رقیب انتخاباتی ترامپ، نامزد انتخابات آتی سنا شد

کدخبر: ۲۰۱۹۲۰
میت رامنی، منتقد سرسخت دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه، برای به دست آوردن یک کرسی در مجلس سنای آمریکا نامزد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فاکس‌فورتی، «میت رامنی» نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری و فرماندار سابق ایالت ماساچوست آمریکا، جمعه رسماً اعلام کرد در انتخابات مجلس سنا برای به دست آوردن کرسی ایالت یوتا شرکت می‌کند.

رامنی که یکی از تندترین منتقدان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از حزب جمهوری‌خواه است در اعلام این خبر، مستقیما از دولت یا رئیس‌جمهور آمریکا نامی نبرد. تنها کنایه تلویحی او به ترامپ این بود «با اینکه واشنگتن خواستار خروج مهاجران است، یوتا از تمام مهاجران قانونی سراسر جهان استقبال می‌کند».

رامنی روز جمعه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت اعتراضش با هر تصمیم ترامپ آشکارا اعلام خواهد کرد. رامنی در این باره گفت: «نه او و نه من تغییر چندانی نخواهیم کرد. من به اندازه قبل بی‌محابا خواهم بود».

پس از بازنشسته شدن «اورین هچ» سناتور ایالت یوتا، و خالی شدن کرسی او، رامنی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای پر کردن جای اوست. هچ یکی از نخستین جمهوری خواهانی است که رامنی را به عنوان جانشین احتمالی خود اعلام کرده و او را ستوده است.

میت رامنی که در انتخابات 2016 رقیب ترامپ بود، اعلام کرد دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کند؛ اما اگر در انتخابات ماه نوامبر کرسی یوتا در سنا را به دست آورد در انتخابات 6 ساله سنا شرکت خواهد کرد.

این مقام آمریکایی گفت: «شاید هنوز برای این تصمیم زود باشد اما من برای مدت طولانی در این راه قدم می‌گذارم. شاید با توجه به اینکه هفتاد سال دارم نتوانم در سه یا چهار دوره انتخابات سنا شرکت کنم، اما می‌توانم برای دو دوره آماده هستم». او از پاسخ دادن به این سوال که آیا به دنبال تاییدیه دونالد ترامپ خواهد بود یا خیر، امتناع کرد و گفت روی یوتا تمرکز خواهد کرد. رامنی و همسرش پس از شکست در انتخابات سال 2012 در مقابل «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ایالت یوتا نقل مکان کردند.

رامنی که فرماندار سابق ماساچوست و یک مدیر تجاری ثروتمند است با سابقه کاری محکمی وارد کنگره خواهد شد. او از توانایی بیشتری نسبت به سناتورهای جوان برخوردار است. رامنی در مصاحبه با آسوشیتد پرس گفت: « من می توانم برای مردم یوتا بجنگم و نسبت به متوسط سناتورهای جوان دستاوردهای بیشتری داشته باشم». واکنش گسترده طیف سیاسی آمریکا به اعلام نامزدی رامنی برای انتخابات سنا اظهارات او را تایید کرد.

«پال رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، فوراً «تجربه بی‌نظیر، رهبری محافظه‌کار و خدمت طولانی مدت» رامنی را ستود.

«ودنت پاتل» سخنگوی کمیته ملی دموکرات‌هادر بیانیه‌ای گفت: «میت رامنی به شدت تلاش می‌کند تا خودش را از افراطی‌گری دولت کنونی جدا کند اما سیاست‌های بنیادی حزب جمهوری‌خواه ترامپ قبل از اینکه متعلق به ترامپ باشند متعلق به او بودند».

رامنی روز جمعه در نخستین سخنرانی خود به عنوان نامزد انتخابات سنای یوتا خواستار انجام اقدامی برای جلوگیری از حوادثی مانند تیراندازی در مدرسه فلوریدا شد. در این تیراندازی 17 نفر کشته شدند. او گفت اینکه دانش‌آموزان در مدارس از خطری که جانشان را تهدید می‌کند، بترسند قابل قبول نیست. باید از طریق تقویت اطلاعات اف‌بی‌آی درباره دارندگان اسلحه و بهبود امنیت مدارس از چنین اتفاقاتی پیشگیری شود.

حامیان رامنی او را «پسر محبوب یوتا» توصیف می‌کنند. او در سال 2016 در یک سخنرانی به شدت از  ترامپ انتقاد کرد و او را یک شیاد که مناسب ریاست‌جمهوری نیست توصیف کرد. این سخنرانی تیتر روزنامه‌های زیادی را در آن زمان به خود اختصاص داد. البته رامنی پس از اینکه ترامپ او را به عنوان گزینه احتمالی سمت وزیر خارجه درنظر داشت انتقاد از او را متوقف کرد.  ترامپ نیز در جواب رامنی گفته بود او در انتخابات 2012 و چهار سال قبل از آن که در مقابل «جان مک‌کین» سناتور آریزونا، شکست‌خورد «مانند یک سگ خفه شد».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید