نگرانی هند از استقرار مسلمانان روهینگیا در ایالت بنگال غربی

کدخبر: ۲۰۳۵۵۵
سازمان های اطلاعاتی هند در گزارشی به وزارت کشور هند اخطار دادند که بیش از 40 هزار پناهجوی روهینگیا که هم اکنون در بخش های مختلف هند زندگی می کنند به دنبال استقرار دائمی در ایالت بنگال غربی هستند. این موضوع موجب نگرانی برخی مقامات هندی شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'زی نیوز'، در این گزارش ادعا شده است، بیش از 40 سازمان که در حال تلاش برای اسکان مسلمانان روهینگیا در بنگال غربی هستند و برای انجام این هدف در مناطق مختلف هند اقدام به جمع آوری کمک های مالی کرده اند، شناسایی شده اند.

در روز های اخیر این سازمان ها در مناطق مختلف هند بیش از 50 دیدار داشته اند. سازمان های اطلاعاتی هند این سازمان ها و گروه ها را تحت نظر گرفته است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون 29 خانواده مسلمان روهینگیا در 24 منطقه بنگال غربی مستقر شده اند و ساخت خانه های جدید برای اسکان این افراد آغاز شده است.

سازمان های مذکور از مردم محلی و روستاییان درخواست کرده اند تا زمین های خود را به مسلمانان روهینگیا اعطا کرده تا آنها بتوانند برای همیشه در ایالت بنگال غربی زندگی کنند.

بر اساس آمار رسمی دولت هند، حدود 36 هزار مهاجر روهینگیا در مناطق مختلف هند زندگی می کنند.

دولت هند اعلام کرده است حضور مسلمانان روهینگیا در هند به شدت امنیت ملی این کشور را به خطر می اندازد و این کشور قصد دارد آنها را اخراج کند.

مقامات دولتی هند همچنین از افراطی شدن مهاجران روهینگیا و ارتباط آنها با گروه های تروریستی و سازمان های جاسوسی مانند سازمان جاسوسی پاکستان ابراز نگرانی کرده اند.

اما مقامات امنیتی هند اعلام کرده اند تاکنون هیچ ارتباطی میان مسلمانان روهینگیا حاضر در هند و گروه های تروریستی یافت نشده است.

بیش از 650 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا از روز 25 اوت (سوم شهریور) به علت حملات شدید نیروهای ارتش و گروه‌های بودائی افراط ‌گرای میانمار و قتل و کشتار و سوزاندن خانه‌هایشان، وادار به ترک خانه‌ و کاشانه خود در ایالت فقیرنشین راخین و رفتن به ‌سوی مرزهای بنگلادش شدند.

تاکنون 'آنگ سان سوچیگ' رهبر معنوی میانمار و برنده جایزه صلح نوبل و فرماندهان ارتش این کشور از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به 135 گروه نژادی این کشور خودداری کرده و می‌گویند مسلمانان روهینگیا به‌صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده‌اند. اما این ادعا توسط روهینگیایی ها رد شده است. آنها می‌گویند سابقه حضورشان در میانمار، دستکم به چند سده اخیر می‌رسد.

بنگلادش و میانمار در تاریخ 25 ماه نوامبر یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخاین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما دولت بنگلادش اعلام کرده است طرح بازگشت پناهجویان روهینگیا به میانمار که قرار بود از ماه گذشته آغاز شود به تاخیر افتاده است.

مسلمانان روهینگیا خواهان بازگرداندن دارایی های روهینگیا و مجازات عاملان قتل عام خانواده های خود از سوی دولت میانمار هستند.

دور جدید خشونت ها در میانمار پس از حمله شبه نظامیان میانماری موسوم به ارتش رستگاری ارکنان روهینگیا(ARSA) به چندین ایستگاه پلیس در ایالت راخاین آغاز شد. ارتش و گروه های بودایی با حمله به مسلمانان روهینگیا اقدام به کشتار، تجاوز و آتش زدن روستاهای روهینگیایی کردند.

به گفته سازمان پزشکان بدون مرز، در جریان این حملات بیش از 6 هزار 500 مسلمان روهینگیایی کشته شده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید