اسپری مخصوص تمیز کردن خانه + روش تهیه

کدخبر: ۲۰۳۸۸۲
نگران استفاده از محلول های شیمیایی هستید. این چند محلول بدون خطر خانگی را تهیه و برای تمیز کردن و ضدعفونی وسایل خانه استفاده کنید بدون آن که نگران بروز حساسیت باشید.

اسپری تمیز کننده مبلمان و گردوخاک خانه را خودتان بدون مواد شیمیایی درست کنید!

اسپری تمیز کننده مبلمان و گردوخاک خانه را خودتان بدون مواد شیمیایی درست کنید! نگران استفاده از محلول های شیمیایی هستید. این چند محلول بدون خطر خانگی را تهیه و برای تمیز کردن و ضدعفونی وسایل خانه استفاده کنید بدون آن که نگران بروز حساسیت باشید.

جدیدا در بازار انواع و اقسام اسپری از جمله اسپری تمیز کننده مبلمان موجود است. این خبر خوبی است اما خبر بد این است که این اسپری ها پر از مواد شیمیایی مضر برای سلامتی هستند!

آیینه تهران

گردو خاک همه جا هست. بخصوص که این روزها همه در فکر خانه تکانی هم هستند. کتاب ها، مبلمان چوبی، قفسه های چوبی، دسته مبلمان و میزها و صندلی های چوبی نیازمند یک تمیزکاری اساسی است. معمولا وقتی صحبت از گردگیری می شود به احتمال زیاد یا ترکیبی از پودر لباسشویی یا مایع ظرفشویی و کمی آب و وایتکس مدنظرتان بیاید تا به محض آماده کردن، یک اسکاچ و یا اسفنج بردارید و شروع به تمیز کاری کنید. یا حتی یک اسپری مخصوص اشیا و لوازم خانه یا یک اسپری همه کاره بخرید که بازهم چندان از عملکرد آن ها راضی نخواهید بود. امروز با نت نوشت همراه باشید تا با انواع و اقسام تمیزکننده ها اشیاء خانه علی الخصوص اسپری تمیز کننده مبلمان چوبی آشنا شوید.

اصلا تمیز کردن گرد و خاک برای چیست؟

گردوخاک را نباید دست کم گرفت. بخشی از ذرات پوست انسان است که به محض جدا شدن در هوا رقصان و چرخان می گردد تا جایی را برای خودش پیدا کند و روی آن بنشیند. گرد و غبار موجود در هوا هم که از لابه لای درز های در و پنجره یا با کفش ها و لباس ها وارد خانه می شود. خیلی وقتها جاهایی از خانه که آفتاب گیر نیست حشرات یا حتی حیوانات خانگی انواع و اقسام گردوخاک و کثیفی را در جاهای مختلف خانه پخش و پراکنده می کنند. جاهایی که دیده نمی شود و پس از مدتی که برای انجام کاری می روید می بینید چه خبر است، حتی کپک زده یا یک مشت مو پر از خاک گوشه ای از اتاق یا در گنجه و پشت کمدها افتاده است. آلودگی هوا که جای خودش را دارد.

این گردوخاک ها وقتی خطرناک تر می شود که حضورشان باعث جذب مواد سمی مثل روی و سرب شده و بیماری های مزمن و حساسیت هایی مثل آسم، انواع حساسیت های پوستی و تنفسی را برای اهالی خانه به وجود می آورد.

حالا بماند که گرد و خاک درست مثل یک موجود زنده در همه جای خانه حضور دارد و با جذب انواع و اقسام مواد سمی و غیر سمی از هوا هم خودش و هم موادی که جذب کرده می تواند عامل بروز و تشدید بسیاری از بیماری ها برای اهالی خانه شود.

دستمال های میکروفایبر

یکی از بهترین پارچه های تمیزکردن خانه است. یک دستمال همه کاره که کافی است کمی با آب مرطوبش کنید. بارها می توانید آن را بشویید و باز هم استفاده کنید. ولی بهترین کار علاوه بر یک دستمال میکروفایبر درست کردن یک اسپری گردگیری و تمیز کننده است تا بتوانید حتی این کار را به بچه ها بسپارید و با خیال راحت بدون آن که حجم کارهای خانه روی دوش یک نفر باشد، همیشه خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید.

طرز تهیه یک اسپری تمیز کننده مبلمان و گردگیری

با چند محلول خانگی بی خطر به راحتی می توانید محلول تمیز کننده برای گردگیری و یک اسپری تمیز کننده مبلمان درست کنید تا نه تنها خانه ای بدون گردو غبار داشته باشید و همه جا برق بزند بلکه از میکروب و سم و کپک خبری نباشد.

سرکه

سرکه یکی از بهترین تمیزکننده های طبیعی است که علاوه بر تمیزکاری، ضدعفونی کننده هم هست بدون آن که خطر جانبی داشته باشد. بعضی ها بویش را دوست ندارند ولی تمیزکننده ای بی خطرتر و موثرتر از سرکه پیدا نمی کنید.

سرکه جرم ها و کثیفی ها را بدون نیاز به سابیدن از سطح اشیا پاک می کند و به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده مدت ها سطح را تمیز و عاری از میکروب نگه می دارد بدون آن که به دست، دستگاه تنفس و سطوح لطمه بزند.

طرز تهیه اسپری تمیز کننده مبلمان و اشیاء با سرکه

می توانید برای رفع بوی سرکه، پوست یک پرتقال را رنده کنید و در یک ظرف روی آن سرکه بریزید و اجازه بدهید دو هفته بماند. بعد از دو هفته بوی خوش پرتقال در سرکه نفوذ می کند و به جای بوی سرکه بیشتر رایحه خوش مرکبات را می بویید. به جای پرتقال از پوست لیموترش، گریپ فروت، نارنگی، یا دیگر مرکباتی که دوست دارید می توانید استفاده کنید.

بعد از دو هفته سرکه را صاف کنید و با آب مخلوط کرده و در یک آپ پاش بریزید و با یک دستمال میکروفایبر به راحتی اشیا خانه را گردگیری کنید.

روغن ها

دو روغن پوست لیمو و روغن چوب سدار از جمله روغن هایی است که بخصوص برای گردگیری و تمیز کردن چوب معجزه می کند. رایحه خوش این دو روغن روی اشیا می ماند و فضای خانه هم خوشبو می شود. از دیگر فواید این دو روغن می توان به خاصیت ضدباکتری، ضدمیکروبی، و ضد قارچی آن ها اشاره کرد که علاوه بر تمیز بودن خانه یک محل کاملا عاری از میکروب دارید.

طرز تهیه اسپری تمیز کننده مبلمان با روغن

برای آن که مبلمان چوبی تمیز و ضد عفونی شود، برق بزند و همیشه رایحه خوشی هم از آن ها بلند شود و برای ساختن اسپری تمیز کننده مبلمان به طریق زیر عمل کنید.

آب : یک فنجان

سرکه : نصف فنجان ( اگر به مدت دو هفته پوست مرکبات را در آن بریزید مسلما بهتر است)

روغن : ۲ قاشق غذاخوری ( روغن آفتاب گردن، گریب فروت، پرتقال، نارگیل، یا حتی روغن زیتون)

روغن لیمو: ۱۰ قطره

روغن چوب سدار: ۵ قطره

همه مواد را در یک بطری آبپاش بریزید و خوب به هم بزنید. حالا این محلول را با اسپری بر روی یک دستگاه میکروفایبر یا هر دستمالی که خودتان قبول دارید بپاشید و به راحتی مبلمان چوبی را با آن ضدعفونی کنید، گردو غبار را بزدایید و حسابی برق بیندازید.

توجه کنید این اسپری حاوی روغن فقط برای مبلمان چوبی است و به هیچ وجه برای برق انداختن سرامیک یا فلزات و شیشه نباید از آن استفاده کنید. توصیه دیگر ما این است که  این محلول را در بطری های تیره رنگ نگه داری کنید یا بطری را جایی بگذارید که تاریک باشد.

یک تمیز کننده خانگی همه کاره

اگر می خواهید یک تمیزکننده و ضدعفونی کننده و جرم برنده همه کاره داشته باشید می توانید یک بطری آبپاش را برای این کار در نظر بگیرید. نصف آن را آب بریزید. نصف دیگر را آن را نصف سرکه و نصف الکل بریزید. می توانید از سرکه و الکل سفید یا رنگی استفاده کنید.

این ترکیب بجز چوب برای همه وسایل خانه، سطوح آشپزخانه، فر گاز، شیشه ها، سرامیک، کاغذ دیواری های قابل شست و شو، و دیوارها و سایر لوازم خانه به راحتی می تواند استفاده شود بدون آن که نگران خراب شدن وسایل باشید. در عین حال خانه ای عاری از میکرب و گرد و غبار خواهید داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید