ماجرای اخراج صادق زیباکلام از دانشگاه آزاد

کدخبر: ۲۰۳۰۸۴
روزنامه آرمان: در صحنه سیاسی، علمی و دانشگاهی شاید کمتر کسی باشد که صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی را نشناسد. شخصیتی که همواره بر مجرای حق و مطالبات جامعه سخن گفته است.
ماجرای اخراج صادق زیباکلام از دانشگاه آزاد

این استاد دانشگاه که از حامیان آیت‌ا...هاشمی بود، پس از رحلت ایشان نیز دست از افکار و عقاید آیت‌ا... نکشید و همین امر موجب شد تا مغضوب مدیران جدید حاکم بر دانشگاه آزاد شود. زیباکلام می‌گوید: «اساتیدی برکنار می‌شوند که خیلی مانند رئیس دانشگاه آزاد فکر نمی‌کنند و به نوعی تسویه حساب سیاسی صورت می‌گیرد.» اکنون می‌توان پرسید این تغییرات در دانشگاه آزاد تا کجا پیش خواهد رفت؟

دانشگاهی که دیگر آزاد نیست!

دانشگاه آزاد اسلامی که یادگار مرحوم آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی است اکنون در شرایطی قرار دارد که کم‌کم با مفهوم خود در حال بیگانگی است. در این راستا اگر بخواهیم به تحولات دانشگاه آزاد طی چند سال اخیر ورود کنیم باید این مجموعه علمی را به 2 مقطع پیش از رحلت آیت‌ا... و پس از رحلت ایشان تقسیم کنیم. در مقطع ایجاد این دانشگاه از دهه 60 تا 19دی 1395 تحت تدابیر آیت‌ا... هاشمی و مدیران آزاداندیش و تحول‌خواه این دانشگاه رو به پیشرفت و توسعه حرکت کرد و در آن زمان بود که به بزرگترین دانشگاه حضوری خاورمیانه تبدیل شد. رشد بالای علمی و پژوهشی برخی واحدهای دانشگاه آزاد در یک دهه اخیر با دانشگاه‌های سراسری برابری و در مقاطعی نیز بالاتر بوده و همین مساله موجب می‌گردید که مدیران و اساتید نخبه در واحدهای این دانشگاه به کار و فعالیت بپردازند.

گرچه با رحلت نابهنگام آیت‌ا...‌هاشمی ورق برگشت و پس از انتصاب علی اکبر ولایتی به ریاست هیات موسس و هیات امنای دانشگاه تغییرات یک به یک آغاز شد. در اولین تغییر حمید میرزاده طی فعل و انفعالاتی جای خود را به فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران داد که موجبات تعجب همگان را برانگیخت. پس از آن نیز فرزند و همراهان آیت‌ا... از مسئولیت کنار گذاشته شدند. گرچه این تغییرات در همین‌جا متوقف نماند و خبر می‌رسد در گام بعدی اساتید دگراندیش که به آزاداندیشی شناخته می‌شوند از واحدهای این دانشگاه کنار گذاشته می‌شوند. اینجاست که باید گفت وجهه آزادی دانشگاه آزاد دستخوش تغییر و تحول شده است.

از دانشگاه آزاد اخراج شدم

این استاد علوم سیاسی اظهار داشت: بنده را عملا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اخراج کرده‌اند. صادق زیباکلام به اعتمادآنلاین گفت: بنده حدود 25 سال با دانشگاه آزاد همکاری داشته‌ام و از سال 1386 یعنی از ده سال پیش به‌عنوان عضو پاره‌وقت دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات بودم و در سال 1390 هم تقاضای رسمی شدن کردم که گروه علوم سیاسی این واحد با درخواست من موافقت و آن را برای مسئولان دانشگاه آزاد ارسال کرد.

وی افزود: جالب است که هیچ‌کسی، نه شفاهی و نه کتبی چیزی را به من اعلام نکرد و نگفت که شما را اخراج کردیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه چگونگی اخراج خود از دانشگاه آزاد تصریح کرد: از اینکه حقوق بهمن‌ماه من را پرداخت نکردند، متوجه شدم که اخراجم کرده‌اند. دانشگاه آزاد برای استادی که 25 سال با آن همکاری می‌کرده است، این‌قدر ارزش و احترام قائل نیست که بگوید ما شما را کنار گذاشته‌ایم و به قرارداد همکاری شما پایان داده‌ایم.

زیباکلام تاکید کرد: من باید از طریق اینکه حقوق بهمن ماه به من پرداخت نشده متوجه بشوم، اما چون من اواخر بهمن متوجه شدم در حالی که از اول بهمن‌ ترم شروع شده بود، آمدند گفتند که شما کلاست را تا پایان‌ترم ادامه بدهید ولی حق شما به‌صورت حق‌التدریس پرداخت می‌شود و حقوق اصلی شما قطع می‌شود و طبیعی است که از ترم بعد حق‌التدریسی هم حذف می‌شود و درس را به من نمی‌دهند.

شکایت به وزارت کار

این استاد دانشگاه اظهار کرد: من فکر می‌کنم که اگر در این 25 سال در دامداری و مرغداری کار می‌کردم الان شأن بیشتری برایم قائل می‌شدند. زیباکلام تصریح کرد: من تنها استاد اخراجی دانشگاه آزاد نیستم و تعداد قابل‌ توجهی از اساتید را کنار گذاشته‌اند. البته یک مساله هست اینکه دانشگاه آزاد عملا با کثرت اساتید مواجه شده است.

نه به‌واسطه اینکه اساتیدی را استخدام کردند بلکه به دلیل تقلیل تعداد دانشجوها چون خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد اساسا مقرون ‌به‌صرفه اقتصادی نیست و به همین خاطر یکسری واحدها را در هم ادغام کرده‌اند و از بهمن‌ماه هم عذر اساتید را خواسته‌اند. این استاد دانشگاه تهران گفت: وقتی دقیق‌تر به موضوع نگاه می‌کنید، به نظر می‌رسد که همه علت به مسائل اقتصادی برنمی‌گردد چون اساتیدی کنار گذاشته ‌شده‌اند که خیلی مثل مدیریت دانشگاه آزاد فکر نمی‌کنند.

رویکردشان در خیلی از مسائل با رویکرد آنها یکسان نیست؛ بنابراین به‌نوعی تسویه سیاسی صورت گرفته است و آن‌هایی که نگاه و رفتارشان سازگاری دارد، به کارشان ادامه می‌دهند. زیباکلام خاطرنشان کرد: من می‌خواهم به وزارت کار شکایت کنم چون تصمیمی که درباره من گرفته ‌شده غیرقانونی است. طبق قرارداد پیمانی که با دانشگاه آزاد داشتم اولا باید این موضوع را به من اطلاع می‌دادند و می‌گفتند که ما شما را کنار گذاشته‌ایم و قبل از آن‌هم یک ماه زودتر به من اعلام می‌کردند. ولی دانشگاه آزاد بدون اعلام رسمی این کار را انجام داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید