نظارت شدید نیروی دریایی آمریکا بر فعالیت‌ کشتی روس مستقر در جورجیا

کدخبر: ۲۰۴۰۱۵
نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که از نزدیک تمام فعالیت‌های کشتی روسیه را که نزدیک پایگاه زیردریایی جورجیا است، زیرنظر دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، نیروی دریایی آمریکا گزارش داد فعالیت های کشتی «ویکتور لنوف» روسیه را در نزدیکی پایگاه زیردریایی «کینگز بی» (Kings Bay ) -محل استقرار شش زیردریایی اتمی حامل موشک بالستیک کلاس اوهایو متعلق به نیروی دریایی آمریکا- زیر نظر دارند. از 14 فروند زیردریایی کلاس اوهایو هشت فروند زیردریایی دیگر نیز در سواحل اقیانوس آرام در پایگاه نیروی دریایی کیتساپ (Kitsap) در ایالت واشنگتن مستقر هستند.

کشتی اس اس وی- 175 (SSV-175) «ویکتور لنوف» روسیه در آب‌های بین المللی است اما تنها چند مایل از پایگاه اصلی زیردریایی‌های حامل موشک‌های بالستیک آمریکا در جورجیا فاصله دارد.

بیل اسپیکس، سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: ما حضور کشتی «ویکتور لنوف» را در ساحل شرقی زیر نظر داریم و آن را رصد می کنیم و از همه کشتی‌ هایی که به آمریکا نزدیک می شوند اطلاع داریم.

وی افزود: ما به حقوق و آزادی همه کشورهایی که مطابق با قوانین بین الملل در آب‌های بین المللی فعالیت می کنند، احترام می گذاریم.

«استیفن واتکینز» یک تحلیلگر امور امنیتی کانادایی در گفتگو با روزنامه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» درباره تردد این کشتی گفت: واضح ترین هدف این کشتی جمع آوری پیام های اطلاعاتی و جاسوسی است.

همچنین گزارش شده است کشتی «ویکتور لنوف» به سنسورهای آنومالی مغناطیسی و چرخ دنده آکوستیکی مجهز بود که قابلیت عکسبرداری از کشتی های آمریکایی و نقشه برداری از اقیانوس را داشت.

حضور کشتی «ویکتور لنوف» روسیه مجهز به تجهیزات تجسسی و رهگیری پیام ‌های الکترونیکی و بی‌سیم در نزدیکی ساحل شرقی آمریکا موجب نگرانی این کشور شده است. براساس این گزارش، از سال 2017 تاکنون این سومین بار است که کشتی «ویکتور لنوف» به سواحل آمریکا نزدیک می شود. کشتی نظارت الکترونیکی که بخشی از ناوگان شمالی روسیه است، از سال 2014 تاکنون بارها از ساحل شرقی آمریکا عبور کرده است.

مقر فرماندهی جنوب آمریکا نیز پیشتر در بیانیه‌ا‌ی در این زمینه اعلام کرده بود: «ما نسبت به فعالیت‌های دریایی روسیه در نیمکره خود اشراف داریم. ما همکاری نزدیکی با شرکای خود داریم تا از تماس‌‌های دریایی آگاهی یابیم و در عین حال حق کشورهای مستقل برای حرکت آزادانه در آب‌های بین‌المللی و بازدید از کشورهایی که آن‌ها موافقت کرده‌اند را به رسمیت می‌شناسیم. مادامی‌ که آن‌ها مسئولیت‌های بین‌المللی شناخته شده منطبق با آزادی را درک کرده و پیروی کنند، آزادی تردد در دریاها در همه کشورها و همه نیروهای دریایی و در همه جا اعمال می‌شود».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید