جزئیات عدم سوخت رسانی به هواپیمای ظریف در آلمان

کدخبر: ۲۰۳۱۹۵
روزنامه شرق: یک هفته بعد از بازگشت وزیر خارجه از سفر مونیخ و مسکو، رسانه‌های آلمانی خبر دادند که در جریان سفر ظریف به مونیخ، شرکت‌های نفتی فرودگاه این شهر حاضر به سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران نبودند که این ماجرا با دخالت وزارت دفاع و امور خارجه آلمان حل‌وفصل شد.
جزئیات عدم سوخت رسانی به هواپیمای ظریف در آلمان

پایگاه خبری اشپیگل‌آنلاین به نقل از چند رسانه آلمانی در گزارشش نوشته که این شرکت‌های نفتی اعلام کرده بودند به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از انجام این سوخت‌رسانی خودداری می‌کنند.

اگرچه سفارت ایران در آلمان با تأکید بر اینکه هیچ خللی در برنامه پروازی وزیر امور خارجه رخ نداده، از سر ماجرای مشکل سوخت بدون هیچ توضیحی گذشته ‌است اما وزارت دفاع آلمان که میزبان کنفرانس امنیتی مونیخ بوده، با تأیید خبر توضیح داده که در این ماجرا دخالت و به مسئله رسیدگی کرده است.

بنابر اعلام وزارت دفاع آلمان، پس از اینکه ارتش این کشور برای سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران اعلام آمادگی کرد، این مسئله رفع شد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه دویچه‌وله، وزارت دفاع آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای توضیح داده «پس از آنکه شرکت‌های نفتی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا از سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران در فرودگاه مونیخ سر باز زدند، وزارت دفاع آلمان دخالت و به این مسئله رسیدگی کرده است». وزارت دفاع آلمان اعلام کرد که نیروی هوایی بوندس‌ور در تاریخ 18 فوریه در فرودگاه مونیخ به هواپیمای حامل ظریف سوخت‌رسانی کرده است.

 علی ماجدی سفیر ایران در آلمان، در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اخبار منتشرشده گفته اجلاس امنیتی مونیخ با حضور بسیاری از دولتمردان و وزرای کشورهای مختلف به میزبانی دولت آلمان برگزار شد و کشور متوقف‌فیه نیز بر اساس تعهدات خود به‌عنوان میزبان و عرف بین‌المللی تسهیلات لازم برای حضور مقامات میهمان را فراهم کرده است و هیچ‌گونه خللی در برنامه پروازی وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه به وجود نیامده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز درباره این موضوع توضیح داده: «به دلیل کوتاهی سفر جناب آقای دکتر ظریف به مونیخ و محدودیت زمانی‌ای که هیئت کشورمان برای سفر به مسکو با آن روبه‌رو بودند، شرکت‌های سوخت‌رسان مستقر در فرودگاه مونیخ با تردیدها و تعلل ناخواسته‌ای روبه‌رو شدند که در نهایت برای جلوگیری از بروز مشکل در سفر هیئت کشورمان به روسیه و حضور دکتر ظریف در نشست اندیشکده والدای، با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، با رفع مشکلاتی که ایجاد شده بود، سوخت‌رسانی به هواپیمای هیئت کشورمان انجام شد».

قاسمی در پایان تأکید کرد: تمام پروازهای ایران به مقاصد بین‌المللی ازجمله در اروپا، بدون هیچ مشکلی و به صورت روزانه انجام می‌گیرد.

این در حالی است که ایران درحال‌حاضر شامل هیچ تحریمی نیست که بتواند مانع سوخت‌رسانی یک شرکت غیرآمریکایی با مدیران غیرآمریکایی به پرواز ایرانی شود. به نظر می‌رسد علت این موضوع، بی‌اطلاعی یا ترس بی‌دلیل شرکت سوخت‌رسان از تحریم‌های احتمالی بوده است. ظریف تیر گذشته نیز سفری به آلمان داشت که مشکل مشابهی در پرواز او به برلین گزارش نشد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید