محمدرضا خاتمی گمانه زنی کرد

این دو نماینده دور بعد تایید صلاحیت نمی شوند

کدخبر: ۲۰۱۸۶۴
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در زمان انتخابات اصلاح‌طلبان بین منافع ملی و منفعت خودشان انتخاب کرده و برای منافع ملی در صحنه انتخابات حضور پیدا کردند.
این دو نماینده دور بعد تایید صلاحیت نمی شوند

محمدرضا خاتمی در نشست «انقلاب اسلامی و چشم‌انداز پیشِ رو» که به همت حزب اتحاد ملت برگزار شده بود، اظهار کرد: آن چه باعث وقوع انقلاب شد، می‌تواند باعث تثبیت این فرآیند باشد. آرمان‌های انقلاب بر اساس فقه، فلسفه و شریعت به معنای عام کلمه آن نبود؛ بر اساس اسلام تاریخی و سنت‌های اسلامی بود. به ترتیب این آرمان‌ها اولی برابری، دومی عدالت، سومی شفقت و نهایتا حریت و آزادی بود.

وی خاطرنشان کرد که علت وقوع انقلاب اسلامی و رویکرد مردم به جمهوری اسلامی بر اساس یک روایت تاریخی از اسلام بود.

خاتمی در ادامه گفت: سه نحله سیاسی اثرگذار در کشور وجود دارد؛ در بستر جریان‌های اخیر صدای براندازان بیش از زمان‌های قبل شده است. آنها بیش از اندازه بزرگ شده‌اند و علت این امر هم خودمان هستیم. این بزرگ‌ترین تبلیغ برای آنها است که با اهداف خاص سیاسی خودشان از مسایل داخل کشور بهره‌برداری کنند. آنها پایگاه و برنامه‌ای ندارند و تنها حمایت آنها از سوی بیگانگان و خارجی‌هاست و جای نگرانی در این مرحله از این وضعیت وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که میان جریان اعتدال و اصلاحات چه رابطه‌ای وجود دارد، گفت: چون خیلی در جریانات و احزاب سیاسی امروز نیستم نمی‌توانم به این سوال جواب بدهم.

خاتمی با بیان این که «نظام ما نظامی ایدئولوژیک است»، گفت: مجموعه کسانی که در نظام هستند، چیزهایی را به عنوان نمادهای وحدت ملی در نظر می‌گیرند و آن را اعلام می‌کنند. انتخابات و راهپیمایی از این جنس است. دکتر شکوری‌راد و آذر منصوری هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند، از آن طرف رقیب سیاسی‌شان هم در همین راهپیمایی شرکت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به موضوع نظارت استصوابی که همواره از مجلس ششم مورد انتقاد جدی جریان اصلاحات بوده است، گفت: ما در یک دور معیوب گیر کرده‌ایم. دو عامل ایجاد شد تا نظارت استصوابی شل بشود. یکی از آنها متاسفانه ترس از خارج است. به هر حال می‌خواهند دموکراسی را رعایت کنند. امثال ما را که تایید نمی‌کنند. چند نفری را در این میان تایید می‌کنند که به نظرم در دور بعد هم مطهری و صادقی را دیگر تایید نمی‌کنند. باید برای دور بعد دنبال آدم‌های سفید بگردیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید