تاکید سرکنسول ایران بر نقش سنت های مشترک در ارتقا مناسبات فرهنگی ایران و هند

کدخبر: ۲۰۰۶۰۹
احمد صادقی سرپرست سرکنسولگری ایران در شهر مومبای (بمبئی) هند بر نقش سنت های مشترک بر ارتقا مناسبات فرهنگی بین دو ملت ایران و هند تاکید کرد.

به گزارش ایرنا در روز دوشنبه ، وی در سخنان خود در جشنواره غذا در دانشگاه پونای هند که با مشارکت فعال دانشجویان و ایرانیان مقیم به مناسبت بزرگداشت پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران انجام شد بر ضرورت گسترش فعالیت های فرهنگی برای نزدیکی هر چه بیشتر کشورها تاکید کرد.

صادقی افزود: آنچه انسان را از سایر موجودات متمایز می کند و به آن ویژگی می بخشد، سرشت مترقی هویت انسانی او و سنت و میراث فرهنگی است که نسل به نسل در جامعه انسانی منتقل می شود.

وی در ادامه گفت: باتوجه به درهم تنیده شدن جهان با سرعتی شگرف در نتیجه جریان قوی اطلاعات و گسترش شیوه های زندگی جهانی و سرعت اینترنت، فرهنگ ها نیز با همین آهنگ به سوی آینده در حرکت هستند.

صادقی اظهار کرد: غذا و آشپزی ایرانی در زمره مواردی است که با حوزه ها و مناطق جغرافیایی پیرامون خود شامل آسیای میانه، قفقاز، ترکیه، یونان، عراق و حوزه عربی غرب آسیا و حتی روسیه تبادل تاریخی طولانی داشته است. جنبه های بسیاری از آشپزی و غذایی ایران حتی در شمال هند نیز مشاهده شده و در واقع غدای شبه قاره هند، آناتولی و ایران تاریخچه ای مشترک را با بین النهرین و حوزه مدیترانه در تبادل قرار داده اند.

این جشنواره با حضور صادقی، مهدی زارع، رئیس خانه فرهنگ، ویجی کاره، معاون مرکز ارزش های بشریت و رئیس دپارتمان صنایع دفاع و دانشگاه بین المللی پونا، اساتید دانشگاهها، فرهیختگان، دانشجویان، اصحاب اندیشه و صاحبنظر و علاقه مند به هنر از کشورهای مختلف عصر جمعه 13 بهمن ماه افتتاح شد.

علاوه بر ایران، دانشجویان کشورهای مختلف جهان از جمله نامیبیا، نپال، گامبیا، تایلند، مالاوی، یمن، بنگلادش، زامبیا، سودان جنوبی، آفریقای جنوبی، عراق، ایران، زیمباوه، موزامبیک، تانزانیا، چین، ،موریس، سریلانکا، نیجریه، افغانستان و ترکمنستان در این جشنواره شرکت کردند.

در این جشنواره که همه ساله در شهر دانشگاهی پونا برگزار می شود، علاوه بر نمایش غذاهای ملی هر کشور، گروه های هنری از کشورهای مختلف برنامه های متنوعی از هنرهای ملی کشورشان را اجرا می کنند.

هدف از برگزاری این جشنواره، تاثیر آن در همگرایی جوامع و امکان آشنایی شرکت کنندگان با دیگر اقوام و فرهنگ غذایی کشورهای مختلف و ایجاد ارتباط متقابل فرهنگی و اجتماعی شهروندان کشورهای مختلف است.

غرفه ایران به خاطر عرضه غذای های ایرانی متنوع با اقبال چشمگیر بازدید کنندگان مواجه شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید