اخراج احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص؟

کدخبر: ۲۰۲۹۰۹
روزنامه آفتاب یزد: خبرها جدی‌تر شده، خبرها درباره اینکه بالاخره معلوم شد با محمود احمدی‌نژاد این روزها چگونه باید سرکرد. خیلی وقت پیش بود که گفته شد به ‌زودی دلیل سکوت درباره اقدامات اخیر احمدی‌نژاد را خواهید فهمید... این سخنان مسکوت ماند، از همین رو عده‌ای این موضوع را بیشتر به یک تهدید تا عمل تعبیر کردند.
اخراج احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص؟

اما اکنون وقایع و اتفاقات دیگری در شرف روی‌دادن است. صحبت‌هایی که فعلا از مجمع‌تشخیص شروع و به اظهارات اخیر سخنگوی دستگاه قضا ختم شد.

دوروز پیش احمدی‌نژاد در نشست مجمع تشخیص حاضر نشد، غیبتی که عده‌ای آن را به نامه اخیر او و طردشدنش از مجمع نسبت دادند و عده‌ای هم به قهر دوباره وی، برخی هم آن را به‌معنای آغاز فصلی جدید در نوع نگاه به محمود احمدی‌نژاد تعبیر کردند. به‌خصوص اینکه در غیاب او، بساط کنایه‌زدن به وی حسابی پهن بود. نمونه‌اش کنایه‌های دبیر مجمع، محسن رضایی که خطاب به او گفت: «متاسفانه برخی مواقع شاهد رفتارهایی خارج از چارچوب دین و قانون از کسانی هستیم که در کشور مسئولیت و اختیارات داشته یا دارند. کسانی که می‌بایست پاسخگوی عملکرد و تصمیمات خود در قبال مردم، کشور و نظام باشند، مطالبی را مطرح می‌کنند که خوراک تبلیغی دشمنان و رسانه‌های معاند بیگانه را فراهم می‌کند.» اما ظاهرا این موضوع همه داستان نبوده، روزنامه جمهوری اسلامی روایت دیگری از جلسه مجمع در غیاب احمدی‌نژاد داشته است روایتی از جنس یک جمع‌بندی. جمع‌بندی بر سر اینکه دیگر احمدی‌نژاد به مجمع تشخیص نیاید.

ظاهرا در روز غیبت احمدی‌نژاد برخی اعضا به این جمع‌بندی رسیدند که او صلاحیت عضویت در مجمع را ندارد.کار به اعتراض به سخنان و مواضع محمود احمدی‌نژاد هم کشیده است و آن‌طور که روایت شده، چندین نفر از اعضای این مجمع در جلسه رسمی، طی سخنانی مطالب مطرح شده در نامه احمدی‌نژاد را خلاف دانستند و خواستار برخورد قانونی با او شدند. موضوع ایجاد مانع‌ برای ورود احمدی‌نژاد به مجمع از یک‌سو و توصیه این مجمع برای برخورد قانونی با وی بار دیگر شرایط متفاوت این روزهای رئیس دولت نهم و دهم را گوشزد می‌کند. سخنان اخیر یار سابق احمدی‌نژاد یعنی محمدرضا باهنر، نشانه دیگری از آغاز فاز جدید ماجرای احمدی‌نژاد است. باهنر که در این ایام حسابی علیه رئیس دولت سابق می‌تازد در جدیدترین اظهاراتش اعلام داشت:«حرکات آقای احمدی‌نژاد ابتدا به بهانه عملکرد برخی قوا بود، اما الان به سمت ایرادگرفتن از کلیت نظام رفته است. امیدوارم در آخر مسیر، پرت نشویم و ان‌شاءالله عاقبت همه ما ختم به خیر شود.» وی افزود: ‌«مقامات قضایی گفته‌اند برای برخورد با (احمدی‌نژاد) آمادگی وجود دارد و رئیس دولت‌های نهم و دهم به اندازه کافی هم جرم مرتکب شده ولی شرایط برخورد باید فراهم شود.» 

اتهاماتی که اضافه می‌شود

با این گفته‌های باهنر و با آن جمع‌بندی مجمع تشخیص برای برخورد با او، حالا صحبت‌هایی از سوی سخنگوی قوه‌قضائیه هم مطرح می‌شود. سخنانی که بی‌ارتباط به برخورد با احمدی‌نژاد نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در این‌باره و در پاسخ به سوالی درباره پرونده احمدی‌نژاد و نامه اخیرش می‌گوید: « اتفاق خاصی در آن پرونده غیر از اینکه اتهامات دیگری بر آن افزوده شده، نیفتاده و اقدام عملی دیگری به معنی تفهیم اتهام یا بازداشت صورت نگرفته است، ولی می‌بینم این مسائل اتفاق می‌افتد و انگیزه فردی که قبلا مسئولیت داشته و صحبت‌های خلاف شرع و خلاف قانون می‌کند، در فرصت مقرر خود رسیدگی می‌شود. در آن پرونده غیر از جمع‌آوری ادله بیشتر، تفهیم اتهام یا احضار یا بازداشتی انجام نشده است.» وی از جمع‌آوری ادله بیشتر، به جهت برخورد می‌گوید، از اینکه هنوز احمدی‌نژاد را بازداشت نکرده‌ایم و از اینکه در آینده می‌بینیم که چنین اتفاقی می‌افتد! سخنانی که اگر مثل یک پازل کنار هم قرار بگیرند، می‌تواند به‌معنای احتمال وجود برخورد، با محمود احمدی‌نژاد باشد.

جوانفکر: احمدی‌نژاد از مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا نمی‌دهد

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای رئیس دولت‌های نهم و دهم می‌گوید غیبت محمود احمدی‌نژاد در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اتفاق معمولی بود. او تاکید دارد محمود احمدی‌نژاد قصد استعفا از مجمع تشخیص را ندارد. به گزارش اعتمادآنلاین، در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دلیل غیبت آقای احمدی‌نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چه بود؟

اطلاعی ندارم.

آیا آقای احمدی‌نژاد تصمیم دارند در جلسات مجمع دیگر شرکت نکنند؟

نه. چرا باید چنین تصمیمی بگیرند؟

چون غیبت داشتند این شائبه به‌وجود آمد.

مگر سران قوه غیبت ندارند!

احتمال استعفای ایشان هم وجود ندارد؟

نه. چرا باید استعفا دهد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید