شورای امنیت امشب درباره قطعنامه آتش‌بس سوریه رأی‌گیری می‌کند

کدخبر: ۲۰۲۶۱۴
شورای امنیت سازمان ملل رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس انسانی در سوریه به مدت یک ماه را به امشب موکول کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت جمعه‌شب مذاکراتی را درباره آتش‌بس انسانی در غوطه شرقی دمشق برگزار کردند.

شورای امنیت بعد از چند بار به تأخیر انداختن رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه مطرح شده برای آتش‌بس یک ماهه در سوریه به ویژه در غوطه شرقی دمشق، بار دیگر رأی‌گیری را به امشب موکول کرد.

این اقدام به دلیل اختلافات میان روسیه و کشورهای غربی صورت گرفته است. مسکو روز پنجشنبه خواهان اصلاحاتی در این پیش‌نویس شده بود. این پیش‌نویس از سوی کویت و سوئد ارائه شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز جمعه از طرف‌های خارجی که بر افراد مسلح نفوذ دارند خواست تضمین‌هایی درباره پایبندی‌شان به آتش‌بس بدهند.

تصویب این قطعنامه به 9 رأی مثبت نیاز دارد و هیچ کدام از کشورهای عضو دائم شورای امنیت نیز نباید از حق وتو علیه این قطعنامه استفاده کنند.

در همین راستا یک منبع دیپلماتیک سوری فاش کرد که مذاکرات غیررسمی و غیرعلنی میان اعضای شورای امنیت برای تعیین سرنوشت جلسه رأی‌گیری درخصوص پیشنویس قطعنامه شورای امنیت وجود دارد.

به گفته این منبع اعضای شورای امنیت به توافق درباره مسائل اختلافی نرسیدند و تماس‌هایی میان وزرای خارجه این کشورها برای نهایی کردن این مسئله وجود دارد. دو احتمال وجود دارد یا به تأخیر انداختن جلسه تا زمان تکمیل مذاکرات یا اصرار غربی‌ها بر رأی‌گیری که در آن صورت با وتوی روسیه مواجه خواهند شد.

به گفته این منبع، 10 کشور عضو غیردائم شورای امنیت از توافق حمایت می‌کنند اما تسلیم کشورهای غربی هستند که از آن‌ها به عنوان اهرم فشار علیه روسیه و چین استفاده می‌کنند.

این منبع تأکید کرد که کشورهای غربی از طریق ارائه امتیازهای کوچک و مخالفت با حل واقعی اختلافات با روسیه با مفهوم "انعطاف‌پذیری" بازی می‌کنند و تنها هم و غمشان نجات دادن افراد مسلح در غوطه است.

بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل نیز از تلاش صادقانه کویت و سوئد قدردانی و تأکید کرد: تنها مشکلی که اینجا وجود دارد این است که با سوریه درباره این مسئله ارتباط برقرار نکرده‌اند.

وی گفت: دمشق به خاطر خمپاره‌هایی که تروریست‌ها از غوطه شرقی شلیک می‌کنند با واقعیت دردناکی روبروست. زندگی هشت میلیون سوری در دمشق به خاطر حمایت از تروریست‌ها در غوطه شرقی به خطر افتاده و این قابل قبول نیست.

بشار جعفری گفت: دولت سوریه با هم‌پیمانانش مبارزه با تروریسم را براساس قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه خواهد داد. سازمان ملل به تجاوز مستقیم ترکیه به شهر عفرین پشت کرده است. غوطه و عفرین به حلب دوم تبدیل خواهند شد چراکه دولت سوریه هرگز باج‌خواهی گروه‌های تروریستی را قبول نخواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید