حضور روحانی در مجلس برای پاسخ به «سوال» به شرط افشاگری؟

کدخبر: ۲۰۳۰۸۵
آفتاب‌یزد: طرح سوال از رئیس‌جمهور حسن روحانی، آن هم به‌دلیل مشکلاتی که موسسات مالی سال‌های سال است مردم را به آن گرفتار کرده‌اند.
حضور روحانی در مجلس برای پاسخ به «سوال» به شرط افشاگری؟

هنوز در مورد سرنوشت این طرح و اینکه تا چه میزان ممکن است پای رئیس‌جمهور برای پاسخگویی به مجلس کشیده شود، خبری در دست نیست! 

علی بختیار، نماینده مجلس، روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس، گفته: نمایندگان این امکان را ندارند که رئیس بانک مرکزی را استیضاح یا از آن سوال کنند، به همین دلیل باید از رئیس‌جمهور سوال کنیم. نمایندگان طرح سوال را با جدیت دنبال خواهند کرد تا به اهداف خود در تغییر مدیریت در بانک مرکزی دست یابیم.

نماینده مردم گلپایگان با بیان اینکه تاکنون ۵۰نفر از نمایندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا کرده‌اند، اظهارداشته: به هیچ‌وجه طرح سوال از رئیس‌جمهور سیاسی و جناحی نیست، چراکه فراکسیون‌های مختلف مجلس اعم از اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها این سوال را امضا کرده‌اند.

ابهامات بسیار درباره سوال از روحانی 

بختیار در حالی از سوال از رئیس‌جمهور با 50 امضا سخن می‌گوید که چند ماه پیش علی وقف‌چی، نماینده اصولگرای مردم زنجان از 160، امضا خبر داده بود. ابهام درباره تعداد امضاها درست مثل ابهام دربـــاره ماهیت سوال هم هست، چراکه گروهی از نمایندگان از دو نوع سوال مختلف طراحی شده درباره رئیس‌جمهور می‌گویند؛ یکی سوال به‌دلیل مشکلات موسسات مالی و دیگری شامل چند سوال کاملا متفاوت که با اهداف سیاسی و تحت‌فشار قراردادن دولت روحانی مطرح شده‌اند. حتی سرنوشت سوال از رئیس‌جمهور هم در ابهام است، آنچنان‌که حتی غلامرضا کاتب، عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز در پاسخ به آفتاب‌یزد پیرامون تاریخ دقیق کلیدخوردن سوال از حسن روحانی نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. این در حالی است که هفته گذشته علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس گفته بود که احتمال دارد طرح سوال از رئیس‌جمهور هفتم اسفند(یعنی دیروز) کلید بخورد.

حتی نیت مطرح‌شدن سوال پیرامون موسسات مالی هم در هاله‌ای از ابهام است عده‌ای هدف اصلی آن را برکناری سیف می‌دانند، عده‌ای هم تحت‌فشار قراردادن رئیس‌جمهور و عده‌ای هم حل مشکلات مردم در ماجرای موسسات مالی و اعتباری. 

تهدید از سر دلخوری؟

در کنار همه این موارد اظهارات اخیر معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان را هم بگذارید که در گفت‌وگویی گفته: «روحانی در روز طرح سوال از موسسات مالی در مجلس، مجبور می‌شود همه حقایق را بگوید.»

جمله‌ای که معلوم نیست از ناراحتی سوال از رئیس‌جمهور بیان شده و جنبه‌ای تهدیدآمیز دارد یا استقبال از آن برای آنکه رئیس‌جمهور آماده به افشاگری است. 

استقبال 

هرچند کسانی مثل پروانه مافی، عضو فراکسیون امید در پاسخ به آفتاب‌یزد اظهارات ابتکار را تهدیدآمیز می‌دانند، اما مهدی شیخ دیگر عضو فراکسیون امید درباره این جمله ابتکار به آفتاب‌یزد می‌گوید: «ما همواره شعار شفافیت می‌دهیم باید در جایی این شفافیت خودش را نشان دهد، بنابراین از این افشاگری و بیان همه حقایق استقبال می‌کنم.»

او می‌گوید: «اتفاقا رئیس‌جمهور باید به مجلس بیاید و راجع به همه چیز در این‌باره سخن بگوید تا ما بفهمیم چه خبر است و کسانی که در جریان این موسسات حقشان پایمال شده است در جریان واقعیت قرار بگیرند.»

شیخ درباره اینکه آیا باید جمله ابتکار را یک تهدید و دلخوری از مطرح‌شدن سوال از رئیس‌جمهور دانست؟ گفت: «این جمله کنایه‌ای را قبلا به طریقی حسن روحانی هم زده بود. موسسات مالی و اعتباری اخلال بزرگی در روند کشور ایجاد کرده‌اند به جز بحث ضرری که به مردم وارد شده، این موضوع منافع ملی را هم تهدید کرده است. از این‌رو باید این موضوع بررسی شود و مردم کشور بدانند که حقیقت چیست؟ از رئیس‌جمهور می‌خواهم همه چیز را در مجلس بگوید از این جمله ابتکار و از افشاگری روحانی در هر اشلی که باشد استقبال می‌کنم.»

وی گفت: «تا به اینجا اظهاراتی که درباره موسسات مالی گفته شده راهگشا نبوده است. اینکه ما از روحانی سوال کنیم بیانگر فضای خوب سیاسی امروز هم است، چراکه پیشتر اگر بحث سوال از رئیس‌جمهور مطرح بود به سیاه‌نمایی متهم می‌شدیم.»

او درباره اینکه آیا افشاگری حسن روحانی در مجلس ممکن است برای او هزینه‌بر باشد، اظهارداشت:«بدون هزینه نمی‌توان با فساد مبارزه کرد، شفاف‌سازی بدون هزینه نداریم. باید هزینه داد هرچند ممکن است برخی بگویند بهتر است مراقب باشیم تا دست به افشاگری نزنیم که آسیبی به نظام بزند. هرچه هست شفافیت رئیس‌جمهور در سوال از رئیس‌جمهور در این موضوع آسیبی به نظام نمی‌رساند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید