رقابت 105 نامزد برای کسب 46 کرسی مجلس سنای پاکستان

کدخبر: ۲۰۲۳۷۹
در پاکستان 105 کاندیدا برای کسب 46 کرسی مجلس سنا در دور آتی انتخابات آتی این کشور با هم رقابت خواهند کرد.

به گزارش ایرنا و به نقل از منابع پاکستانی، از میان نامزدهای انتخاباتی مجلس سنا 33 نفر از ایالت سند، 20 نامزد از ایالت پنجاب، 27 نفر از ایالت خیبرپختونخوا، 25 نامزد از ایالت بلوچستان و شش نامزد نیز برای کرسی اعضای کارشناسی مجلس سنا هستند.

خانم ها سعیده عباسی، نزهت صادق و عندلیب از احزاب مسلم لیگ نواز و حزب تحریک انصاف نیز نامزدهای کرسی های مخصوص بانوان هستند.

فهرست نهایی نامزدهای انتخابات دوره ای مجلس سنای پاکستان از سوی کمیسیون انتخابات این کشور اعلام شد که براساس آن قرار است انتخابات در روز دوازدهم اسفند (سوم مارس) برگزار شود.

همه احزاب پاکستانی در تلاش هستند تا با کسب کرسی بیشتر در انتخابات دوره مجلس سنا، موقعیت خود را برای انتخابات عمومی که قرار است احتمالا در ماه ژوئیه 2018 (تیرماه 97) برگزار شود، تقویت کنند.

در این بین حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم و حزب تحریک انصاف را می توان جدی ترین احزاب برای کسب کرسی های مجلس سنا دانست.

تنش های سیاسی میان احزاب نیز همزمان با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس سنا بالا رفته و احزاب یکدیگر را به تحریک نامزدهای انتخاباتی برای تبانی کردن در انتخابات یا پرهیز از همکاری با حزب مورد حمایت خود، متهم می کنند.

نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم را به خرید رای برای کسب کرسی در مجلس سنا متهم کرده و متعاقبا حزب مردم نیز چنین اتهامی را بر حزب نواز شریف وارد می سازد.

بررسی پرونده میزان مدت سلب صلاحیت نواز شریف نیز از سوی دادگاه عالی پاکستان نیز تکمیل شده و انتظار می رود تا روزهای آینده رای نهایی دادگاه در این خصوص صادر شود.

دادگاه در روزهای رسیدگی به این پرونده اعلام کرده بود که اگر نواز شریف از ریاست حزب خود نیز سلب صلاحیت شود، روند تایید نامزدهای این حزب برای انتخابات مجلس سنا نیز باطل شده و این روند باید توسط جایگزین نواز شریف انجام شود.

البته این نیز جدی ترین چالش پیش روی حزب نواز شریف با نزدیک شدن به انتخابات مجلس سنا به حساب می آید.

البته رهبر حزب تحریک انصاف نیز اخیرا گفته است که فشارهای نواز شریف به دادگاه عالی پاکستان تنها یک راه پیش پای ما گذاشته و آن راه نیز، حضور گسترده در خیابان‌ها است تا علیه توطئه حزب نواز گرفته شود.

وی اضافه کرد:نواز شریف پس از رد صلاحیت شدن برای رسیدن مجدد به قدرت از نمایندگان پارلمان پاکستان علیه دادگاه عالی این کشور سوءاستفاده می‌کند.

رهبر حزب تحریک انصاف تصریح کرد:سال 1997 نواز شریف و طرفدارانش رسما به دادگاه عالی پاکستان حمله کرده و قضات آن جا را فراری دادند تا سخن خود را به کرسی بنشانند اینک وی تصمیم دارد از پارلمان سوءاستفاده کند.

وی گفت: آن قدری که به نواز شریف فرصت داده شد تا از خود دفاع کند به هیچ‌کس دیگری در پاکستان این قدر فرصت داده نشد، ولی متاسفانه مماشات دادگاه سبب شده تا او جسورتر شود.

به گزارش ایرنا؛ انتخابات سراسری مجلس پاکستان قرار است ژوئیه 2018 - تیر ماه سال آینده - در سراسر این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.

انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان منتتخب، رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.

برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی - شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رئیس جمهوری این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که حدوداً تعداد این نمایندگان به یک هزار و 100 نفر می‌رسد.

انتخابات آینده سنای پاکستان نیز قرار است سوم مارس 2018 (12 اسفند سال جاری) برگزار شود که هر سه سال یکبار برگزار می شود. هم اکنون حزب مسلم لیگ نواز (حزب حاکم فعلی پاکستان) دارای 27 نماینده در سناست که طبق برنامه انتخاباتی، 9 سناتور این حزب بازنشسته می شوند. حزب مردم نیز 26 نماینده در سنا دارد که 18 نفر از آنان تا اواسط اسفند ماه به همراه یک سناتور متعلق به حزب تحریک انصاف پاکستان، بازنشسته می شوند.

حزب جنبش متحده قومی (MQM) نیز دارای هشت سناتور است که چهار نفر از آنان بازنشسته خواهند شد.

سه نفر از نمایندگان حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل در سنا و پنج سناتور متعلق به حزب ملی عوام (ANP) نیز بازنشسته خواهند شد. از حزب مسلم لیگ شاخه قائد نیز قرار است چهار سناتور بازنشسته شوند و پس از آن این حزب هیچ نماینده ای در سنا نخواهد داشت.

با توجه به اکثریت قاطع کرسی های احزاب سیاسی در مجالس ملی و ایالتی پاکستان، در انتخابات آتی سنای این کشور به ترتیب حزب مسلم لیگ نواز 19، حزب مردم هفت، حزب تحریک انصاف هفت، جنبش متحده قومی چهار، حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل 2، حزب ملی عوامی خیبرپختونخوا سه و حزب ملی 2 کرسی کسب خواهد کرد.

خاطر نشان می شود در آخرین دور انتخابات سنای پاکستان که چهاردهم اسفندماه 93 برگزار شد، 48 نماینده جایگزین نمایندگان قبلی شدند.

انتخابات برای تعیین 50 عضو جدید سنای پاکستان هر سه سال یکبار برگزار می شود و این در حالی است که بر اساس مصوبه سال 2010 قانون اساسی پاکستان، چهار کرسی سنای این کشور به اقلیت های مذهبی تعلق دارد.

سناتورها در انتخابات سنای پاکستان توسط نمایندگان مجلس ملی و چهار پارلمان ایالتی انتخاب می شوند.

وظیفه اصلی اعضای این مجلس، برقراری توازن و صلح در میان ایالت ها و تقویت و ترویج امور این مناطق است.

سناتورهای مناطق قبایلی پاکستان نیز از سوی نمایندگان این مناطق در پارلمان ملی انتخاب می شوند و تعداد سناتورهای چهار ایالت پاکستان ﴿سند، پنجاب، بلوچستان و خیبرپختونخوا﴾ یکسان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید