آیا رمز عبور شما امن است؟

کدخبر: ۲۰۳۰۶۲
به‌تازگی یک ابزار یکپارچه طراحی شده است که موجب می‌شود تا بتوانید با واردسازی رمز عبور خودتان ببینید که آیا این رمز در میان فهرست رمزهای افشا شده قرار دارد یا خیر.
آیا رمز عبور شما امن است؟

چند روز پیش در یک رخداد سایبری دیگر، میلیون‌ها رمز عبور به سطح رسانه‌ای راه یافت. این امر موجب شد تا بسیاری از ما حس عدم امنیت در محیط مجازی را بار دیگر حس کنیم. با این حال از کجا می‌توان فهمید که رمز عبور ما نیز در میان این گروه قرار دارد؟ یا اینکه رمزهای مشابه با آن وجود داشته و به سرقت رفته‌اند.

برای این کار به‌تازگی ابزاری به نام 1Password ارائه شده است که نشان می‌دهد آیا رمز عبور شما هم در میان 500 میلیون رمز افشا شده قرار دارد یا خیر. برای این کار، باید رمز خود را در این ابزار وارد کنید که ممکن است این امر هم برای شما ناامن به نظر برسد.

با این وجود این ابزار به نحوی طراحی شده است که ابتدا رمز شما را با استفاده از ابزارهای امنیتی خاصی رمزگذاری کرده و پس از تبدیل کردن آن به یک رشته کد رمزی به سراغ ارسال آن به مرکز مقایسه می‌رود. البته این تنها راهکار امنیتی برای حفاظت از شما نیست بلکه این ابزار تنها 5 حرف اول از رمز عبور شما را برداشت کرده و به مقایسه آن می‌پردازد.

در این حالت اگر رمز عبور دیگری باشد که 5 حرف اول آن با رمز شما یکی باشد، آنگاه هشداری را دریافت خواهید کرد. ممکن است سایر بخش‌های رمز شما متفاوت بوده و عملا در لیست موارد افشا شده نباشید ولی همین‌که رمز عبور شما با یک رمز افشا شده، بخش‌هایی را به اشتراک دارد می‌تواند انگیزه بزرگی برای تغییر رمز توسط شما باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید