غلبه چین بر هند در رقابت بر سر بازار بورس بنگلادش

کدخبر: ۲۰۲۳۶۴
بنگلادش با مخالفت با درخواست های بازارهای ملی بورس هند، آمریکا و چند کشور دیگر اعلام کرد 25 درصد از سهام بازار بورس داکا را به یک کنسرسیوم چینی خواهد فروخت.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه پایگاه اینترنتی زی نیوز در روز چهارشنبه، کام مجد الرحمن رئیس بازار بروس داکا گفت: با توجه به جنبه های تکنیکی و مالی، پیشنهاد کنسرسیوم چین ( بازار های بورس شنزن و شانگهای) از سوی هیات مدیره مورد تایید قرار گرفت.

بازار های بروس شنزن و شانگهای به ترتیب با ارزش سهام 3.5 تریلیون دلار و 2.2 تریلیون دلار در میان بازار های بورس بزرگ جهان قرار دارند.

ارزش سهام بازار بورس داکا 51.42 میلیارد دلار ارزیابی شده است.

این درحالی است که کنسرسیوم دیگر بازار های بورس از جمله بازار ملی بورس هند، بازار بورس 'فرانتیر بنگلادش' و 'نسداق' آمریکا نیز در این مناقصه جهت همکاری با بازار بورس بنگلادش شرکت کرده بودند.

یک مقام بازار بورس داکا اعلام کرد هند حاضر به پرداخت 15 تاکا (0.18 دلار) برای هر سهم از 25 درصد سهم این بازار است. اما چین اعلام کرده است حاضر است برای هر سهم 22 تاکا ( 122 میلیون دلار برای 25 درصد سهام) پرداخت کند. کنسرسیوم چینی همچنین اعلام کرده است حدود 37 میلیون دلار برای به روز رسانی تکنیکی بازار بروس داکا هزینه خواهد کرد.

بازار بورس داکا در حال تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی و دریافت پشتیبانی فنی و فن آوری از شرکای استراتژیک بنگلادش به منظور مدرن سازی مبادلات این بازار است.

بر این اساس بازار بورس داکا 25 درصد از سهام خود را به شرکای راهبردی، 35 درصد از سهام را به سرمایه گذاران کوچک و 40 درصد را به دارندگان گواهی حق الزحمه بازرگانی خواهد فروخت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید