راه ناهموار استقلال در آسیا

کدخبر: ۲۰۱۴۵۸
استقلال تهران امروز دراولین مسابقه خود در لیگ قهرمانان آسیا در قطر مقابل الریان این کشور قرار خواهد گرفت. با توجه به حضور حریفان قدرتمند در این گروه، این بازی برای آبی ها اهمیت زیادی دارد.
راه ناهموار استقلال در آسیا

مسیر استقلال در این مسابقات بسیار سخت به نظر می رسد.کاروان آبی‌ها بعد از بازی با نماینده قطر از همان کشور راهی عمان می‌شوند تا رخ در رخ الهلال قرار بگیرند. اگر روال برگزاری بازی‌های ایران و عربستان مانند گذشته بود، آبی‌ها بلافاصله بعد از برگزاری بازی با الریان به تهران بازمی‌گشتند تا خود را آماده و مهیای بازی با تیم ریشه‌دار سعودی‌ها کنند که بهره‌برداری از امتیاز میزبانی نیز می‌توانست مزیت بسیار بزرگی هم در این راه باشد اما بازی در کشور ثالث موجب شده کاروان استقلال بی‌بازگشت از همان نقطه یعنی قطر راهی شهر مسقط عمان شوند و دومین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا را هم برگزار کنند و سپس به تهران بازگردند.

صرف‌نظر از اینکه استقلال میزبان است یا میهمان که نباید این موضوع اهمیت چندانی هم داشته باشد، نتایجی که در لیگ قهرمانان آسیا رقم می‌خورد در سرنوشت وینفرید شفر، بازیکنان و حتی مدیران استقلال تاثیر بسیاری دارد و اینگونه نیست که چون استقلال به فینال جام حذفی رسیده، دیگر عرصه‌ها را رها کرده و نتایج آن را ملاک قرار ندهد.

رفتاری که مدیران باشگاه استقلال بعد از برتری مقابل صنعت نفت آبادان داشتند، به گونه‌ای بود که انگار فتح‌الفتوح شده و استقلال بعد از برتری مقابل 3 تیم لیگ یکی و یک تیم پرنوسان لیگ برتری با صعود به فینال جام حذفی، پرونده‌اش در فصل جاری به شیرینی بسته شده است، درحالی که اگر نگاهی به نتایج استقلال در لیگ بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که آبی‌ها در مهم‌ترین رقابت داخلی نتایج قابل قبولی به دست نیاورده‌اند. در واقع ملاک قرار دادن جام حذفی از سوی برخی جریان‌ها ممکن است استقلال را در همین فصل به نقطه‌ای بازگرداند که در هفته‌های آغازین لیگ دیدیم و اگر هدفگذاری‌ها در استقلال تغییر نکند و همواره به دنبال حداقل‌ها باشند، فصل بعد هم جام قهرمانی لیگ که 5 فصل است به آرزوی استقلال بدل شده، به ویترین افتخارات آبی‌ها بازنمی‌گردد. در استقلال باید رویکردها تغییر کند تا آن تیم آرمانی که مدنظر همه استقلالی‌هاست، شکل بگیرد و احتمالا منتج به کسب جام قهرمانی لیگ شود. این تغییر دیدگاه می‌تواند از لیگ قهرمانان آسیا شکل بگیرد به این دلیل که حتی از نگاه بسیاری این عرصه اهمیت بیشتری در قیاس با لیگ داخلی هم دارد.

تردیدی نیست چنانچه در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان نیز استقلال نتایج قابل قبولی نگیرد، آنگاه موقعیت مربیان، بازیکنان و حتی مدیران به خطر می‌افتد. اگر مدیران، مربیان و بازیکنان استقلال چنین باوری ندارند که رقابت‌های آسیایی محلی است برای ارزیابی دقیق‌تر توانمندی‌های آنها، در آستانه بازی‌های آسیایی باید این باور در افکارشان نهادینه شود و پی به بزرگی این رقابت‌ها ببرند و کار را به سادگی رها نکنند و با نتایجی مطلوب به ایران بازگردند. از سویی این دو بازی پیش رو مقابل الریان قطر و الهلال عربستان ملاک ارزیابی و سنجش مناسبی است تا به پاسخ این سوال دست یابیم که به واقع آیا شفر در استقلال موجب تغییرات بنیادین شده است یا اینکه اندک تغییراتی داشته و این مربی هنوز نتوانسته وضعیت فنی را به سطحی برساند که در بازی‌های برون مرزی نیز صاحب عزت و احترام باشد. از یاد نمی‌بریم که سرمربی آلمانی استقلال بارها در مصاحبه‌هایش از باخت سنگین استقلال مقابل العین امارات به بدی یاد کرد و بر این باور بود که استقلال باید به موقعیت سال‌های نه چندان دور خود در آسیا بازگردد و دیگر تیمی نباشد که با آن باخت‌های اسفبار میدان رقابت با تیم‌های آسیایی را ترک می‌کند. ایده شفر لااقل در حد همین اظهارات نشان می‌دهد که او نسبت به این رقابت‌ها حساس است و می‌کوشد در بازی‌های فوق شکست‌های تحقیرآمیز گذشته را جبران کند.

تاثیر مستقیم لیگ قهرمانان در لیست جام جهانی

فواید نتیجه‌گیری مطلوب در لیگ قهرمانان آسیا تنها در فضای داخلی باشگاهی تاثیر ندارد بلکه کارلوس کی‌روش را هم تحریک می‌کند تا آماده‌های این تیم‌ها را در فهرست نهایی جام جهانی قرار دهد. نه فقط برای استقلال بلکه برای دیگر تیم‌ها نیز این وضعیت حاکم است حال شاید برای آبی‌ها که 7 نماینده در تیم ملی دارند، این حساسیت بیشتر هم باشد که بر جدیت بیشتر آبی‌ها خواهد افزود. البته ممکن است آنها که حضور خود در جام جهانی را قطعی می‌دانند در این بازی‌ها فشار کمتری به ساق‌های خود وارد کنند تا از مصدومیت مصون بمانند که این نظریه هم نمی‌تواند از واقعیت دور باشد و باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. با این حال تا مشخص شدن نتایج نماینده‌های ایران در آسیا بخصوص استقلال نمی‌شود با قاطعیت در این باره سخن گفت. شاید هم آنها که از حضور خود در جام جهانی اطمینان دارند بیش از دیگران مایه بگذارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید