نیویورک تایمز: ترامپ با دموکراسی مشکل دارد

کدخبر: ۲۰۳۶۰۴
روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای انتقادی، گرایش‌های استبدادی نهفته در صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه در مقاله‌ای، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به علت تحسین فلسفه «تمرکز قدرت» یا «استبداد» مورد انتقاد قرار داد. این مقاله به دنبال آن منتشر شد که ترامپ در سخنرانی در ضیافت شام روز جمعه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین را به علت ریاست جمهوری مادام‌العمرمورد تحسین قرار داد.

این مقاله انتقادی در حالی منتشر شد که ترامپ در سخنرانی چند روز پیش خود اقدام حزب کمونیست چین را برای برداشتن محدودیت زمان ریاست جمهوری و اعطای قدرت نامحدود به رئیس جمهور این کشور تحسین کرده بود.

ترامپ در این سخنرانی در جمع حامیان جمهوری‌خواه -که پشت درهای بسته در فلوریدا برگزار شد -گفت: او (شی جین پینگ) اکنون یک رئیس جمهور مادام‌العمر است. رئیس جمهور مادام‌العمر، او عالی است. او توانست این کار را انجام دهد. به نظرم اینکار فوق‌العاده است. شاید ما هم روزی برای مادام‌العمر کردن ریاست جمهوری تلاش کنیم.

در مقاله انتقادی نیویورک تایمز آمده است اظهارات ترامپ نشان‌دهنده چشم انداز جهانی او است.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: «چیزی در وجود ترامپ است که چنین نوعی از «استبداد» را تحسین می‌کند. ترامپ قطعا درباره مادام‌العمر شدن ریاست جمهور خودش شوخی کرده است؛ اما تردید اندکی در حال حاضر وجود دارد که که او واقعا هیچ خطری در تصمیم «عالی» شی جین پینگ برای افزایش مدت حکومتش تا زمان مرگ نمی‌بیند.

در ادامه این مقاله انتقادی آمده است: این واکنش ترامپ در چارچوب حمایت مداوم وی و حتی تحسین «حکومت‌های مستبد» و «روش‌های خودکامه» است.

این مقاله در ادامه به این موضوع پرداخت که ترامپ اکثریت معمول آرا را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نتوانست بدست آورد و پیروزی او در انتخابات را به برتری وی در الکترال کالج بود.

در این مقاله همچنین به شدت از تحسین رئیس جمهور چین از سوی ترامپ انتقاد شد.

نیویرک تایمز نوشت: ترامپ به طرز عجیبی در درون خاک کشور خود نسبت به «تهدیدات خارجی»، از جمله مداخلات روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا، بی‌تفاوت است.

ترامپ همچنین بی‌توجهی و بی‌تفاوتی خود را نسبت به بررسی‌های قدرت ریاست جمهوری ثابت کرده است، چه این بررسی‌ها از سوی دادگاه‌ها یا وزارت دادگستری،که با اقدامات خلاف قانون اساسی وی مخالفت می‌کنند، باشد چه نه.

نیویورک تایمز در انتهای این مقاله نوشت: جرج واشنگتن، نخستین رئیس جمهور آمریکا، درباره استبداد هشدار داده بود؛ اما ترامپ هنوز این موضوع را درک نکرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید