کدام مرورگر اندرویدی بهتر است؟

کدخبر: ۲۰۱۳۰۷
در این مطلب قصد داریم با مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایر فاکس شما را در انتخاب بهترین مرورگر اندرویدی یاری کنیم. هر دوی آن‌ها جزو اصلی‌ترین مرورگرهای وب اندروید هستند، اما هر کدام در زمینه‌ای خاص بر دیگری برتری دارد.
کدام مرورگر اندرویدی بهتر است؟

حین استفاده از یک دستگاه اندرویدی، بهترین ابزار برای مرور وب گوگل کروم به نظر می‌رسد، چرا که توسط خود گوگل به عنوان اصلی‌ترین توسعه‌دهنده اندروید منتشر شده و با دیگر قسمت‌های این سیستم عامل ارتباط بسیار خوبی دارد. به عبارت دیگر، با توجه به متصل بودن آن به حساب کاربری گوگل شما (همچون دیگر ابزارها و سرویس‌های اندروید)، هارمونی خاصی بین بخش‌‌های این سیستم عامل وجود می‌آید.

مقایسه گوگل کروم و فایرفاکس

در این مقاله به مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس از تمامی جنبه‌ها همچون مدیریت، حریم خصوصی، عملکرد و دیگر موارد می‌پردازیم. در انتها باید بتوانید بین دو مرورگر نام برده، یکی را به عنوان ابزار اصلی خود به منظور مرور وب در موبایل انتخاب کنید.

مرورگر موبایل گوگل کروم

یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت کروم، نصب بودن آن بر روی تمامی دستگاه‌های قدرت گرفته از اندروید به صورت پیش‌فرض است. از طرفی می‌دانیم بالای 80 درصد گوشی های هوشمند و بخش عظیمی از تبلت ها از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. گوگل کروم به اندازه‌ای سریع است که نیازهای اغلب کاربران را برآورده می‌کند، به همین دلیل کمتر کاربری به دنبال برنامه‌ای جایگزین برای آن است. ویژگی یکپارچه شدن با دیگر سرویس‌های گوگل و برنامه‌های اندروید را نباید فراموش کرد.

مرور عمومی

با مقایسه گوگل کروم طی سال‌های اخیر متوجه می‌شویم تغییرات آن‌چنان زیادی در آن رخ نداده است، اما این یک نکته منفی به شمار نمی‌آید. کافی است بر روی آیکون اپلیکیشن‌ها در گوشه بالا و سمت راست کلیک کنید تا بیشتر به منظور از یکپارچگی آن با دیگر سرویس‌های گوگل پی ببرید.

مقایسه گوگل کروم

همانند زمان استفاده از نسخه دسکتاپ این مرورگر می‌توانید به سادگی لمس تصویر پروفایل در کنار آیکون اپلیکیشن‌ها، بین حساب‌ها‌ی کاربری گوگل خود جابه‌جا شوید. حتی اگر در دیگر دستگاه‌های اندرویدی و یا حتی دیگر سیستم عامل‌ها، پروفایل‌های خود را تعریف کرده باشید، همگی در اینجا مشخص خواهند بود. احتمالا اکنون بهتر معنای یکپارچه بودن را متوجه شده‌اید.

مقایسه گوگل کروم

برای جابه‌جا شدن بین تمامی تب‌های باز، کافی است بر روی عدد نمایش‌دهنده تعداد تب‌های فعال که کنار نوار آدرس قرار دارد ضربه زده و سپس با بالا و یا پایین کشیدن انگشت، سایر تب‌ها را مشاهده کنید و به مورد دلخواه وارد شوید. در مقایسه با روش فایرفاکس برای مدیریت پنجره‌ها، در کروم فضای بیشتری اشغال می‌شود.

از طرفی دیگر، پیدا کردن پنجره مرورگر در صورت باز نگه داشتن تعداد زیادی تب دشوار است. وقتی خیلی سریع اسکرول می‌کنید، احتمال دیده نشدن تب مورد نظر افزایش می‌یابد. این یکی از بخش‌هایی است که با مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس، تفاوت فاحشی میان دو مرورگر مشاهده می‌کنیم. کروم از این جنبه کمی ضعف دارد.

اشتراک‌گذاری، تاریخچه، حریم خصوصی

کروم به صورت پیش‌فرض دارای ویژگی‌های امنیتی زیادی است. به عنوان نمونه می‌توانید امکان ردیابی جستجوها و آدرس‌های اینترنتی وارد شده را در آن فعال و یا غیر فعال کنید.

مقایسه گوگل کروم

اگر این قابلیت را فعال نگه دارید، همواره می‌توانید با لمس سه نقطه عمودی بالای رابط کاربری و ورود به منو، تاریخچه فعالیت‌های خود و بوکمارک‌ها را مشاهده کرده و در صورت نیاز از آدرس‌های اینترنتی وارد شده استفاده کنید. همه چیز بستگی به اولویت شما دارد. اگر دوست دارید از فعالیت‌هایتان در وب هیچ ردی باقی نماند، ردیابی و ذخیره را غیر فعال کنید، اما اگر می‌خواهید برای استفاده‌های بعدی همواره به فعالیت‌های قبلی دسترسی داشته باشید، تغییری ایجاد نکنید.

البته می‌توان به شیوه‌ای دیگر این موضوع را مدیریت کرد. کافی است بدون غیر فعال کردن ذخیره‌سازی فعالیت‌ها، در انتهای هر روز و یا هر چند روز یک مرتبه، با لمس گزینه Clear Browsing Data در بخش تاریخچه، از هر آن چه در گوگل کروم انجام داده‌اید ردی باقی نگذارید.

مقایسه گوگل کروم

در پایین منو (آیکون سه نقطه)، قابلیت اشتراک‌گذاری فراهم شده است. می‌توان آدرس اینترنتی که هم‌اکنون در حال مشاهده آن هستید را خیلی سریع به وسیله ایمیل به دیگران ارسال کرده و یا درون شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. کاربرد متداول آن، ارسال آدرس در پیام‌رسان‌های موبایل و یا در قالب پیام کوتاه به مخاطب‌ها است. این ویژگی نیز نمونه‌ای دیگر از یکپارچه بودن گوگل کروم با هر چیزی است که بر روی گوشی نصب کرده‌اید.

با مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس به ویژگی کاربردی Data Saver در مرورگر گوگل برخورد می‌کنیم. این گزینه به برنامه اجازه می‌دهد پیش از ارسال صفحات به دستگاه شما، به لطف عملیات فشرده‌سازی، پهنای باند استفاده شده کاهش پیدا کند. صفحات وب فاقد ویدیو و یا فایل صوتی، حتی در صورت داشتن تصاویر متعدد، حجم زیادی مصرف نمی‌کنند، اما فعال‌سازی این قابلیت، در بلند مدت تاثیر خود را در صرفه‌جویی درون پهنای باند مصرفی نشان خواهد داد.

مقایسه گوگل کروم

ویژگی‌های مربوط به حریم خصوصی در گوگل کروم، کاملا قابل سفارشی‌سازی هستند. به عنوان نمونه می‌توان با خاموش کردن Do Not Track، به وب سایت‌ها اعلام کرد علاقه‌ای به ردیابی داده‌های خود توسط آن‌ها ندارید. همچنین می‌توان با فعال‌سازی گزینه Safe Browsing از مرورگر خواست از مشاهده وب سایت‌های غیر ایمن و خطرناک (شناخته شده) جلوگیری شود.

یکپارچگی با سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها

در مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس اندروید، در این زمینه برنده مسلم مرورگر گوگل است. به عنوان نمونه، وقتی حین استفاده از کروم عبارت “Local Weather” و یا حتی “Weather” را جستجو می‌کنید، ویجتی بزرگ شامل دما و وضعیت آب و هوا طی چند روز آتی در شهر شما نمایش داده می‌شود، بدون این که در جستجوی خود حتی نام شهر را وارد کرده باشید.

مقایسه گوگل کروم

با نوشتن عبارت‌هایی دیگر در موتور جستجو می‌توانید سایر سرویس‌ها را فعال کنید. به عنوان نمونه با تایپ عبارت “Remind Me To Nap In 10 Minutes”، ویجتی نمایش داده شده و می‌توان درون گوگل ناو (Google Now) یک یادآور ایجاد کرد. اگر این اپلیکیشن را از قبل نصب کرده باشید، در زمان تعیین شده، زنگ هشدار به صدا در می‌آید.

 

اگر پیشتر در مرورگر گوگل کروم دسکتاپ خود عبارتی را جستجو کرده باشید، با نوشتن بخش‌هایی از آن، همان عبارت‌ نمایش داده می‌شود، چرا که همانند زمان دیدن حساب‌های کاربری متصل شده به کروم در نسخه دسکتاپ از درون اپلیکیشن موبایل، این اطلاعات نیز همگام‌سازی شده‌اند.

مرورگر موبایل موزیلا فایرفاکس

البته، استفاده از فایرفاکس به معنی قطع ارتباط کامل با حساب کاربری خود در گوگل نیست. می‌توان بعد از رفتن به وب سایت گوگل، به راحتی و همانند زمان انجام این کار در کروم، به اکانت‌های خود لاگین کرد. اگر به برنامه اجازه بدهید، اطلاعات لاگین شما را به خاطر خواهد سپرد تا هر مرتبه مجبور به وارد کردن مجددا آن‌ها نباشید.

مقایسه موزیلا فایرفاکس

اما با مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس از نظر برخی قابلیت‌هایی که در بالا مشاهده کردیم، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. به عنوان نمونه با جستجو پیرامون وضعیت آب و هوای محلی به وسیله نوشتن عبارت “Local Weather” در وب سایت گوگل حین استفاده از موزیلا فایرفاکس، همانطور که در تصویر زیر مشخص است، نتیجه جذابیت بصری نداشته و با وجود نمایش ویجت، اطلاعات کاملی ارائه نمی‌شود. با جستجوی عبارت “Remind Me To Nap In 10 Minutes” همان ویجت کوچک نیز به نمایش در نمی‌آید، چرا که خبری از یکپارچگی با گوگل ناو نیست.

مقایسه موزیلا فایرفاکس

یکی از بخش‌هایی که با مقایسه گوگل کروم و فایرفاکس به برتری مرورگر موزیلا در آن پی می‌بریم، گزینه‌های موجود برای صیانت از حریم خصوصی است. این برنامه نیز ویژگی Do Not Track را ارائه می‌کند، اما علاوه بر آن قابلیتی بسیار کاربردی به منظور حذف تاریخچه فعالیت‌ها بعد از هر مرتبه خروج از مرورگر دارد. به این ترتیب نه تنها می‌توانید در یک جلسه کاری به تاریخچه مرورهای خود در همان زمان دسترسی داشته باشید، بلکه احتمال فراموشی حذف تاریخچه از بین رفته و بعد از بستن اپلیکیشن، لیست فعالیت‌ها به صورت خودکار از بین می‌رود.

مقایسه موزیلا فایرفاکس

گزینه‌های دسترسی نیز در این مرورگر بسیار جالب هستند. در این بخش از منو به قابلیت‌های زیر دست پیدا می‌کنید:

  • افزایش و یا کاهش فونت تمامی صفحاتی که مشاهده می‌کنید
  • بزرگنمایی اجباری به منظور افزایش و یا کاهش بزرگنمایی بدون در نظر گرفتن صفحه‌ای که در حال مشاهده آن هستید
  • فعال‌سازی دریافت ورودی صوتی در نوار جستجو

در گوگل کروم حالتی خاص برای گشت و گذار در وب به صورت ناشناس تحت عنوان “Incognito Mode” وجود دارد. معادل آن در موزیلا فایرفاکس “Private Browsing” است. با مقایسه گوگل کروم و فایرفاکس در این بخش تفاوت خاصی مشاهده نمی‌شود؛ صفحات وب قادر به ردیابی تاریخچه مرور شما نبوده و همچنین در خود برنامه نیز فعالیت‌ها ثبت نمی‌شوند.

مقایسه گوگل کروم

مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس از نظر عملکرد

برای این کار دو وب سایت با استفاده از هر دو مرورگر بازدید شدند. نخستین مورد speed-battle.com بود که به عنوان ابزاری تحت وب برای اندازه‌گیری سرعت پردازش جاوااسکریپت در مرورگرها کاربرد دارد.

حین ورود به آن با استفاده از فایرفاکس، امتیاز 612.83 به دست آمد. امتیاز کسب شده توسط بیشتر مرورگرها در این مرجع حدود 816.35 بوده و بهترین رکورد ثبت شده در آن 1748.3 است.

عملکرد موزیلا فایرفاکس

البته امتیاز کسب شده به سخت افزار نیز وابستگی زیادی دارد، اما در این مقایسه هر دو مرورگر بر روی یک دستگاه اندرویدی اجرا شدند. با در نظر گرفتن این موضوع، امتیاز زیر برای گوگل کروم به دست آمد!

عملکرد گوگل کروم

به طور کاملا باورنکردنی، امتیاز کروم حدود نصف امتیاز فایرفاکس بود. برای اطمینان، این تست مجددا اجرا شد، اما نتیجه تفاوتی نداشت. برای نتیجه‌گیری صحیح، به مقایسه گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس در یک مرجع دیگر با نام WebKit.org نیز پرداخته شد. این وب سایت دارای یک ابزار بنچمارکینگ با نام SunSpider است. در تصویر زیر، نتیجه عملکرد کروم در سمت چپ و فایرفاکس در سمت راست قرار دارد.

مقایسه گوگل کروم و فایرفاکس

این مقایسه به خاطر داشتن جزییات بیشتر، ارزشمندتر محسوب می‌شود. طبق آن هر یک از مرورگرها در زمینه‌ای خاص برتر است. از نظر کلی و طبق SunSpider، آن‌ها عملکرد تقریبا یکسانی دارند.

برنده مبارزه

گوگل کروم از نظر یکپارچگی با دیگر سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها و همچنین وجود امکانات بیشتر حین استفاده از قوی‌ترین موتور جستجوی وب، بر موزیلا فایرفاکس ارجحیت دارد. برتری مرورگر موزیلا، داشتن رابط کاربری بهتر و کاربردی‌تر برای اعمالی همچون جابه‌جا شدن بین تب‌ها و همچنین وجود گزینه‌ها و کنترل‌های بیشتر با قابلیت سفارشی‌سازی در بخش حریم خصوصی است. به نظر می‌رسد عملکرد، فاکتوری نیست که بتوان بر اساس آن به مقایسه گوگل کروم و موزیلافایرفاکس پرداخت.

با توجه به این که وب بدون موتور جستجوی گوگل غیر قابل تصور است، پس برای گشت و گذار در این محیط، استفاده از ابزاری که راحت‌تر می‌تواند با آن ارتباط برقرار کرده و به صورت یکپارچه در بیاید عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید