غرب نمی تواند از اقدامات منطقه ای ایران انتقاد کند

کدخبر: ۲۰۳۳۳۷
استاد روابط بین الملل دانشگاه 'اینسبروک' اتریش با بیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه نقش داشته است، گفت: ایران مانند هرکشور دیگری منافع خود را دنبال می کند و غربی ها با سابقه طولانی مداخله در خاورمیانه، نمی توانند از ایران انتقاد کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، 'گرهارد منگوت' در حاشیه میزگرد نقش اتحادیه اروپا در جهان در کنفرانس ابتکار دانشجویی آکادمی دیپلماتیک وین (DASICON2018)، در خصوص انتقاد کشورهای غربی از سیاستهای منطقه ای ایران به خبرنگار ایرنا گفت: من می توانم درک کنم که برخی قدرتها سیاستهای منطقه ای ایران را دوست ندارند اما چگونه می توان ایران را به بی ثبات سازی منطقه متهم کرد درحالی که قدرتهای غربی این کار را می کنند؟

این استاد علوم سیاسی اتریشی تصریح کرد: قدرتهای غربی تقریبا بلافاصله پس از شروع اعتراضات در سوریه، اقدام به مداخله کردند و گفتند 'اسد باید برود' و از گروههای مخالف حمایت مالی و تسلیحاتی و لجستیک کردند تا با دولت سوریه بجنگند.

وی تاکید کرد: البته که غربی ها هم منطقه را بی ثبات می کنند. ما می توانیم بحث صریحی با ایران داشته باشیم درباره اینکه این کشور چه می خواهد و چه می کند و اینها چطور با توازن منطقه ای قدرت مطابقت دارد، اما تنها درصورتی می توانیم این کار را انجام دهیم که قبول کنیم خود ما (غربی ها) هم به مدت دهه ها در منطقه مداخله کرده ایم اما این خودانتقادی در اتحادیه اروپا و در آمریکا وجود ندارد.

وی در خصوص نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه گفت: البته ایران در مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه نقش داشته است.

منگوت افزود: من در مورد اقدامات منطقه ای ایران قضاوت اخلاقی یا ارزشی نمی کنم اما اقدامات ایران را طبیعی می دانم چون ایران نیز مانند هر کشور دیگری منافع خود را دنبال می کند. بازیگران زیادی دخیل هستند و نمی توان تنها یک بازیگر حاضر در صحنه را مورد انتقاد قرار داد و دخالت دیگران را نادیده گرفت.

**برجام ارتباطی با سیاست منطقه ای ایران ندارد/ خطر خروج آمریکا از برجام جدی است

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه اینسبروک مرکز ایالت تیرول اتریش در بخش دیگری از این گفتگو تاکید کرد که نمی توان توافق هسته ای را به مسائل دیگری درباره سیاست خارجی ایران در منطقه ارتباط داد. اینها موضوعات جدایی هستند. اگر اروپا و آمریکا برنامه موشکی ایران را دوست ندارند، من درک می کنم اما این مساله از توافق هسته ای جدا است در غیر این صورت چنین توافقی نداشتیم.

وی افزود: با وجود اینکه آمریکا از لحاظ حقوقی نمی تواند از برجام خارج شود چون این توافق بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبتنی است و همه اعضای سازمان ملل موظف به اجرای قطعنامه این شورا هستند، اما خطر بالایی وجود دارد که آمریکا از توافق هسته ای خارج شود و در این صورت سوال مهم این است که واکنش ایران و اروپا چه خواهد بود.

این استاد روابط بین الملل اتریشی گفت: اروپایی ها تلاش خواهند کرد که به توافق پایبند بمانند اما اگر آمریکا تحریمهای ثانوی را علیه شرکتها و بانکهای اروپایی اعمال کند این به معنی سرمایه گذاری و تجارت بسیار کمتر بین اتحادیه اروپا با ایران خواهد بود و بنابراین حتی اگر اروپایی ها پایبند باشند، تحریمهای ثانوی به شرایطی منجر می شود که ایران عملا منفعت واقعی از برجام نخواهد داشت و باید منتظر شویم و ببینیم که واکنش ایران چه خواهد بود. وی افزود: و اگر آنها بدون هیچ محدودیتی نیروگاههای هسته ای به عربستان بفروشند، این هم انگیزه ای برای این است که از این توافق خارج شود.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین کنفرانس ابتکار دانشجویی آکادمی دیپلماتیک وین صبح جمعه آغاز به کار کرد و روز شنبه نیز ادامه دارد. در این کنفرانس چندین میزگرد تخصصی درباره موضوعاتی مانند نقش اروپا به عنوان بازیگری جهانی، اسلامی شدن اروپا، اتحادیه اروپا و رسانه ها و همچنین 'برگزیت' به عنوان فرصتی برای اصلاحات اروپایی ، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

'توماس مایر- هارتینگ' مدیر بخش اروپا و آسیای مرکزی در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) نیز روز جمعه در این کنفرانس تاکید کرد که اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای با ایران درقبال جامعه جهانی مسئولیت دارد و به رایزنی ها در این زمینه با روسیه و گفت وگو با دولت و کنگره آمریکا ادامه می دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید