توصیه رئیس دولت اصلاحات به روحانی

کدخبر: ۲۰۱۱۴۹
آرمان- احسان انصاری: «بنده به هیچ عنوان برای حمایت از حسن روحانی در سال92 و96 پشیمان نیستم و معتقدم آقای روحانی در هر دو انتخابات بهترین گزینه پیش‌روی جریان اصلاحات بود. روحانی در چهار سال دولت یازدهم تا حدود زیادی کشور را به مسیر صحیح و عقلایی هدایت کرد». جملات بالا سخنان جواد امام مدیر بنیاد باران و یکی از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات است.

وی در گفت‌وگو با «آرمان» ادامه می‌دهد: «اصلاح‌طلبان با تعقل و دوراندیشی به این نتیجه رسیدند که با حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، کشور در مسیر صحیح و عقلایی قرار گرفته و از افراط و تفریط دوری می‌شود. در نتیجه ما نه تنها از حمایت از آقای روحانی پشیمان نیستیم و بلکه به این مساله افتخار هم می‌کنیم و معتقدیم تصمیم حمایت از آقای روحانی بهترین تصمیم ممکن بوده است». در ادامه متن گفت‌وگوی «آرمان» با جواد امام را از نظر می‌گذرانید.

در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی حمایت کردید، اکنون نظرتان درباره دولت چیست؟

بنده به هیچ عنوان از حمایت از آقای روحانی پشیمان نیستم و معتقدم آقای روحانی در هر دو انتخابات بهترین گزینه پیش روی جریان اصلاحات بوده. آقای روحانی در چهار سال دولت یازدهم تا حدود زیادی این کشور را به مسیر صحیح و عقلایی هدایت کرد. جریان اصلاحات در راستای منافع ملی و مردم از آقای روحانی حمایت کرده و این انتخاب به شکلی نبوده که بعد از چند مدت به پشیمانی منجر شود. اصلاح‌طلبان با تعقل و دوراندیشی به این نتیجه رسیدند که با حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، کشور در مسیر صحیح و عقلایی قرار می‌گیرد و از افراط و تفریط فاصله می‌گیرد. در نتیجه ما نه تنها از حمایت از آقای روحانی پشیمان نیستیم و بلکه به این مساله افتخار هم می‌کنیم و معتقدیم تصمیم حمایت از آقای روحانی بهترین تصمیم ممکن بوده است. امروز فضای دانشگاه آزاد روزبه‌روز بسته‌تر از گذشته شده و اگر روحانی انتخاب نشده بود شاهد وضعیت مشابه دانشگاه آزاد در وزارت علوم می‌بودیم. اگر ما به وضعیت دانشگاه آزاد در قبل و بعد از رحلت آیت‌ا... هاشمی دقت کنیم متوجه می‌شویم. بدون‌شک اگر آقای روحانی در انتخابات به پیروزی دست پیدا نمی‌کردند، امروز کشور در دست افرادی بود که رویکرد هشت سال قبل از آقای روحانی را دنبال می‌کردند. اگر برخی از اصلاح‌طلبان نسبت به رویکردهای دولت دوازدهم انتقاد‌هایی را مطرح می‌کنند، این مساله به معنای تخریب دولت نیست بلکه در جهت تقویت دولت است. اصلاح‌طلبان همواره نگاهی دلسوزانه نسبت به دولت آقای روحانی داشته‌اند و موفقیت یا عدم موفقیت دولت را در آینده کشور تاثیرگذار می‌دانند. اصلاح‌طلبان انتظار داشتند آقای روحانی از افرد توانمندتر و کارآمدتری در کابینه خود استفاده کنند. آقای روحانی باید از مدیرانی در دولت خود استفاده می‌کردند که حاضر باشند هزینه بیشتری برای دولت بپردازند و ایشان را در بزنگاه‌های حساس همراهی و پشتیبانی کنند.

چرا برخی تلاش می‌کنند در فضای سیاسی کشور دولت را ناکارآمد جلوه دهند؟

اصولگرایان از تمام ظرفیت‌ها و امکانات خود استفاده کردند تا در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست پیدا کنند. این در حالی بود که در این مسیر از هیچ تخریبی فروگذار نکردند و به شکل‌های مختلف تلاش کردند وجهه دولت آقای روحانی را در نظر افکار عمومی خراب کنند. به صورت طبیعی اصولگرایان پس از پیروزی آقای روحانی در انتخابات نیز ساکت نخواهند نشست و به دنبال انتقام‌گیری سیاسی خواهند بود. البته این انتقام‌گیری تنها از آقای روحانی نیست و بلکه شامل حال اصلاح‌طلبان نیزخواهد شد. در نتیجه اصلاح‌طلبان و آقای روحانی با چالش انتقام‌گیری سیاسی مواجه شده‌اند. به همین دلیل نیز تلاش خواهند کرد بین دولت آقای روحانی و جریان اصلاحات فاصله بیندازد و در نهایت نیز ناکامی دولت را به نام جریان اصلاحات ثبت کنند. در شرایط‌ کنونی اصلاح‌طلبان حضور پررنگی در دولت ندارند و به همین دلیل برخی تلاش می‌کنند از عدم حضور پررنگ اصلاح‌طلبان در دولت سوءاستفاده و عنوان کنند که بین دولت و جریان اصلاحات فاصله ایجاد شده است. اصلاح‌طلبان هیچگاه به دنبال سهم‌خواهی از دولت نبوده و در آینده نیز نخواهند بود و کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند به جریان اصلاحات آسیب می‌زنند. از سوی دیگر برخی از اصولگرایان معتدل که به دلیل مواضع مشترک در لیست امید قرار گرفتند پس از ورود به مجلس مسیرخود را جدا کردند و راه دیگری در پیش گرفتند. با این وجود اصلاح‌طلبان از ائتلاف با اصولگرایان معتدل در انتخابات مجلس پشیمان نیستند و معتقدند این ائتلاف نیز سازنده و مثبت بوده و مانع از ورود افراطیون به مجلس شده است. بی‌شک اگر این ائتلاف صورت نمی‌گرفت نیروهای مخالف دولت وارد مجلس می‌شدند و در مسیر حرکت دولت کارشکنی می‌کردند. این اتفاق در دولت یازدهم نیز رخ داد و ما شاهد بودیم که مجلس نهم به شکل‌های مختلف با دولت همراهی نمی‌کرد. در نتیجه جریان اصلاحات برای حمایت از آقای روحانی هزینه‌های زیادی داده است و قرار نیست این هزینه‌ها خیلی زود فراموش شود.

آیا آقای روحانی براین نکته واقف هستند؟

معتقدم فشارها و محدودیت‌ها در دولت دوم آقای روحانی افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که برخی از افراد و گروه‌های سیاسی به دنبال این هستند که دولت نتواند اهداف خود را اجرایی کند و در نهایت کارنامه ضعیفی از خود برجای بگذارد. در نتیجه ملاحظات آقای روحانی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. بدون شک یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی که آقای روحانی در دولت دوازدهم با آن مواجه بود انتخاب اعضای کابینه بود. این در حالی است که از شواهد و قراین چنین به نظر می‌رسد که آقای روحانی برای انتخاب اعضای کابینه خود تحت فشار بوده یا اینکه دچار برخی ملاحظات شخصی شده است. از سوی دیگر آقای روحانی در طول رقابت‌های انتخاباتی خود شعارهایی را مطرح کردند که این شعارها در عرصه عمل با مشکلاتی مواجه شده و در نتیجه بین شعارها و عمل ایشان فاصله ایجاد شده است. به نظر نباید ایجاد فاصله بین شعارها و اقدامات آقای روحانی در قبل و بعد از انتخابات را به عنوان رویکرد محافظه‌کاری دولت تفسیر کرد. ما باید بپذیریم که فضای انتخابات با فضای بعد از آن متفاوت است و هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود است.

رئیس دولت اصلاحات چه دیدگاهی نسبت به دولت آقای روحانی دارد؟

رئیس دولت اصلاحات به اصلاح‌طلبان توصیه کرده‌اند که در همه حال از دولت حمایت کنند و در راستای تحقق برنامه‌های دولت همکاری داشته باشند. ضمن اینکه هر زمان که آقای روحانی نیاز به مشورت داشته‌اند، از این مساله دریغ نشده است. انتظاری که اصلاح‌طلبان و مردم از آقای روحانی در چینش کابینه داشتند برآورده نشده و این مساله را نمی‌توان کتمان کرد. به همین دلیل نیز برخی از اصلاح‌طلبان در این زمینه انتقاداتی را نسبت به آقای روحانی مطرح می‌کنند که در جای خود قابل تأمل است. از سوی دیگر آقای روحانی به حامیان خود قول داده بودند که پس از انتخاب اعضای کابینه از استانداران و فرماندارانی در مناطق مختلف کشور استفاده کنند که در راستای مطالبات 24میلیون هوادار ایشان در انتخابات باشد. متاسفانه در این زمینه نیز اقدامات مثبتی از سوی دولت دوازدهم صورت نگرفته و به همین دلیل برخی، انتقاداتی را به دولت مطرح می‌کنند. اصلاح‌طلبان معتقدند افرادی باید در دولت حضور داشته باشند که با سیاست‌های رئیس‌جمهور همراهی کنند و پای اهداف دولت ایستادگی کنند. در شرایط کنونی اصلاح‌طلبان نگران این مساله هستند که برخی از افرادی که در کابینه حضور دارند تا آخر در کنار آقای روحانی باقی نمانند و در راستای سیاست‌های دولت حرکت نکنند.

آیا بزرگان اصلاحات نیز این نگرانی را نسبت به دولت دارند؟

این نگرانی جامعه و همچنین جریان اصلاحات است. بزرگان اصلاحات از اینکه کشور دوباره پس از هشت سال در مسیر صحیح و عقلایی قرار گرفته احساس رضایت می‌کنند و معتقدند آقای روحانی باید همچنان مانند گذشته به مسیر خود در راستای تحقق مطالبات مردم حرکت کنند. به آقای روحانی و سایر دوستان توصیه شده که مراقب برخی افراد باشند که به دنبال ایجاد شکاف و انداختن فاصله بین جریان اصلاحات و دولت هستند و اجازه ندهند این مساله شکل واقعیت به خود بگیرد. بزرگان به خوبی به این نکته آگاهی دارند که در شرایط کنونی کشور در یکی از مقاطع حساس خود قرار دارد و به همین دلیل شکاف در بدنه حامی دولت برآمده از جریان اصلاحات به سود هیچ کس نیست و در نهایت به ضرر مردم و منافع ملی تمام خواهد شد. از مواضع و سخنرانی‌های اخیر آقای روحانی و به خصوص سخنرانی در همایش مربوط به «حقوق شهروندی» نیز چنین به نظر می‌رسد که آقای روحانی قصد دارند همچنان روی مواضع و دیدگاه‌های گذشته خود باقی بمانند و دولت آینده را نیز در همین مسیر قرار دهند.

آیا اصلاح‌طلبان به دولت آقای روحانی به عنوان یک مرحله گذار برای روی کار آمدن یک دولت اصلاح‌طلب در سال1400 نگاه می‌کنند؟

آقای روحانی نه اصلاح‌طلب است و نه هیچگاه عنوان کرده که یک اصلاح‌طلب می‌باشد. جریان اصلاحات نیز با درنظر گرفتن مصالح کشور تصمیم گرفتند که از آقای روحانی حمایت کنند. در نتیجه دولت آقای روحانی یک مرحله گذار برای جریان اصلاحات به شمار نمی‌رود و بلکه اصلاح‌طلبان با علم و آگاهی نسبت به وضع موجود و با نگاه به آینده کشور به این نتیجه رسیده‌اند در شرایط کنونی بهترین تصمیم حمایت از آقای روحانی است. منش و روش آقای روحانی مبتنی بر اعتدال است و تا حدود زیادی نیز این مساله را درعمل نشان داده‌اند. البته از این نکته بگذریم که برخی افراد به دنبال جایگزین کردن و جا انداختن اعتدال به‌عنوان گفتمان! به جای گفتمان اصلاحات و دیگر گفتمان‌های موجود در کشور هستند. این در حالی است که جریان اصلاحات به دنبال این است که همه ظرفیت‌های جامعه مورد استفاده قرار بگیرد و به دنبال حرکت یکسویه نیست. آقای روحانی نیز همواره و در همه سطوح باید از افرادی استفاده کنند که رویکردی همراستا با دولت داشته و دنبال کارشکنی در مسیر دولت و ایجاد شکاف نیستند.

چندی پیش شاهد بودیم که صحبت‌ها و حاشیه‌هایی درباره خروج آقای جهانگیری از دولت مطرح شد. به نظر شما مطرح شدن چنین موضوعی، آن هم بعد از انتخابات، با چه هدفی صورت گرفت؟

بنده با این مساله موافق نیستم و معتقدم چنین رویکردی در نهایت به ضرر دولت آقای روحانی و جریان اصلاحات تمام خواهد شد. در شرایط کنونی حضور آقای جهانگیری در دولت به دلیل تجربه و نقشی که ایفا کرده، لازم و ضروری است. به نظر می‌رسد افرادی که به چنین مسائلی دامن می‌زنند، به دنبال شکاف بین دولت و جریان اصلاحات هستند. البته به نظر می‌رسد برخی از این افراد به ظاهر دم از اصلاح‌طلبی می‌زنند اما در باطن رویکرد دیگری را دنبال می‌کنند. آقای جهانگیری یکی از سرمایه‌های جریان اصلاحات است و این مساله را به خوبی در انتخابات ریاست جمهوری سال96 نشان داده است. در نتیجه اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان به دنبال جدایی ایشان از دولت نیستند و بلکه معتقدند که آقای جهانگیری باید به آقای روحانی در راستای شعارها و وعده‌هایی که به مردم داد، کمک‌ کند. اصلاح‌طلبان با وجود اینکه از وضعیت موجود و برخی از رویکرد‌های آقای روحانی رضایت ندارند اما این وضعیت را پذیرفته‌اند و شرایط آقای روحانی را درک می‌کنند. در شرایط کنونی مردم به این نتیجه رسیده‌اند که کشور تحمل هزینه بیشتر را ندارند و دولت اعتدالگرا و میانه‌رو که قدرت اجرایی کشور را در دست دارد، باید بیشتر از هر زمان دیگری به مطالبات بحق مردم توجه داشته و در جهت محقق کردن آن گام بردارد. به همین دلیل این احتمال وجود خواهد داشت که در سال1400 اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل در یک جبهه قرار داشته باشند و دوباره یک دولت ائتلافی شکل بگیرد.
 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید