بازی آمریکا با کارت تایوان چالش بزرگ پکن

کدخبر: ۲۰۴۰۴۷
چین با وجود تلاش هایی که برای بهبود روابط با دولت دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا از ابتدای سال گذشته میلادی تاکنون کرده در مخمصه ای گرفتار شده است که با راهبردهای واشنگتن برای پکن تدارک دیده شده است.

به گزارش ایرنا بر خلاف آنچه پکن تصور می کرد ترامپ حتی دوستان و متحدان خود را از فشارها در امان نگذاشته و فشارهای اقتصادی و سیاسی را برای اروپا و کشورهای اطراف آمریکا در نظر گرفته و برای رقیب اصلی خود چین طبیعتا چالش های بیشتری آفریده است.

ترامپ از اولین روزی که بر سر کار آمد چین را راحت نگذاشت خیلی فوری یک گفت و گوی تلفنی با 'تسای اینگ ون' رهبر تایوان انجام داد که خشم چین را بدون آنکه اقدامی تلافی جویانه ای علیه آمریکا داشته باشد، به دنبال داشت.

او پس از آن تلاش کرد تا روابط آمریکا را در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با تایوان افزایش دهد و از آنجا که در دریای جنوبی پیشتر با چین روبرو شده بود، امیدوار بود که از این بخش نیز امتیازاتی از پکن بگیرد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا البته پا را فراتر از اینها گذاشت و کوشید تا در کنار فروش های تسلیحاتی آمریکا به تایوان روابط و مراودات مقام های آمریکایی و تایوانی را قانونی کند.

مجلس سنای آمریکا بدون توجه به هشدارهای مکرر چین در ماه های گذشته نهایتا لایحه مسافرت های متقابل مقام های آمریکایی و تایوانی به دوطرف را تصویب کرد که باعث می شود هر مقامی در هر سطحی از دو طرف بتوانند آزادانه گفت و گو و بین دو طرف سفر کنند.

وزارت خارجه چین و اداره امور تایوان در دولت چین بیانیه هایی را یکی پس از دیگری منتشر کردند و چین رسما یادداشت اعتراض خود را در این باره تسلیم آمریکا کرد و هشدار داد موضوع می تواند باعث وخیم شدن روابط دو کشور شود.

سال هاست که چین به آمریکا در باره تایوان هشدار می دهد اما فروش های تسلیحاتی آمریکا پایان نیافته است و حالا این احتمال می رود که مقام های آمریکایی آزادانه تر و در سطوحی به مراتب بالاتر گفت و گوهای سیاسی و نظامی با تایوان داشته باشند.

این را باید به لایحه دیگری مبنی بر افزایش تعرفه های آمریکا بر روی واردات آلومینیوم و فولاد از چین و چند کشور دیگر نیز افزود لایحه ای که با امضای رییس جمهور آمریکا، اجرایی شد.

تایوان به گفته چین حساس ترین موضوع در روابط چین و آمریکاست و مساله جنگ تجاری نیز این بار دو کشور را تهدید می کند اما همچنان پکن در تلاش است تا با سیاست های مسالمت آمیز موضوع را حل کند.

از جمله 'لیو خه' مشاور ارشد اقتصادی 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین که به آمریکا سفر کرده می گوید که گفت و گوهایی مطلوب و مثبت برای حل اختلافات تجاری با آمریکا داشته است.

اما جالب اینجاست که آمریکا لایحه افزایش تعرفه بر روی محصولات وارداتی از چین و لایحه سفرهای متقابل مقام های آمریکا و تایوان را درست زمانی تصویب کرد که این مقام چینی در حال گفت و گو با مسئولان آمریکایی در واشنگتن بود.

روابط چین و آمریکا همواره مجموعه ای از چالش ها را در خود داشته است و امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که دو طرف در دریای جنوبی درگیر رویارویی نظامی هستند و در بخش اقتصادی فقط انتظار یک جنگ تجاری را می کشند و در مساله شبه جزیره کره مواضع خیلی نزدیکی ندارند.

آنها بر سر یوان ارزش پول ملی چین اختلاف نظر دارند در بحث تایوان یک دریای بیکران بین آنها فاصله انداخته است و بالا رفتن تعرفه های آمریکا برای چینی ها و صنایع این کشور زیان بزرگی خواهد بود و بعید است در مقابل این هجمه سیاسی، اقتصادی و نظامی آمریکا در اطراف چین و برای پکن، این کشور بخواهد همچنان بدون واکنش فقط در پی ارایه هشدارهای لفظی باشد.

شاید به همین دلیل است که روزنامه گلوبال تایمز می نویسد مساله تایوان می تواند دو کشور آمریکا و چین را به جنگ بکشاند و از آن سو به مسئولان پکن توصیه می کند خود را برای جنگ تجاری با آمریکا‌ آماده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید