واکنش های چهره ها به اظهارات روحانی درباره همه پرسی

کدخبر: ۲۰۱۴۹۲
روزنامه خراسان: سخنان اخیر رئیس جمهور در مراسم راهپیمایی 22 بهمن درباره ضرورت مراجعه به اصل 59 برای حل مشکلات، که اشاره به استفاده ظرفیت همه پرسی برای موضوعات مختلف دارد، با واکنش چهره های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا روبه رو شد.
واکنش های چهره ها به اظهارات روحانی درباره همه پرسی

برخی از چهره ها از طرح این موضوع انتقاد کردند و عده ای دیگر هم سوژه های مدنظر خود را برای برگزاری همه پرسی به رئیس جمهور پیشنهاد دادند.

ضرغامی: حرف از همه پرسی نه تدبیر است و نه سلیقه! عزت ا... ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما هم با کنایه به صحبت های اخیر رئیس جمهور با هشتگ رفراندوم در صفحه توئیترش نوشت: در برابر حضور ده ها میلیون ایرانی غیرتمند در کف خیابان های ایران و اعلام موضع صریح در مقابل دشمن، حرف از همه پرسی زدن نه تدبیر است و نه حتی سلیقه! هرچند که اصل حرف هم خیلی مورد اعتنا نیست. 

مقدم: راه رئیس جمهور برای برگزاری همه پرسی بسته نیست  بیژن مقدم فعال رسانه ای اصولگرا نیز گفت: راه رئیس‌جمهور برای پیشنهاد دادن برگزاری همه‌پرسی بسته نیست. ایشان می تواند درخواست کتبی خود را به مجلس ارائه دهند  با توجه به این که مجلس فعلی نیز با دولت همراه است، این اتفاق مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که قانون اساسی مجموعه‌ای از اصول است و باید تمام اصل‌ها را بپذیریم. در همین قانون اساسی اصل 88 وجود دارد که به نمایندگان مجلس اجازه می دهد از رئیس‌جمهور سوال بپرسند اما تا امروز با این اصل مانند یک تابو رفتار شده است. چند وقت پیش 180 نفر از نمایندگان نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس دادند تا از رئیس‌جمهور سوالی بپرسند اما این موضوع مسکوت مانده است.

ناصری: پیشنهاد ناصری برای برگزاری همه پرسی درباره نظارت استصوابی  عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب هم درباره اصل 59قانون اساسی گفت: من به عنوان کنشگر سیاسی معتقد هستم که یکی از بحث‌هایی که برای جامعه مدنی بسیار راهگشا خواهد بود و فاصله جامعه مدنی با حاکمیت را کمتر می کند، بحث برگزاری همه‌پرسی درباره موضوع نظارت استصوابی است. وی افزود: برگزاری همه پرسی زمانی اتفاق می افتد که در تمام سطوح حاکمیتی موافقت بر سر آن موضوع وجود داشته باشد درست مثل موضوع برجام. حتما اگر باب این اتفاق در کشور ما باز شود، امیدواری اجتماعی قابل توجهی را ایجاد می کند. 

یامین پور: اولویت همه پرسی برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری است!  وحید یامین پور تهیه کننده و مجری تلویزیون در واکنش به صحبت های روز گذشته روحانی در خصوص همه پرسی در توئیتر نوشت: اگر بنا به برگزاری رفراندوم باشد بر اساس نظر سنجی های جناب آشنا و نارضایتی مردم از وضع معیشت، اولویت رفراندوم برای برگزاری زود هنگام انتخابات ریاست جمهوری است.

پایگاه خبری جهان نیوز هم در یادداشتی با اشاره به موضع رئیس جمهور تأکید کرد: اگر رفراندوم را به معنای اظهارنظر جمعی مردم کشور درباره یک مسئله و دغدغه خاص در نظر بگیریم طی چند هفته اخیر چند رفراندوم عملا صورت گرفته است و آقای روحانی به رغم سخن گفتن از رفراندوم، اعتنایی ظاهرا به آن ها ندارند. نویسنده این یادداشت با اشاره به دغدغه های اصلی مردم نوشت: طی چند روز اخیر و همچنین در طول یک سال گذشته نظرسنجی های متعدد خارجی و داخلی، دانشگاهی و دولتی! مطالبات اصلی مردم را استخراج کرده اند. در تمام این نظر سنجی ها اکثریت از دولت انتظار تحول در حوزه اقتصادی و معیشتی را دارند. 

عصر ایران: رئیس جمهور درباره پرداخت یارانه نقدی همه پرسی برگزار کند  در همین زمینه پایگاه خبری عصر ایران در گزارشی با اشاره به تابو دانستن همه پرسی برای برخی از افراد نوشت: این تابو شاید ناشی از این تصور باشد که رفراندوم در یک موضوع خاص امکان پذیر نیست و متوجه اصل می شود. این پایگاه با اشاره به برگزاری سه نوبت همه پرسی در تاریخ انقلاب درباره رأی به جمهوری اسلامی، تأیید قانون اساسی و بازنگری تغییرات قانون اساسی نوشت: همه پرسی اما الزاما درباره تعیین حکومت و تغییر و اصلاح قانون اساسی نیست. درباره خیلی موضوعات می توان همه پرسی برگزار کرد. رئیس جمهور روحانی می تواند با موضوعات مهم اما کمتر مناقشه برانگیز مانند ادامه یا قطع پرداخت یارانه نقدی همه پرسی برگزار کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید