رزمایش نظامی آمریکا و تایلند پیامی آشکار برای چین

کدخبر: ۲۰۱۹۰۱
ناظران منطقه ای می گویند: رزمایش آمریکا و تایلند، با عنوان مانورطلای کبرا که درسال های گذشته به صورت دوجانبه اجرا می شد اکنون به عنوان یکی از بزرگترین مانورهای چند ملیتی آسیا پیام آشکاری برای هماوردی با قدرت مسلط چین در منطقه دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا رزمایش 10 روزه طلای کبرا در آبهای تایلند با حضور یک هزار و 500 نفر نیروی نظامی از حدود 30 کشور مختلف از روز 13 فوریه ( 24 بهمن) درآبهای جنوب شرق آسیا شروع شده است.

پس ازحضور 'پرایوت چان او چا' نخست وزیر تایلند در اکتبر 2017 (مهر96) درکاخ سفید و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشوربه مناسبت 200امین سالگرد روابط دوجانبه قرار شد آمریکایی ها سطح حضور خود در مانور نظامی امسال را تا دوبرابر افزایش دهند.

از این رو درسال جاری 6 هزار و 800 نفر از نیروهای نظامی آمریکا دراین رزمایش نظامی که در بیش از سه دهه گذشته در آبهای منطقه انجام شده ، شرکت کردند.

این رقم درسال گذشته 3 هزار و 600 نفر برآورد شده است.

شش فروند ناو جنگی و 88 فروند جنگنده ارتش های کشورهای مختلف منطقه و جهان در این رزمایش آبی- خاکی و هوایی حضور دارند.

براساس گزارش رسانه های منطقه ای در مجموع 11 هزار نفر از مسئولان مختلف سیاسی -نظامی به ویژه بخش های نظارتی ، از 30 کشور مختلف جهان در این رزمایش 10 روزه حضور دارند.

به غیر از آمریکا ،کره جنوبی، تایلند و ژاپن از جمله کشور های اصلی مشارکت کننده در این رزمایش هستند.

این رزمایش بزرگترین فعالیت منطقه ای دولت نظامی تایلند پس از روی کار آمدن درسال 2014 محسوب می شود. علاوه براین این اقدام مشترک نظامی نیز نماد بیشترین همکاری ها میان بانکوک و واشنگتن پس از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید محسوب می شود.

دولت باراک اوباما پیشتر اعلام کرده بود که سطح همکاری های خود را با نظامیان تایلندی کاهش داده است.

سفیر آمریکا در تایلند روز گذشته با حضور در جمع نظامیان آمریکایی در این رزمایش مدعی شد : آمریکا شرکت دراین مانور نظامی گسترده را تعهدی برای صلح و رفاه منطقه جنوب شرق آسیا می داند.

این درحالی است که ناظران منطقه می گویند: به رغم اظهارات انتخاباتی دونالد ترامپ پیش از ریاست جمهوری اش مبنی براینکه حضور نظامی این کشور را در جهان کاهش خواهد اما افزایش تعداد و سطح تجهیزات نظامی پیشرفته به کار رفته دراین رزمایش نشان می دهد که آمریکا سیاست های گذشته را برای نظامی کردن هرچه بیشتر جنوب شرق آسیا و رویارویی با چین تقویت کرده است.

روزنامه واشنگتن پست که در روز 13 فوریه همزمان باشروع رزمایش نظامی آمریکا در تایلند دفتر منطقه ای خود در جنوب شرق آسیا را در هنگ کنگ افتتاح کرد دراین زمینه نوشت: در رزمایش امسال چینی ها در بخش عملیات امداد و نجات حضور دارند اما کمیت و کیفیت نیروهای آمریکا در این رزمایش نیز کاملا ارتقا یافته است.

برخی رسانه های منطقه ای نیز دراین زمینه نوشتند: دولت نظامی تایلند خرید تجهیزات نظامی خود را از چین بیشتر کرده اند. علاوه براین کشورهای دیگر منطقه مانند مالزی و فیلیپین نیز روابط خود را با پکن گسترش داده اند .

اگرچه نظامیان چینی در بخش هایی ازاین عملیات حضور دارند اما رسانه های غربی این رزمایش را حاوی پیام مهمی برای پکن و کشورهای منطقه دانستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید