چین خواستار استرداد اویغورهای بازداشتی در مالزی شد

کدخبر: ۲۰۱۳۹۷
چین با تسلیم درخواستی به مالزی خواستار استرداد شماری از اویغورهای بازداشتی در کوالالامپور به این کشور شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه گلوبال تایمز چین، اویغورهای بازداشتی که شمار آنها 11 نفر اعلام شده است به طور غیرقانونی از مرز چین خارج شده اند.

روزنامه خاطر نشان می کند درخواست چین به این دلیل است که این افراد ممکن است با فعالیت های تروریستی مرتبط باشند.

اویغورها قومیتی ترک زبان هستند که در شمال غرب چین و در منطقه سین کیانگ زندگی می کنند و از دیدگاه چین معدودی از آنها از جمله کسانی هستند که در چین به دنبال جدایی طلبی می باشند.

چین بر این باور است که جدایی طلبان اویغور بخشی از جنبش ترکستان شرقی هستند که یک گروه تروریستی است و می خواهد سین کیانگ را از خاک چین جدا کند و در سال های گذشته فعالیت های خشونت آمیز و تروریستی در چین داشته اند.

گلوبال تایمز می نویسد این اویغورها اکنون در مالزی در بازداشت هستند و از آنها بازجویی شده است و باید در اختیار چین قرار گیرند.

برخی از کشورهای غربی در روزهای اخیر در این خصوص از چین انتقاد کرده اند که اویغورها را تحت فشار قرار می دهد.

با این وصف گلوبال تایمز نوشته است غربی ها نباید در انتقاد از چین زیاده روی کنند این افراد غیرقانونی از چین خارج شده اند و ممکن است فعالیت های تروریستی داشته باشند.

مالزی گفته است درخواست چین را مورد بررسی قرار می دهد و از این افرادبازجویی خواهد شد تا ارتباط احتمالی آنها با فعالیت های تروریستی روشن شود.

از سال 2014 میلادی دهها اویغور در تایلند دستگیر شدند که گفته شده است دارای گذرنامه های ترکیه بوده اند و یا مدعی بوده اند که اهل ترکیه هستند و برخی از آنها بتدریج آزاد شده اند.

چین مدعی است برخی از این افراد در گذشته به گروه تروریستی داعش ملحق شده اند بتازگی نیز پکن از تشدید کنترل مرزی در سین کیانگ برای جلوگیری از بازگشت تروریست ها به این منطقه خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید