افزایش چشمگیرخرید های اینترنتی

کدخبر: ۲۰۳۲۸۱
خرید اینترنتی در همه دنیا فراگیر شده و پیش بینی می شود این موضوع تا 4 سال آینده رشد چند برابری خواهد داشت.
افزایش چشمگیرخرید های اینترنتی

پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند حجم فروش از طریق دستیارهای دیجیتال که اکنون به ۲ میلیارد دلار می‌رسد، طی چهار سال آینده به ۴۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

انقلاب خرده‌فروشی که زمانی موجب شد فروشگاه‌های فیزیکی جای خود را به فروش از طریق لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند بدهند، اکنون در آستانه‌ی تغییر بزرگ بعدی است. کاربران در حال تغییر جهت به‌ سمت اسپیکرهای هوشمندی نظیر اکو، گوگل هوم و... هستند تا خرید خود را به‌صورت صوتی و از طریق این ابزارها به انجام برسانند.

پیش‌بینی می‌شود خریدهای انجام شده از طریق ابزارهایی همچون اسپیکر هوشمند اکو آمازون و گوگل هوم از حجم کنونی که به ۲ میلیارد دلار می‌رسد تا سال ۲۰۲۲ به ۴۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. طبق مطالعه‌ی انجام شده توسط شرکت مشاوره‌ی OC&C، همزمان با پیشرفت فناوری، مصرف‌کنندگان آمریکایی به سمت آسایش بیشتر حرکت می‌کنند و مانند تلوزیون‌های مسطح، اسپیکرهای هوشمند نیز در حال تبدیل شدن به ابزاری رایج در خانه‌ها هستند.

جان فرانکلین، یکی از شرکای شرکت OC&C در مورد پژوهش انجام‌شده روی ۱۵۰۰ دارنده‌ی اسپیکرهای هوشمند که در ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی انجام شده است، می‌گوید:«آن‌چه می‌بینیم در واقع جریان تغییردهنده‌ی بعدی در عرصه‌ی خرده‌فروشی در ایالات متحده است.»

بازار اسپیکرهای هوشمند، بازاری است که بسیاری از غول‌های دنیای فناوری می‌خواهند در آن ایفای نقش کنند. هرچند این بازار با دستیار صوتی آمازون یا همان الکسا کار خود را شروع کرد؛‌ اما دستیار صوتی گوگل نیز دومین انتخاب محبوب در این بازار است. اپل نیز عرضه‌ی اسپیکر هوشمند اختصاصی خود موسوم به هوم‌پاد را به همراه دستیار هوشمند این شرکت یا همان «سیری»‌ از ماه فوریه شروع کرده است. در این بین دستیار هوشمند مایکروسافت یعنی «کورتانا»‌ را هم نباید فراموش کنیم.

به گزارش OC&C، رایج‌ترین کاربرد اسپیکرهای هوشمند فعلی، پخش موسیقی و ارائه‌ی گزارش‌های هواشناسی است؛ اما دستیارهای امروزی که می‌توانند دمای منزل را تنظیم کرده و برای‌تان لطیفه تعریف کنند، در حال شکل دادن جهانی با مرکزیت هوش مصنوعی هستند؛ جهانی که در آن کنترل آینه‌ی حمام، قفل درها و صفحه‌ی تلویزیون به دست این ابزارهای هوشمند سپرده می‌شود. بر اساس اعلام اتحادیه‌ی مصرف‌کنندگان فناوری، احتمال می‌رود فروش ابزارهای خانگی هوشمند در سال جاری به ۴.۵ میلیارد دلار برسد که ۳۴ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

۶۲ درصد از مردم ایالات متحده که از اسپیکرهای هوشمند استفاده می‌کنند، از آن‌ها برای خرید خوار و بار و اقلام دیگر بهره برده‌اند. گزارش OC&C اشاره می‌کند که در حال حاضر ۱۳ درصد خانواده‌های آمریکایی از اسپیکرهای هوشمند استفاده می‌کنند؛‌ اما تا سال ۲۰۲۲ این تعداد به ۵۵ درصد خواهد رسید.

به گفته‌ فرانکلین این عدد طی دو سال اخیر به‌سرعت در حال افزایش بوده است. این افزایش یک محرک بزرگ در زمینه‌ی پتانسیل کلی خرید به کمک ابزارهای صوتی است. ما انتظار داریم با افزایش تعداد خانواده‌های دارای اسپیکرهای هوشمند، مبلغ هزینه شده توسط این خانواده‌ها جهت خرید نیز افزایش یابد.

تاج پادشاهی بر سر آمازون است

آمازون کار خود را در بازار خرده‌فروشی هنگامی شروع کرد که موفق شد خریداران کتاب را از سوی کتاب‌فروشی‌های سنتی به سمت خود جلب کند. اکنون این شرکت به انتخاب بسیاری از افرادی بدل شده است که می‌خواهند هر محصولی، از اسباب‌بازی تا ابزارآلات را به‌صورت آنلاین خریداری کنند. حال آمازون در زمینه‌ی اسپیکرهای هوشمند نیز تاج پادشاهی را بر سر دارد.

۱۰ درصد از خانواده‌های آمریکایی از اسپیکر هوشمند آمازون اکو استفاده می‌کنند. گوگل هوم نیز توسط ۴ درصد از خانواده‌های آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کورتانای مایکروسافت نیز در خانه‌های ۲ درصد از آمریکایی‌ها جا خوش کرده‌است.

فرانکلین می‌گوید:«قدرت آمازون باید باعث شود دیگران به فکر فرو روند. دیگر خرده‌فروشان باید به این مسئله توجه کنند. بیش از هرچیز، آمازون در حال تبلیغ این فناوری است و آمازون این توانایی را دارد تا به‌طور منظم و به‌صورتی کاملا صمیمانه با مصرف‌کنندگان در ارتباط باشد.»

گوگل نیز از سوی دیگر در حال تلاش است. کاربران به‌جای این‌که به وب‌سایت بزرگ‌ترین موتور جستجوی جهان، سر بزنند، بیش از گذشته به وب‌سایت آمازون مراجعه می‌کنند. گوگل نیز در مقابل در تلاش است تا با طیفی از خرده‌فروشان از جمله Whole Foods ،Costco و والمارت همکاری کند و اقلام ارائه‌شده توسط این خرده‌فروشان را از طریق سرویس‌ فروش و تحویل کالای خود موسوم به گوگل اکسپرس (Google Express) به دست مشتریان برساند. مشتریان می‌توانند به‌وسیله‌ی اسپیکر هوشمند گوگل هوم و همچنین وب‌سایت و اپلیکیشن گوگل اکسپرس سفارش خود را ثبت کنند.

موانع پیش‌روی خرید صوتی

یکی از موانع موجود این است که برخی مشکلات می‌توانند سرعت خرید به‌صورت صوتی را کاهش دهند و سودآوری خریدهای انجام شده به‌وسیله‌ی دستیارهای صوتی را نیز تحت تاثیر قرار دهند. در حال حاضر مقایسه‌ی قیمت‌ها از طریق اسپیکرهای هوشمند برای کاربران آسان نیست. همچنین آن‌ها مجبور هستند از عباراتی خاص نظیر «OK Google» برای اجرای تراکنش‌ها استفاده کنند.

یافته‌های OC&C نشان می‌دهد که قیمت اقلام خریداری شده به‌صورت صوتی چندان بالا نیست. کاربران ترجیح می‌دهند اقلام ارزان‌تری همچون کابل شارژ گوشی را به‌صورت صوتی خریداری کنند؛‌ اما نه یک وسیله‌ی گران‌قیمت. به گزارش OC&C، میانگین مبلغ سبدِ خرید آنلاین کاربران ۶۶۱ دلار است؛ اما این رقم برای سفارش‌های صوتی تنها ۲۳۹ دلار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید