در حالی منتشر شده که هیچ‌یک از مقام‌ها در سفارت کره شمالی در برلین به این اتهام پاسخ نگفته‌اند.

هانس جورج ماسن، رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان در برنامه‌ای که در شبکه تلویزیونی NDR این کشور که قرار است روز دوشنبه به روی آنتن رود، گفت: ما متوجه اقداماتی در راستای تهیه قطعات برای برنامه‌های موشکی و حتی برنامه اتمی کره شمالی در سفارت این کشور در برلین شدیم.

وی ادامه داد، شاید بتوان گفت که این قطعات برای استفاده دو گانه هم برای اهداف نظامی و هم برای اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اظهارات منتشر شده از سوی این شبکه تلویزیونی پیش از پخش برنامه نشان داد که رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان گفته، مقام‌های برلین پس از مطلع شدن از فعالیت‌های سفارت کره شمالی در برلین جلوی آن را گرفتند.

وی افزود: البته نمی‌توانیم تضمین کنیم که چنین مواردی را رهگیری کرده و جلوی تمامی این نوع فعالیت‌ها را بگیریم.

رئیس آژانس اطلاعات داخلی آلمان همچنین گفت: ضرورت دارد که فرض کنیم برخی از قطعات برای برنامه‌های موشکی کره شمالی از طریق سایر بازارها یا خریداران  غیرواقعی و جعلی از آلمان تامین شده است.

بر مبنای اطلاعات به دست آمده در شبکه تلویزیونی (NDR) سازمان امنیت داخلی آلمان در سال‌های ۲۰۱۶ و سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد کالاهای صادر شده به کره شمالی احتمالا برای برنامه‌های موشکی این کشور بوده‌اند.

از جمله این اطلاعات تلاش یک دیپلمات کره شمالی در آلمان بوده که تا سال ۲۰۱۴ کوشیده بود یک مانیتور  برای اندازه گیری سلاح‌های شیمیایی جنگی در این کشور تهیه کند.

کره شمالی مدت‌هاست به دلیل برنامه‌های موشکی و اتمی‌اش تحت تحریم‌های چند جانبه بین‌المللی قرار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید