دانه های سیب جان می گیرد

کدخبر: ۲۰۰۶۹۲
شاید شنیدن این جمله «مرگ حتمی انسان با خوردن دانه سیب!» برایتان عجیب باشد. این مقاله را حتما مطالعه کنید.

الو دکتر؛ سیب یکی از میوه هایی است که خواص بسیاری را برای درمان انواع بیماری و کمبودهای بدن دارد. اما دانه سیب حاوی موادی است که در صورت جویدن هیدروژن سیانید آزاد می کند که برای بدن بسایر ضرر دارد. در واقع مقدار خاصی از سیانید باعث مرگ فرد می شود. پس با شنیدن جمله «مرگ حتمی انسان با خوردن دانه سیب!» تعجب نکنید. این مقاله را حتما مطالعه کنید.

دانه‌های سیب حاوی یک ترکیب گیاهی معروف به آمیگدالین هستند. این ماده در مقادیر نسبتا بالایی در دانه‌های میوه هم خانواده با سیب مانند بادام، زردآلو، هلو و گیلاس یافت می‌شود.

آمیگدالین بخشی ازمواد شیمیایی دفاعی در دانه و در حالت عادی بی‌ضرر است، اما زمانی که دانه‌ها له، جویده و یا هضم شوند، آمیگدالین به هیدروژن سیانید (سیانور) تجزیه می‌شود. این ماده بسیار سمی و حتی در دوزهای بالا مرگبار است.

سیانور به عنوان یک سم در طول تاریخ استفاده قرار گرفته است. این ماده با اختلال در روند تامین اکسیژن سلول کار می‌کند و ممکن است در عرض چند دقیقه (در دوز کافی و بالا) فرد را بکشد.

خلاصه اینکه دانه سیب حاوی آمیگدالین هستند و وقتی که این دانه‌ها را می‌خورید یا هضم می‌شوند، سیانور آزاد می‌شود (هرچند که مقدار آن بسیار کم است).

خوردن دانه‌های یک عدد سیب، سیانید بسیار کمی تولید می‌کند که حتی انسان را مریض هم نمی‌کند. برای کشتن انسان توسط سیانید باید به ازای هر کیلوگرم وزنش ۱ میلی‌گرم سیانید به آن داد. هر کیلو دانه‌ی سیب دارای حدود ۷۰۰ میلی‌گرم سیانید است بنابراین ۱۰۰ گرم دانه‌ی سیب برای کشتن یک انسان ۷۰ کیلویی کافی است. اگر هر دانه ۰٫۷ گرم وزن داشته باشد باید حدود ۱۴۳ دانه‌ی سیب بخورید تا مسموم شوید. سیب‌ها دارای بین ۲ تا ۲۰ دانه و به طور متوسط ۸ دانه هستند. بنابراین خوردن دانه‌های حدود ۱۸ سیب در یک مرحله می‌تواند شما را از پا درآورد.

هسته‌ی سیب تنها میوه‌ای نیست که دارای ترکیبات سیانوژنیک است بلکه هسته‌ی هلو، زردآلو، گیلاس، بادام و حتی لوبیای لیما نیز دارای این ماده هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید