رادار فرودگاه یاسوج جنجالی شد

کدخبر: ۲۰۲۷۲۸
روزنامه خراسان: هفتمین روز از حادثه سقوط هواپیمای آسمان در دنا روز گذشته در حالی سپری شد که امدادگران منتظر مساعد شدن شرایط جوی بودند تا عملیات تجسس و انتقال پیکرهای جان باختگان را پی بگیرند.در همین حال سازمان هواپیمایی کشور گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر و سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها توضیحات جدیدی در باره ماجرای جنجالی رادار فرودگاه یاسوج ارائه و تاکید کرد : نه تنها فرودگاه یاسوج بلکه بسیاری از فرودگاه های دیگر نیز فاقد رادار هستند.
رادار فرودگاه یاسوج جنجالی شد

سازمان هواپیمایی:فرودگاه یاسوج سیستم  ناوبری دارد  وگزارش هواشناسی هم مساعد پرواز بوده است به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سازمان هواپیمایی کشور گزارش مقدماتی سانحه هوایی تهران - یاسوج هواپیمایی آسمان  را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده است: طی سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه‌گذاری زیادی شده و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمع‌آوری موانع متعدد در اطراف آن، دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی داشته و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه نصب و اقدامات لازم برای بهره‌برداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام شده است.

این گزارش با اشاره به اقدامات اولیه پس از اعلام سقوط هواپیما  می افزاید :گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که نقطه نهایی در ساعت 19 روز دوشنبه با استفاده از تصاویر دریافت شده از پهپادها، گراف های مخابراتی ایرانسل و استماع رویه های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه‌های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسایل پرنده درباره نقطه نهایی تخمین زده شده توجیه شدند.

هم اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در ایران حضور دارند و به گروه بررسی سانحه ملحق شده‌اند.  این گزارش می افزاید :لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در زمان وقوع سانحه دارای گواهی نامه‌های لازم از سازمان هواپیمایی کشوری بوده‌اند. همچنین، مطابق بررسی‌های اولیه، آغاز پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به وضعیت هوای گزارش شده مجاز بوده و ارزیابی وضعیت جوی نقطه‌ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه‌های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

شرکت فرودگاه ها: فقط در چند فرودگاه رادار داریم سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها در پاسخ به برخی ابهامات مطرح شده درباره نبود امکانات لازم در فرودگاه یاسوج برای کنترل هواپیمای سقوط کرده اعلام کرد که در هیچ جای دنیا مرسوم نیست در تمامی فرودگاه‌ها رادار وجود داشته باشد.

به گزارش ایسنا، الهی‌نیا  که در برنامه «حالا خورشید» حاضر شده بود اعلام کرد: هیچ یک از مدیران صنعت هوانوردی اعلام نکرده اند که هواپیما در رادار فرودگاه یاسوج دیده شده است و این حرف صرفا یک شایعه بوده که واقعیت ندارد. وی درباره‌ وضعیت پوشش راداری در فرودگاه‌های ایران، گفت: ما فقط در چند فرودگاه کشورمان رادار داریم. در کنار آن شبکه راداری فعال است که آسمان ایران را تحت کنترل دارد و هواپیماها را هدایت می‌کند.

سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها با بیان این‌که کنترل ترافیک هوایی در یاسوج اگر به رادار دسترسی داشت نیز تنها مدیریت فاصله میان موانع با هواپیما در اختیار خلبان بود، اظهار کرد: در این شرایط رادار صرفا یک وسیله است که فاصله بین پروازها در آسمان حفظ شود، از این‌رو زمانی که رادار نداشته باشیم هدایت هوایی تعطیل نمی‌شود.

75 درصد سوانح هوایی به دلیل عامل انسانی است  الهی‌نیا به آمار ایکائو درباره سوانح هوایی اشاره کرد و افزود: بر اساس این آمار ۷۵ درصد از سوانح هوایی به دلیل عوامل انسانی و تنها ۲۵ درصد به دلیل مشکلات در تجهیزات اتفاق می‌افتد. تجهیزات ایمنی نمی‌آفریند بلکه انسان‌ها و نوع عملکردهاست که ایمنی را ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: آمار سازمان هواپیمایی کشوری نیز نشان می‌دهد تا چند سال پیش فقط ۲۵ درصد سوانح به دلیل مشکلات تجهیزات بوده و این آمار با شرایط جهانی هماهنگ است.

همچنین در طول روزهای گذشته صحبت‌هایی درباره سیستم‌های منسوخ در دنیا مطرح شد که حتی در صورت صحت داشتن نیز مربوط به فرودگاه می‌شد، در حالی که سانحه اخیر در فرودگاه اتفاق نیفتاده است. به گفته سرپرست مدیریت ایمنی شرکت فرودگاه‌ها هم اکنون در فرودگاه یاسوج دستگاه DME/NDB فعال است که در بسیاری از فرودگاه‌های جهان نیز از آن  استفاده می‌شود و نباید با اطلاع‌رسانی غلط درباره آن ذهن مردم با ابهام‌های جدید مواجه شود. الهی‌نیا ادامه داد: تمامی طرح‌های تقرب به فرودگاه و مسیرهای ورود و خروج با نرم‌افزارهای خاصی طراحی می‌شود و سپس به مرحله وارسی می‌رسد. وقتی یک طرح تمام این مراحل را طی کرد یعنی ایمن است و این مسئله به شرایط آب و هوایی مربوط نیست.

از این‌رو می‌توان گفت چنان چه رادار هم در فرودگاه یاسوج نصب می‌شد نمی‌توانست از وقوع این سانحه جلوگیری کند. ایلخانی:نصب رادار در فرودگاه یاسوج اقتصادی نبود پیشتر نیز ایلخانی  مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور  اعلام کرده بود : علاوه بر این که خرید رادار برای فرودگاه یاسوج اقتصادی نبوده، اساسا این فرودگاه قابلیت نصب رادار نیز ندارد.

ایلخانی با بیان این که در نهایت تنها هفت فرودگاه در کشورمان مجهز به رادار هستند، اظهار کرد: قیمت رادار فرودگاهی کمتر از 20 میلیون دلار نیست و اساسا برای فرودگاه‌های کوچک نصب رادار صرفه اقتصادی ندارد و مهم تر از آن ، اساسا امکان نصب رادار در بسیاری از فرودگاه‌های کشورمان وجود ندارد.مدیرعامل اسبق شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: نمی‌توان گفت اگر فرودگاه یاسوج مجهز به رادار بود، از این سانحه هوایی جلوگیری می‌کرد. وی ادامه داد: رادار ابروچ برای فرودگاه‌های پرتردد است و برای فرودگاه کم‌ترددی مانند یاسوج اساسا نصب این تجهیزات گران‌قیمت اقتصادی نیست.

جعبه سیاه ای تی آر 72 کجاست؟ مدیرکل دفتر نظارت برعملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت:حدود مکان جعبه سیاه ای تی آر 72 مشخص شده اما به دلیل شرایط نامساعد جوی هنوز جعبه سیاه پیدا نشده است.محمدسعید شرفی  همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مباحث مطرح شده درباره نحوه پیدا کردن لاشه هواپیمای ATR آسمان، اظهار کرد: بنده خدایی گفته برای یافتن لاشه هواپیما از یک چوپان کمک گرفته شده است، احتمالا در توجیه این‌که در منطقه سقوط هواپیما حضور نداشته است. آیا مسافران هواپیمای یاسوج پس‌از سقوط زنده بودند؟ مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به ‌رغم انتشار اخباری مبنی بر احتمال زنده بودن تنی چند از مسافران در حادثه هواپیمای تهران - یاسوج چند ساعت پس از سقوط، گفت : با توجه به نحوه برخورد هواپیما با کوه، امکان این‌که کسی پس از حادثه زنده مانده باشد زیر صفر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید