زمینه چینی و تدارک ترامپ برای یک جنگ هسته‌ای

کدخبر: ۲۰۲۵۲۹
یک پایگاه آمریکایی از تصمیم ترامپ برای افزایش بودجه ساخت تسلیحات هسته‌ای خبر داد و نوشت این اقدام ترامپ احتمال وقوع جنگ هسته‌ای را تشدید می‌کند.
زمینه چینی و تدارک ترامپ برای یک جنگ هسته‌ای

پایگاه آمریکایی «سالون» در گزارشی نوشت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به دنبال افزایش بودجه ساخت تسلیحات هسته ای و همچنین افزایش تولید پلوتونیوم است که این امر می تواند منجر به احیای رقابت تسلیحات هسته ای شود.

بر اساس این گزارش، ترامپ در حال بررسی تولید ماشه های پلوتونیومی برای استفاده از آنها در تسلیحات هسته ای در کارولینای جنوبی است. این ایالت در حال حاضر به دلیل وجود برنامه هسته ای آمریکا، یکی از آلوده اترین مکان های زمین به حساب می آید.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا در بازدید اوایل فوریه خود از سایت هسته ای «ساوانا ریور» در کارولینای جنوبی، به کارمندان آن تاکید کرده است که ترامپ به دنبال این است که آمریکا مدرن ترین و به روز ترین برنامه هسته ای جهان را داشته باشد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که بودجه پیشنهادی دفاعی ترامپ شامل افزایش 3.7 و یا 6.4 درصدی بودجه مربوط به ساخت تسلیحات هسته ای در طول دهه آینده است که این میزان، بیشترین بودجه دفاعی لحاظ شده از زمان پایان جنگ سرد به حساب می آید. 

سناتورهای دموکرات هشدار داده اند که اجرای طرح های ترامپ به معنای افزایش خطر رقابت تسلیحات هسته ای و افزایش احتمال واقعی وقوع یک درگیری هسته ای است.

حفره های پلوتونیوم که در نزدیکی مرکز کلاهک ها قرار می گیرند، زمانی در آزمایشگاه «نشنال لس آلاموس» در نیومکزیکو ساخته می شدند ولی تولید آنها در سال 2013 میلادی به دلیل مشکلات امنیتی متوقف شد.

پیش از آن نیز این حفره های پلوتونیومی در تاسیسات « Rocky Flats» در نزدیکی «دنور» ساخته می شدند اما اف بی آی و سازمان حفاظت از محیط زیست در سال 1989 به این تاسیسات حمله کردند و بعدها اپراتورهای این تاسیسات به دلیل ارتکاب جرایم محیط زیستی مجازات شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید