تلاش های پشت پرده برای آشتی اردوغان و بن سلمان

کدخبر: ۲۰۱۸۶۱
انتخاب: پس از آنکه ماههای گذشته شاهد تشنج بین آنکارا و ریاض در مورد پرونده های مختلفی از جمله بحران قطر و سفر اردوغان به سودان بودیم، تلاشهای تازه ای برای بهبود روابط بین ترکیه و عربستان سعودی در حال انجام است.
تلاش های پشت پرده برای آشتی اردوغان و بن سلمان

القدس العربی با این مقدمه نوشت: در حالی که اردوغان در ساعتهای پایانی روز سه شنبه تماسی تلفنی با پادشاه عربستان داشت؛ برخی منابع برای القدس العربی فاش کردند که ولی عهد سعودی قصد دارد در ماه آینده به آنکارا سفر کند.

این منابع بر این مساله تاکید کردند که هنوز موعد نهایی این سفر و برنامه های مربوط به آن مشخص نشده است؛ اما به احتمال زیاد این سفر در ضمن سفرهای بن سلمان به انگلیس و ایالات متحده در آغاز مارس اینده خواهد بود.

نخست وزیر ترکیه که چند هفته پیش به ریاض رفته و با پادشاه و ولی عهد سعودی دیدار کرده بود نیز از سفر قریب الوقوع بن سلمان به ترکیه خبر داد. علاوه بر این، طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری ترکیه در مورد تماس تلفنی اردوغان با ملک سلمان، سفر ولی عهد سعودی به ترکیه با هدف تبادل نظر در مورد مسائل دو جانبه و منطقه ای بوده و اهمیت زیادی دارد.

این تلاشها پس از تصمیم ترامپ در مورد انتقال پایتخت اسرائیل به قدس و جدال گسترده ای که در جهان اسلام به همراه داشت صورت گرفته است؛ مساله ای که موجب شد روابط سعودی ترکی بار دیگر در تقابل با یکدیگر قرار بگیرد و با وجود کوششهای زیادی که در طول سالها برای تقویت روابط بین دو کشور انجام شده بود، تمام توافق ها و روابط آنها با یکدیگر دچار ضعف و سستی شود.

پس از طرح مساله قدس، رسانه های سعودی و برخی رسانه های وابسته به آن، در ریاض و ابوظبی، حمله تبلیغاتی گسترده ای را علیه اردوغان و مواضع او در مورد قدس به راه انداختند؛ آنچه که رسانه های ترکی را بر آن داشت مقابله به مثل کنند؛ تا آنجا که تلاشهای سفیر سعودی در آنکارا برای مهار رسانه های ترکیه بی نتیجه ماند.

علیرغم ایستادگی رسمی ترکیه در کنار قطر در جریان بحران خلیج، اردوغان و دولت ترکیه سعی داشتند بر این نکته تاکید کنند که نسبت به تمام طرفهای بحران خلیج در یک فاصله واحد قرار دارند و وارد اختلافات سیاسی آنها نمی شوند.

آنچه بر تشنج بین ترکیه و عربستان افزود، آن بود که رسانه های سعودی سفر اردوغان به سودان و اعلام بخشیدن جزیره سواکن به ترکیه با هدف بازسازی این جزیره و ساخت پایگاه نظامی در آن را یک عمل عداوت آمیز علیه مملکت سعودی به شمار آوردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید