آغاز تحقیقات دیوان بین المللی کیفری در مورد جرایم جنگی افغانستان

کدخبر: ۲۰۰۴۴۸
دیوان بین المللی کیفری تحقیقات خود را درخصوص جرایم جنگی در افغانستان، آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  اطلس، دیوان بین المللی کیفری تحقیقات خود را در مورد ارتکاب جرایم جنگی در افغانستان آغاز می کند. گفته می شود که نام ژنرال «عبدالرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهوری افغانستان هم در بین کسانی است که از وی در این دادگاه شکایت شده است.

 قرار است قضات این دادگاه نامه‌ها و تقاضاهای ارسال شده از سوی قربانیان در افغانستان را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرند.

در سال ۲۰۱۷ «فاتو بنسودا» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری اعلام کرد که دلایل منطقی مبنی بر اینکه جرائم جنگی در افغانستان اتفاق افتاده است وجود دارد. برخی از متهمان از اعضای طالبان، سیا و نیروهای افغانستان هستند.

 نام عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان نیز در بین متهمان این دادگاه مطرح شده است. اما تاکنون این مورد از سوی قضات این دادگاه به صورت رسمی تایید نشده است.

ادعاهایی مبنی بر سوءاستفاده‌های حقوق بشری توسط معاون اول رئیس‌جمهوری افغانستان وجود دارد. وی در حال حاضر در ترکیه بسر می‌برد.

گفتنی است که ژنرال دوستم با حضور در دادگاه این اتهامات را رد کرد و در ماه می ۲۰۱۷ برای درمان به ترکیه رفت، اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که وی تحت فشار مقامات دولتی به خصوص اشرف غنی، افغانستان را ترک کرده است.

بسیاری در افغانستان امیدوارند که دادگاه بین‌المللی کیفری بتواند به آنها کمک کند که فعالیت گروه‌های شورشی را در  این کشور متوقف کرده و آنها را به پای میز محاکمه بکشاند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید