زلزله دیشب نشانه چه بود؟

کدخبر: ۲۰۱۱۳۴
خبرآنلاین : عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: اظهار نظرهای قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در این محدوده (در تهران) علمی و معتبر نیست
زلزله دیشب نشانه چه بود؟

 مهدی زارع عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی در یادداشتی که در اختیار خبرآنلاین قرار داده است، به تحلیل زلزله دیشب ورامین پرداخت. 

او معتقد است: «اثر چنین زمین‌لرزه کوچکی بر گسل‌های پیرامون زیاد نیست ولی اظهار نظرهای قطعی مبنی بر بی اثر بودن لرزه خیزی در این محدوده (در تهران) علمی  و معتبر نیست.»

او در این زمینه نوشت:  

زلزله کوچک با بزرگای ٣.٧ جمعه شب در شمال گسل ایوانکی در جنوب شرق تهران نشانگر فعال بودن گسل ایوانکی است. بر اساس این تک رخداد هیچ استنتاجی مبنی بر احتمال وقوع یا غیر محتمل بودن یک زلزله بزرگ در تهران نمی توان انجام داد. این گسل در ١٧-٨-٨٨ و ٣-١٢-٨٩ دو زلزله با بزرگای ٤  نشان  داده  است. گسل ایوانکی که انتهای شمال غربی آن به منطقه ١٥ تهران، می‌رسد، توان لرزه زایی تا بزرگای ٧.٥  را داراست. 

 این گسل سابق رخداد زمینلرزه های تاریخی را دارد و به احتمال زیاد زلزله های تاریخی ٧٤٣ میلادی و ٨٥٥ میلادی که ری را ویران نموده  با جنبایی این گسل رخ داده اند. همچنین 

 زلزله به صورت خوشه (فوج لرزه) در طی سالهای ٨٨ و ٨٩ شمسی در اثر جنبایی این گسل رخ داده است.

راه‌اندازی سامانه هشدار پیش هنگام زلزله به منظور افزایش امکانات زیرساختی پایش لرزه ای تهران می تواند به  کاهش ریسک زلزله در تهران  کمک کند.برآورد احتمال رخدادهای لرزه‌یی با پایش علمی براساس اطلاعات علمی دست اول میسر است و شبکه لرزه نگاری کشور در صورت توسعه و ساماندهی به صورت برخط و تجهیز با دستگاه‌های مدرن و برخط (سنجشگرهای باند پهن زلزله نگار و شتابنگاری، ژئوفیزیکی و ژئودتیک) می‌تواند به برآورد و پیش‌یابی زلزله‌های مهم بعدی و تعیین پهنه‌های پرتنش از نظر رخداد زلزله بعدی کمک کند که متأسفانه چنین پایش برخطی با کیفیت بالای علمی  در محدوده منظور هنوز انجام نمی‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید