رای‌گیری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره سوریه به تعویق افتاد

کدخبر: ۲۰۳۳۳۳
اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل نتوانستند به چارچوب نهایی بر سر قطعنامه درباره غوطه شرقی سوریه دست یابند و تصمیم‌گیری در این خصوص به روز دوشنبه موکول شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس 24، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه تصمیم‌گیری درباره قطعنامه انگلیسی محکومیت اوضاع در غوطه شرقی را به تعویق انداخت. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که کشورهای عضو نتوانستند به چارچوب نهایی در این باره دست یابند.

دولت انگلیس در جلسه فوق‌العاده این شورا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داد که در آن درخواست برای ارسال کمک‌های فوری به این منطقه مطرح شده بود.

در پیش‌نویس این قطعنامه از بازرسان جنایانت جنگی شورای حقوق بشر و کمیته تحقیقات بین‌المللی درباره سوریه خواسته شده تا درباره تحولات اخیر در غوطه شرقی تحقیقات کاملی صورت بگیرد.

با اینکه روسیه در حال حاضر نماینده‌ای در این شورا ندارد، در بررسی مباحث این شورا به عنوان ناظر حضور دارد.

الکسی گولتیاییف، مسئول هیئت روسیه در ژنو بررسی وضع غوطه شرقی در شورای حقوق بشر و تلاش انگلیس در این زمینه را غیرسازنده و بی‌فایده دانست.

وی افزود: این طرح هر آنچه سرزنش است نثار دولت سوریه می‌کند و دمشق را مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی در این منطقه معرفی می‌کند.

حسام الدین آلا،‌ نماینده سوریه در دفتر شورای حقوق بشر در ژنو، نیز در جلسه این شورا آن را سیاسی و جانبدارانه خواند و تاکید کرد ارتش سوریه تمامی گام‌های لازم را برای حفظ جان غیرنظامیان و گشودن گذرگاه‌ها برای خروج غیرنظامیان تامین کرده است.

مسکو و دمشق معارضان مسلح را عامل جلوگیری از خروج غیرنظامیان می‌دانند.

در همین حال، تئودور الیگرا، کاردار آمریکا در ژنو، دمشق و مسکو را به ادامه حملات هوایی در غوطه شرقی متهم کرد.

در عین حال، زید رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد حملات هوایی در غوطه شرقی و حملات معارضان مسلح به دمشق احتمالا در حد «جرایم جنگی» خواهد بود و باید پیگیری شود.

نماینده سوریه در دفتر شورای حقوق بشر در ژنو در این جلسه اظهارات زید را جانبدارانه خواند.

در گفتگوی تلفنی روز گذشته میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، تاکید شد که دولت سوریه باید درباره وضع موجود پاسخگو باشد.

به گزارش فرانس 24، بر اساس پیش نویس این قطعنامه، واشنگتن پس از دریافت گزارش‌های درباره ادعای استفاده از کاز کلر در غوطه شرقی، از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است تا درباره حملات شیمیایی در سوریه تحقیقات جدیدی را انجام دهد.

بعد از انجام اصلاحات در متن پیش‌نویس قطعنامه انگلیس رئیس دوره‌ای شورای حقوق بشر رای‌گیری درباره این پیش‌نویس  را به دوشنبه جاری موکول کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید